„To už nám zbyli jen staříci?“ ptá se Paegasus, tedy šéf MI7 ve snímku Johnny English znovu zasahuje své asistentky. „Všichni jsou buď mrtví, po endoprotéze nebo operaci prostaty,“ dostává se mu odpovědi. Jenže identita všech agentů britské zahraniční rozvědky byla v důsledku kybernetického útoku odhalena. Pustit se do pronásledování útočníka tak musí někdo jiný.

Britská premiérka je samozřejmě šokována, a její příkazy jsou jasné. Vezměte někoho z již vyřazených. MI7 si tak vzpomene na jednoho svého agenta, u nějž vlastně nikdo neví, jestli je úplný idiot, nebo ten nejlepší z nejlepších. Jeho akce jsou totiž provázeny řadou skandálních průšvihů, ale nakonec vždy dosáhne cíle. Johnny English už má léta aktivní služby ale za sebou, a teď je řadovým učitelem v jedné z britských internátních škol. Byť učitelem trochu zvláštním. „Pokud tím učit myslíte vyhledávat budoucí talenty pro tajnou službu, pak ano, učil jsem,“ neváhá vysvětlit svému pomocníku Angusi Boughovi, se kterým už mají něco za sebou.

Starý agent v nové době

Nebyl by to English, aby se nedokázal – samozřejmě elegantně mimoděk – zbavit svých soupeřů a tuhle misi získat. Jenže záhy zjišťuje, že doba se změnila více, než by si mohl myslet. A on najednou vypadá jako dinosaurus, který omylem zabloudil do Harrods. Vše je uhlazené, podobně konzervativní, ale za tou slupkou je už něco docela jiného. Může tenhle dinosaurus jít po kyberzločinci toho nejtěžšího a technologicky nejvyspělejšího kalibru. Kdo se v oboru jen trochu vyzná, musí mu být jasné, že tohle není obyčejný hacker za klávesnicí. Tenhle útok je velmi sofistikovaný a vyžaduje pokročilé zdroje.

Pro Englishe nastává problém už v okamžiku, kdy má dostat výbavu. Agenti MI7 nyní dostávají jen smartphone, který překvapivě nestřílí. On je ale zvyklý jít na všechno pěkně po staru. Ovšem na požadavek zbraně reaguje kontaktní osoba (podobnost s oddělením Q je čistě náhodná) velmi překvapeně. Nakonec ale krabici s pistolí ve skladu najde. Englishovi se ale dostává poučení, že její používání může způsobit zranění, nebo dokonce smrt jemu či dalším osobám. Aby toho nebylo málo, na podzemním parkovišti je připravena na výběr celá řada…hybridů. Ještě, že zkušené oko agenta si všimne siluety pod plachtou. Jedno trhnutí a Aston Martin je na světě. Nemá sice žádné pasivní, natož aktivní bezpečnostní prvky, jak upozorní Paegasus, ovšem English má jasno.

Akce tak může začít. Střet starého přístupu s novou technologií prostě bude nebezpečný. Můžete si vsadit na to, že English zase pokazí vše, nač sáhne. Jako když se vydá pronásledovat potenciální podezřelou, která mu ujíždí v čistě elektrickém BMW i3: „S tímhle stylem jízdy jí brzo dojde šťáva…“ Nakonec ale…

Když vykrádání nevadí

Autor těchto řádků se musí na úvod k něčemu přiznat – má slabost pro stárnoucí (až přestárlé) prošedivělé agenty britské tajné služby. A tak jako si užil Seana Conneryho v Nikdy neříkej nikdy, užívá si i Johnna Englishe, byť na Rowanu Atkinsonovi se věk už také podepisuje. Jenže praštěná role nešikovného agenta vlastně ani nevyžaduje vysportovaného svalovce s dokonalým účesem. Po druhém pokračování Englishe, které vzbudilo spíše rozporuplné pocity, se režisér David Kerr a scénárista William Davies rozhodli vrátit tak trochu k základům.

Ubrali množství infantilních, až dětsky stupidních, vtípků a situací, kde směšnost už přecházela do trapnosti. Trochu to vypadá, že chtěli udělat prostě krok zpět. Je to bez debaty dobře, byť se bohužel nelze ubránit dojmu, že vlastně vykradli svůj vlastní první díl. I tady stojí proti Británii zločinec, který ji chce ovládnout. Pravda, není to Francouz, ale americký milionář, který nadělal jmění v Sillicon Valley. Budete tak postrádat roztomilé francouzské šišlání Johna Malkoviche ztvárňujícího Pascala Edwarda Sauvage. Ovšem Jake Lacy jako Jason Volta je mu velmi důstojným následovníkem. Je sexy a navíc vypadá, že svět technologií je pro něj doslova domovem.

Možná vám – pokud se ve světě IT trochu pohybujete – dokonce někoho připomene. Ostatně není jediný. Také herečka Emma Thompsonová se role britské premiérky ujala s takovou vervou, že vám mimoděk bude neustále naskakovat její reálný předobraz. Nejde jen o fyzickou podobu, ale i o některá gesta, mluvu a mnoho dalších detailů. Zkrátka tým, kolem třetího pokračování Johnnyho Englishe zafungoval velmi dobře a dokázal sladit řadu drobností tak, aby vše fungovalo jako dokonalý celek. Hezkým důkazem toho je řada odkazů na Bondovskou sérii, které působí nenásilně, vtipně, a možná je řada diváků mimo fanoušky agenta 007 ani nepostřehne.

Johnny English znovu zasahuje rozhodně nenabízí nijak originální příběh, dokonce ani moc unikátních nápadů či neočekávaných vtipů v něm nenajdete. Přesto ale platí, že pokud máte rádi styl humoru Rowana Atkinsona, budete se bavit po celou dobu a poměrně dobře. Pochvalu si zaslouží tentokráte i podařená kamera Floriana Hoffmeistera, který dokáže prací s kompozicí obrazu i hloubkou ostrosti pomocí příběhu posunout se dopředu. Autoři v sobě naštěstí pro tentokráte dokázali potlačit snahu dostat do filmu co nejvíce vtipných skečů a pitvoření, což bez nemenší debaty snímku prospělo. Spád možná není tak bláznivý, ale o to více si můžeme vychutnávat jednotlivé momenty. Smát se v kině asi nepřestanete.

Film: Johnny English znovu zasahuje

Režie: David Kerr
Scénář: William Davies
Střih: Tony Cranstoun, Mark Everson
Kamera: Florian Hoffmeister
Hudba: Howard Goodall
Obsazení: Rowan Atkinson, Olga Kurylenko, Ben Miller, Adam James, Emma Thompsonová, Jake Lacy, Pippa Bennett-Warnerová, Miranda Hennessyová, Irena Tyshyna, David Mumeni, Tuncay Gunes, Samantha Russellová, Nick Owenford, Junichi Kajioka, Matthew Beard, Pauline McLynnová, Charles Dance, Michael Gambon, Edward Fox, Eddie O’Connell, Nick Owenford

8
9
9