Zločin, láska a zasloužený trest. To je v kostce film o obávaných londýnských gangsterech. Výpravné zpracování příběhu ze šedesátých let, okořeněné skvělou hudbou Cartera Burwella, není film pro náročného diváka, přesto určité kouzlo má – tím je Tom Hardy. Představitel obou bratrů Krayových.

Snímek, který vznikl na motivy skutečných událostí, se odehrává převážně v londýnské čtvrti East End. Ta se stala rajónem jednovaječných brutálních dvojčat Ronnieho a Reggieho Krayových. Krále londýnského podsvětí ztvárnil již zmíněný Tom Hardy v jedné osobě. Hardy má za sebou několik desítek rolí a dvojrole bratrů Krayových je rozhodně jeho dalším velkým zářezem. A to jednoduše proto, že je zároveň roztomilý i děsivý, rváč a psychopat, láskyplný i zvrhlý…

Legendy zlocinu

Nehledejte Ritchiovský humor anglických gangsterek ani model tvrdých amerických mafiánských filmů. Děj tak nějak běží a vlastně ani neví, co chce říct. Ústředním a skoro hlavním motivem je láska Reggieho (ten hodnější z bratrů) ke krásné Frances. Režisér a především scénárista v jedné osobě – Brian Helgeland – ale úplně nedokázal z milostného vztahu „vydojit“ vše, a tak je na řadě divákova velká představivost, že se asi jednalo o lásku až za hrob. Dějový proud lásky pak doplňují fakta o upevnění postavení obávaných dvojčat, jejich boj s konkurencí, spolupráce s americkou mafií, prorůstání do vlivné a politické sféry a jejich medializace. Nechybí ani pár brutálních scén, aby bylo jasno, že to svatoušci opravdu nebyli.

I přes dlouhou stopáž filmu je děj vyprávěn svižně, především závěrečná část, takže pokud by se divák opravdu zajímal o osud těchto dvou lotrů, musel by přečíst jejich biografii. Ale na druhou stranu, životopisné filmy, až na pár výjimek, většinou trpí přesyceností informací a zážitků daného hrdiny. Takže výsledek je zákonitě rozpačitý, protože divák odchází s pocitem, že o hlavním hrdinovi ví vše a zároveň nic.

Legendy zlocinu

Krayovi jsou přitom pro tvůrce zajímavou látkou. Důkazem je anglický spisovatel a novinář John Pearson, který o Krayových napsal hned několik knih. Ty posloužily jako předloha filmu. Pearson je navíc jeden z pokračovatelů díla Iana Fleminga, nesmrtelného Jamese Bonda. Dalším důkazem jsou i filmová zpracování: z roku 1990 (v obsazení bratrů Kempů ze skupiny Spandau Ballet) a letos vznikly hned tři filmy o zvrácených bratrech. Legendy zločinu, Rise of the Krays (ve Velké Británii už je po premiéře) a The Fall of the Krays (před premiérou).

Legendy zlocinu

Film Legendy zločinu měl v Anglii premiéru na začátku září a v českých kinech se představí 15.října.

Film: Legendy zločinu