Film Irčan (2019) – Zatraceně dlouhé, ale dobré životopisné drama

1437

Ambiciózní novinka od Netflixu má hned tři důvody, proč jí dát šanci: Roberta De Nira, Al Pacina a Joea Pesciho (ten zavalitý zloděj ze Sám doma). Když se herecké špičky sejdou v jednom filmu, vždy je to určitá záruka kvality, kterou v tomto případě ještě podtrhuje režijní umění Martina Scorseseho, člověka, který má za sebou například Vlka z Wall Street, Prokletý ostrov nebo kultovního Taxikáře. A když ve svém filmu použijete nejmodernější trikovou technologii na omlazování herců, divácký zájem máte zaručen.

Syrové historické drama

V prvé řadě je nutné říct, že film Irčan je specifický typ dramatu, který neuspokojí každého. Vychází ze skutečných událostí a objevuje se v něm celá řada reálií, včetně autentických záběrů či přesných dat a informací o různých postavách, které se v průběhu filmu objeví. Tento 210 minut dlouhý životopisný snímek dokáže být velmi chladný a realistický, vtipný, ale někdy i lehce táhlý. Příběh se odvíjí velmi zvolna, rozhovory jsou důkladně zpracované, a vše se navíc z velké části odehrává ve dvou časových liniích, proto divák musí být velmi pozorný a soustředěný, aby dokázal všechno dění vstřebat a neztratil se v tomto krutém, temném, ale skvěle odvyprávěném příběhu o přátelství, zradě i oddanosti.

Herectví v první linii doprovázené zručností počítačových kouzelníků

Robert De Niro, Al Pacino a Joe Pesci. Tyto tři herecké legendy provází diváka napříč celým filmem a každý z nich předvádí pozoruhodné herecké umění. Al Pacino představuje nejzábavnější faktor celého snímku, Pesci pak zase vážného a rozvážného muže, který dělá, co je třeba a De Niro stojí někde uprostřed. Jistě si povšimnete, že došlo k digitálním i praktickým úpravám stáří herců. Nejvíce je to znát na Robertu De Nirovi, se kterým se se setkáváme hned v několika časových liniích. Osobně mi chvíli trvalo, než jsem si na jeho omlazenou podobu zvykl a v určitých chvílích mi jeho obličej přišel jako vystřižený z velmi kvalitní videohry – záleželo na úhlu kamery a detailu záběru. V každém případě se na poli takto dlouhého snímku jedná o úctyhodnou práci, která se možná ještě neblíží k dokonalosti, jelikož bystré oko stále dokáže rozeznat, kdy se omlazovalo digitálně a kdy postačilo praktické líčení, nicméně i tato technologie se stále vyvíjí a jednoho dne se možná dočkáme toho, že herci, alespoň na plátnech kin a televizních obrazovkách, přestanou stárnout úplně.

Přepálená stopáž, která se těžko vstřebává

Velký problém, který Irčan má, je již zmíněná délka. Natočený materiál občas není dostatečně zajímavý a při třech a půl hodinách tu a tam možná trošku zívnete nudou. U podobných snímků je kladen důraz hlavně na umělecké zpracování a poselství filmu, takže je nezbytné přepálenou délku odpustit a přijmout film takový, jaký je.

FILM: IRČAN

Režie: Martin Scorsese
    Scénář: Steven Zaillian
    Kamera: Rodrigo Prieto
    Hrají: Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, Bobby Cannavale, Harvey Keitel, Ray Romano, Stephen Graham, Anna Paquin, Joseph Russo a další…

9
    10
    8
    8
    recenze-film-ircanŽivotopisné drama Irčan dokáže nadchnout svou propletenou, ale občas zdlouhavou i příliš komplikovanou dějovou kompozicí. Pro diváka je velice důležité dávat pozor na každý dialog a každou scénu, protože cokoliv může být zásadní pro další odvíjení příběhu. Herci ve svých výkonech nikdy nešlápnou vedle, moderní omlazovací technologie také celkem překvapí, i když je stále co zlepšovat a Netflix může pomalu začít jásat. Nabídl kvalitní snímek natočený jedním z nejlepších režisérů všech dob, který je sice dlouhý, ale především dobrý.