Může být drsný film vyprávěn skoro lyrickým jazykem? Německé režisérce Leonie Krippendorffové se to skoro povedlo. Příběh dospívající dívky Nory dokáže připoutat pozornost, ačkoli se příběh posunuje kupředu jen velmi volným tempem. Ale tohle plynutí času skvěle koresponduje s hereckým ztvárněním hlavní hrdinky Lenou Urzendowskou. Na první pohled banální drama jedné letní lásky, které dokáže diváka přimět k přemýšlení o tom, jak těžké hledání sama sebe je.

Na Berlín a s ním i jeho hipsterskou čtvrť Kreuzberg padlo toho roku až nesnesitelné vedro. Dvěma sestrám – Noře a Julii do prázdnin ještě pár týdnů zbývá. Na letní radovánky ve vodě nezbývá tolik času, kolik by chtěly. Obě dívky drží spolu, nic jiného jim nezbývá, protože jejich matka je povětšinu času zpita pod obraz. A tak Nora tráví většinu času s partičkou své o několik let starší sestry. Ta je přesně ve věku, když už se první lásky přeměňují v první sex a vztahy nejsou už ani zdaleka jen jemným oťukáváním.

Autor fotografie: Martin Neumeyer

Zmatené doteky

Nora je ousider, tichá, neprůbojná dívka, která se navíc ještě ani nijak zvlášť zajímavě neobléká. Aby toho nebylo málo, chová doma ve sklenicích housenky. To mezi mládeží holdující rapu není zrovna cool zábava. Naštěstí má Julii. Při jedné takové dost podivné hře si Nora zlomí ruku a kvůli tomu nemůže odjet na školní výlet. Ve škole ji proto na dva týdny zařadí do třídy její starší sestry. Není to úplně nejvhodnější doba, cítí se mezi staršími nesvá. Ostatně Nora se cítí nesvá skoro pořád. A aby toho nebylo málo, čeká ji první menstruace. Pochopitelně není vhodnější příležitost pro tuto událost, než hodina tělocviku. A aby toho nebylo málo,  na mladou dívku čeká ještě řada dalších překvapení. Probouzí se i její sexualita, příhodně podpořená staršími kamarády. Jenže nebyla by to Nora, kdyby šlo všechno všedně. Při dovádění v bazénu si najednou všimne, že mnohem více než blízkost chlapců se jí líbí doteky sestřiny nejlepší kamarádky. Jakoby těch zmatků bylo málo. Má ale štěstí, do vedlejší třídy začala docela nedávno chodit Romy. Dívka, která je docela jiná než sestřiny kamarádi. Nabídne pomocnou ruku, když se snaží vymyslet, jak si vyprat kalhoty od krve. A Nora začne tušit, že tahle dívka je přece jen trochu jiná.

Autor fotografie: Martin Neumeyer

Není asi úplně těžké odhadnout, že s Romy jí do života vstoupí první skutečná, žhavá a spalující láska. Přestože se jí psycholožka snaží vysvětlit, že zmatek v jejích citech je přirozený a brzy odezní, Nora s Romy objevuje nejen taje lásky, ale i samu sebe. A postupně se mění: z šedé ustrašené myšky se stává zajímavá a krásná žena, která už mnohem lépe chápe svou hodnotu. A i když jsou krásné věci často jen kratičce zářící iluzí, proměna je to definitivní.

Autor fotografie: Martin Neumeyer

Bez útoků a skoro lyricky

Asi největší plus získává mladá německá režisérka Leonie Krippendorffová za civilní pohled na celou problematiku uvědomování si vlastní homosexuality. Nora neprožívá žádný teror kvůli své orientaci, není odstrkována rodinou či spolužáky. Ba právě naopak, vlastně jí lesbický vztah pomůže konečně dospět a najít pevnou půdu pod nohama. Krippendorffová, která ke svému snímku napsala i scénář, využívá pomalé tempo a někdy až přehnanou banálnost děje k podtrhnutí toho, že vlastně nejde o nic zvláštního. Je úplně jedno, jestli mladé ženy prožívají své první lásky s chlapci nebo jinými dívkami. Není to nic divného, tak proč by to mělo být drama?

Autor fotografie: Martin Neumeyer

Vyznění snímku Léto v Kreuzbergu hodně pomáhá skvělý výkon představitelky hlavní role Leny Urzendowské. Ač je jí již ke dvaceti, roli čtrnáctileté Nory zvládla naprosto bravurně a přirozeně. Právě civilní filmový jazyk ji v tom podpořil, stejně jako výkony všech kolem, včetně představitelky její sestry Leny Klenkeové a jejích kamarádů. Ti všichni vlastně nehráli, chovají se přesně, jak bychom od partičky teenagerů mohli čekat. Dokonce i představitelka Romy, Jella Haaseová, hraje velmi úsporně a nezahrnuje diváka zbytečně rozmáchlými gesty.

Až skoro lyrický rozměr pak celému filmu dodává zvláštní Nořin koníček – chov motýlů. Divákovi totiž záhy dojde, že ona nevzhledná housenka chroupající salátové listy ve sklenici jen čeká na svůj velký okamžik, na chvíli, kdy se promění v nádherného motýla. A toho léta v Kreuzbergu není jediná.

FILM: LÉTO V KREUZBERGU

Režie: Leonie Krippendorffová
Scénář: Leonie Krippendorffová
Střih: Emma Gräfová
Kamera: Martin Neumeyer
Hudba: Maya Postepski
Účinkují: Lena Urzendowsky, Jella Haaseová, Lena Klenkeová, Elina Vildanova, Franz Hagn, Anja Schneiderová, Kim Riedleová, Bill Becker, Inga Brudereková, Hussein Eliraqui, Helene Grassová, Mohamed Issa, Robert Kuchenbuch, Philomena Köbeleová, Denise Owonová, Melanie Straubová

10
9
VIzuální zpracování
7
7
recenze-film-leto-v-kreuzberguFilmy od hledání vlastní sexuální identity s homosexuální tématikou bývají vypjaté a plné dramatických momentů. Často je v nich až ostentativně zdůrazňováno nepochopení okolí, ústrky a někdy i šikana. Film Léto v Kreuzbergu je v tomhle jiný, režisérka a scenáristka Leonie Krippendorffová se rozhodla vyprávět příběh dospívající Nory naprosto civilně. Nora není ousider kvůli své jiné sexuální orientaci, ostatně tu teprve hledá. Je to prostě taková nenápadná dívka, navíc obklopena mnohem staršími a vyspělejšími kamarády. Teprve když si uvědomí, že ji mnohem víc zajímají dívky než chlapci, jí pomůže najít samu sebe. A také kolik potřebné sebevědomí. Až banálnost tohoto příběhu dobře podtrhuje pomalé tempo, kterým se děj snímku Léto v Kreuzbergu odvíjí. Jeden líný letní den střídá další. Na jeho pozadí ovšem probíhá proměna jedné ošklivé, housenky v krásného motýla s barevnými křídly.