Uvažujete o filmu, na který byste mohli vyrazit společně se svými dětmi, na kterém se neunudíte k smrti? Animák Mimi šéf by mohl být jednou z variant. Je to totiž další z řady dětských filmů, které děti nemohou pochopit. Ale budou se u něj smát. Jen asi jinde, než vy. Tedy, pokud nepatříte do skupiny matek považujících mimino za nedotknutelné božstvo. Film k němu totiž není chvílemi moc uctivý.

Také máte pocit, že jediným důvodem, proč jsou batolata na světě, je příprava nějakého velkého spiknutí vedoucího k ovládnutí světa? Jestli ano, pak neváhejte, a vyrazte na Mimi šéfa.

Věci vám totiž konečně začnou dávat smysl a zapadat do sebe. Kdepak, nečekejte žádné roztomilé žvatlání a vtipné hlášky ve stylu Kdopak to mluví. Žádné roztomilosti, tenhle animovaný film vám servíruje drsnou pravdu. Mimina přicházejí na tenhle svět s jediným úkolem: aby ho ovládla. A Mimi šéf si jde za svým cílem pořádně drsně. Jediný, kdo by mohl jejich plánu zabránit, jsou… No, schválně, tipujte. Jasně, štěňata. Ta jsou totiž skoro stejně roztomilá jako samotná mimina. Takže někteří lidé by si mohli uvědomit, že pořídit si psa je možná rozumný nápad.

Roztomilé batole, co tak úplně roztomilé není

Aby nedošlo k mýlce, od Mimi šéfa nemůžete čekat žádnou intelektuální záležitost. Na druhou stranu je to komedie, která si na nic nehraje. Příběh není na Oskara, ovšem ve srovnání s celu řadou filmů, jejichž hlavním dítětem je batole, totiž Mimi šéf nesází na tupou roztomilost a záplavu pozitivních ťuťu ňuňu. Když už jsme zmínili klasiku v podobě Kdopak to mluví, tak si vezměte ty nejdrsnější hlášky dítěte z prvního dílu, a posuňte je tak o jeden až dva stupně výše. Zhruba tušíte, co je Mimi šéf zač.

Tenhle malý chlapík je totiž během přírodního výběru ve společnosti Baby Corp., zabývající se dodávkou nových miminek, vyvolen do role šéfa. Takže žádná rodina, pěkně dostane oblek, na zápěstí rolexky, a také kufřík se speciálním sunarem (mimochodem, bylo by docela zajímavé vědět, jestli je to chytrý product placement v české verzi, nebo jen náhoda). Tenhle sunar zajistí, že nevyroste. Tedy, on ani vlastně nemá kam růst. Sice vypadá jako batole, ale ve skutečnosti je dospělý! Takže pozor, první důvod se urazit… popravdě není ani trochu roztomilý. Je to pořádný hajzlík, takže fandit budete jeho protivníkům. A rozhodně pochopíte, proč jsou štěňata mininům tak nebezpečná.

Pokud se vás tahle troufalost ovšem nedotkne, nezbude vám, než ocenit, že scénárista Michael McCullers dokázal z knižní předlohy Marly Frazeeové dostat skutečně to nejlepší. Když nic jiného, ocenění si zaslouží fakt, že přistupuje k tématu hodně jinak, než tomu doposud bylo. Dobře, není to zrovna Damien z Přichází Satan, ačkoli bychom možná u hlavních hrdinů několik paralel našli. Mimi šéf nechce ovšem svoji rodinu vyvraždit, jeho úkolem je zajistit, aby plán v ovládnutí světa nepřekazila ta odporně roztomilá štěňata.

Blbý nápad, co tak úplně blbý není

Příběh má navíc velmi slušný spád. Díky tomu si v něm možná to své najdou i lidé, které batolata nechávají klidnými (ale ta štěňata, že). Stejně se občas u filmu zasmějete, protože jednotlivé skeče jsou celkem podařeně vypointované. Obvykle poznáte, co přijde, víte, že příběh směřuje k neodvratnému happy endu, je to přece film pro děti, ale stejně. Časem se ale možná ve vaší hlavě začne ozývat ještě jeden malý, ale o to dotěrnější, hlásek.

Zejména pokud máte sourozence, ideálně mladší. Začne vám totiž docházet, že se před vámi na plátně odehrává ještě trochu jiný příběh, než se celou dobu zdálo. Víte, kdo nám totiž celý příběh Mimi šéfa vypráví? Je to sedmiletý kluk Timi, kterému se jeho nový sourozenec, co dorazil sám taxíkem, ani trochu nelíbí. Cink, a máte to. Jestli se do vás tohle zakousne, možná budete na závěrečné titulky koukat trochu otřeseni. Další důvod, proč se možná někdo může urazit, jenže ono vám to nedá. Opravdu ten starší sourozenec, i ve svých sedmi (nebo méně letech) již má mít rozum?

Má chápat, že tenhle malý vetřelec, který mu převrátil život naruby, si to zbožňování přece zaslouží. No jasně, přece je tak roztomilý. Tak jako starší sourozenec všem nadšeným čerstvým maminkám musím oznámit: ne, nechápe to. Stejně jako Timi. Možná bude miminu přisuzovat špatné vlastnosti, které ve skutečnosti vidí jen sám. Nebo je to možná jinak, a skutečně čelíme velkému celosvětovému miminovskému spiknutí řízenému Baby Corp.

Pochvala pro animátory i českou distribuci

Za filmem Mimi šéf stojí studio DreamWorks, které, vlastně jako obvykle, odvedlo opravdu skvělou práci. Vizuálně vypadá celý snímek velmi dobře a všechny postavy jsou jako živé. Tedy, minimálně Mimi šéf, u rodičů a dalších dospělých je stylizace přece jen výraznější. Ale to je dobře a celému příběhu to jednoznačně prospívá. Film má navíc opravdu slušný spád, nenajdete v něm moc hluchých míst, a vlastně ani moc bodů, proč byste se měli otřást či rozčílit. Tedy, pokud nejste… ale to už víte.

Navíc v české verzi se podařilo přeložit i různé nápisy ve filmu, což určitě ocení hlavně dětští diváci. Zůstalo sice pár chybiček, třeba v nápisu „Rodina“ při rozdělování dětí. Ten sice v detailech svítí v češtině, ale když pak Mimi šéf vyrazí do kanceláří Baby Corp., v pozadí uvidíte „Family“. Ale to je skutečně jen detail. Návštěva kina se asi nedá doporučit úplně každému. Pokud plánujete rande s novou dívkou, volte raději něco jiného. Dospělý člověk asi sám také úplně nevyrazí. Ale pokud chcete něco, co se dát přežít s dětmi, zkuste to. V nejhorším si jen uvědomíte, že vás starší bráška nechtěl ve skutečnosti zabít, jen prostě nevěděl, co s vámi.

Závěrečná špatná správa pro bio-matky

Aby toho ve filmu na vás nebylo přichystáno málo, ještě něco jsme vám zamlčeli. Pokud jste totiž hrdá, že váš potomek se obejde od začátku zcela bez dudlíku, musíme vás zklamat. Připravila jste ho totiž o něco velmi důležitého z dětství. Dudlík je ve skutečnosti pojítkem s Baby Corp., takže jste ho tím připravila o pocit sounáležitosti s ostatními batolaty.

Film: Mimi šéf

Režie: Tom McGrath
Scénář: Michael McCullers, Marla Frazee (předloha)