Drogy jsou dost nepříjemná věc a umí s člověkem dělat divy. Nejenom s člověkem. Když pár balíčku kokainu najde medvědice, docela svižně zjistí, že jí vážně chutná. Takže pašeráci mají problém navíc. Nejen tašky s balíčky rozházené po velkém prostoru národního parku, ale také medvěda, který po nich touží skoro stejně jako oni. Film Medvěd na koksu se nechal volně inspirovat skutečnou událostí, ale rozehrává vlastní příběh připomínající různé parodické horory, kde se „lekání“ střídá se smíchem.

Letadlo se na cestě z Kolumbie dostane do problémů. Jeho piloti mají jasné instrukce, co v takovém případě dělat. Protože ztratit letadlo, to je ještě v pohodě. Ale přijít o celou zásilku drog? To by mohlo značit opravdu vážné potíže. Takže když se bývalý policista a nyní pašerák Andrew C. Thornton II dostane nad malou přírodní rezervaci Krvavé hory v Georgii, postupuje přesně podle instrukcí a začne náklad vyhazovat ven. Sám se pak chystá vyskočit. A kdyby se tolik nepředváděl, možná to i mohlo vyjít. Jenže on se místo toho praštil pří výskoku z letadla do hlavy, než pak nabral vědomí, aby si otevřel padák, byl už na zemi. Asi je jasné, že to pro něj nebylo zdravé.

Neštvěte medvědici. A neberte jí koks

Taška s balíčky dopadla v poměrně velkém prostoru, navíc do obtížně přístupného terénu přírodní rezervace. Ta je poměrně oblíbeným turistickým cílem, a tak je tady docela živo, aspoň pokud jde o návštěvníky, od bláznivých turistů hledajících nádherné výhledy až po dvojici školáků, kteří se rozhodli pro dnešek vynechat výuku a namalovat si vodopády. A samozřejmě, jsou tu ještě strážci parku. Tedy spíše strážkyně, která se snaží zaujmout jednoho z biologů, který právě dorazil na inspekci. Dokonce si na to pořídila speciální parfém dovezený až z Evropy (kdo někdy byl v Georgii, ví, že tady je to opravdu něco). Zkrátka všechno vypadá na docela pohodové odpoledne. Jenže pak se začne situace trochu komplikovat.

Za normálních okolností je medvěd baribal celkem mírumilovné zvíře a – na rozdíl od svých dalších příbuzných – na člověka útočí spíše sporadicky. Setkání s ním tak statisticky končí lépe než u jiných druhů medvědů. Ovšem to platí za normálních okolností. Místní medvědice ale našla jednu z tašek vyhozených Thortonem a ochutnala. Solidní dávka kokainu, kterou pozřela, poněkud mění situaci a chování medvědice se dramaticky mění. Kdyby si dala třeba LSD, možná by zažili turisté setkání s medvědem tancujícím v rytmu diska. Jenže kokain je jiná káva, a tak jsou tahle setkání o dost nepříjemnější. Hlavně proto, že zdrogovaná medvědice se rozhodně nenechá ničím odradit. No, a taky dost stojí o to, sehnat další dávku. Takže zkřížit jí cestu znamená problémy, opravdu velké problémy. Obvykle ty poslední v životě.

Smích a pláč

Režisérka Elizabeth Banksová má zálibu v pronikání žánrů komedie a hororu. Takže se rozhodla ji využít. Námětem pro scenáristu Jimmyho Wardena se staly skutečné události. Drogová zásilka v přírodní rezervaci skutečně skončila a nalezení její části stály jednoho medvěda baribala život v prosinci 1985. Celkem do buše napadlo 79 kilogramů kokainu a většina těchto balíčků se doposud nenašla. Takže je to možná docela dobrý tip na výlet. Ačkoli, nikdy nevíte, koho tam venku můžete potkat. Ať tak jak tak, Banksová ve snímku Medvěd na koksu vytvořila z titulní „postavy“ vražedné monstrum. Pomohly animace a další trikové efekty, takže si ne náhodou vzpomenete na celou řadu plnokrevných hororů, kde chudáky pocestné postupně vraždí krvelačná bestie, které krev neustále kape z tlamy.

Ale tohle není čistokrevný horor, a tak scénář přichystal divákům i spoustu absurdních momentů umožňujících využít situačního humoru. Dokonce i ony vraždící scény připomenou spíše některé z parodických hororů ve stylu Scary Movie, takže končetiny létají vzduchem, krev stříká proudem, ale divák se spíše směje, než by se bál. Ovšem vzápětí začne hudba stupňovat napětí a najednou na vás medvěd vybafne tam, kde byste ho nečekali. Celkově se ale napětí ve filmu Medvěd na koksu nedočkáme, nebo jen minimálně. Legrace je tam trochu víc, ale jinak?

I když se tvůrci snažili dát do filmu nějakou příběhovou linku, nakonec je těžké poznat, která je hlavní. Celý film je tak vlastně jen propojením gagů, buď s vraždícím medvědem, nebo takových majících vybudit smích. Občas něco mezi, jako když se strážkyně parku snaží zastřelit medvěda otevřenými dveřmi své boudy. Naštěstí střihač Joel Negron odvedl solidní práci, a tak má film Medvěd na koksu jen něco přes 90 minut, takže to vlastně nevadí. A ve výsledku je to poměrně příjemná a velmi nenáročná oddechovka pro ty, co kombinaci komedie a hororu mají rádi. Ale vlastně nejen pro ně.

FILM: MEDVĚD NA KOKSU

Režie: Elizabeth Banksová
Scénář: Jimmy Warden
Střih: Joel Negron
Kamera: John Guleserian
Hudba: Mark Mothersbaugh
Zvuk: Tony Lamberti, Kevin O’Connell, Dave Whitehead, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn
Účinkují: Keri Russellová, O’Shea Jackson Jr., Alden Ehrenreich, Christian Convery, Brooklynn Princeová, Jesse Tyler Ferguson, Ray Liotta, Isiah Whitlock Jr., Aaron Holliday, Margo Martindaleová, Matthew Rhys, Kristofer Hivju, Hannah Hoekstraová, Ayoola Smartová, Aaron Holliday, Kahyun Kim, Conor Lambert, Shane Connellan

6
6
8
9
recenze-film-medved-na-koksuOd žánru hororové komedie obvykle jen těžko očekáváme propracovaný příběh, skvěle narýsované postavy a dechberoucí herecké výkony. Ničeho takového se také ve filmu Medvěd na koksu nedočkáte. Na druhou stranu se režisérce Elizabeth Banksové podařilo docela dobře poskládat slušnou dávku gagů, abyste se v kině bavily, a solidně ji namíchat s pár dramatickými momenty. U kterých ovšem nikdy nevíte, kdy se vlastně změní v komedii. Takže jednoduše řečeno, od snímku Medvěd na koksu neočekávejte nic víc a nic míň než oddechovou zábavu. Ale tenhle požadavek plní celkem dobře.