- Reklama -

Na nový přírůstek do rodiny se všichni těší, jeho příchod očekávají s nadšením. Obvykle to platí i pro staršího sourozence. Ale to se často změní ve chvíli, kdy si – tak jako malý Kun ve snímku Mirai: Dívka z budoucnosti – uvědomí, že tenhle vetřelec najednou úplně převrátil jejich dosavadní svět. Proč se mu má nejednou dostávat tolik pozornosti?

Japonská animovaná tvorba má svůj velmi dobrý zvuk. Nemusí jít přitom jen o manga, také styl anime má v Evropě mnoho fanoušků. Výhodou je, že duši evropského diváka je přece jen přístupnější a stylizace postav v něm obvyklejší.

Když se navíc režisérské taktovky chopí taková veličina anime světa jako Mamoru Hosoda, máme se nač těšit. Ne náhodou se tenhle film stal prvním anime filmem majícím premiéru na festivalu v Cannes. Příběh navíc dokazuje, že komiksové filmy nemusí nabízet jen rychlý, skoro bezobsažný děj.

Poučení z fiktivního světa

Malý Kun žije se svými rodiči a užívá si života jako každé malé dítě. Všichni ho mají rádi, žije v pohodlném domě s velkou zahradou a má kolem sebe spousty hraček. Nemůže se také – stejně jako všichni kolem – dočkat, až se maminka vrátí z porodnice s jeho malou sestřičkou.

Zprvu mu přijde úžasná, je taková malinká a roztomilá. Jenže pak si začne všímat pár nepříjemných věcí. Nejdou tak, jak by si představoval: sestra zabírá veškerou pozornost, které se dříve dostávalo jemu. Proč mají najednou všichni oči jen pro ni? Jeho snad přestali mít rádi?

V malé dětské dušičce se odehrává velké zklamání. Za to, že ho nemají rádi, může jen ten vetřelec. Stejně jako většina jiných malých dětí, také Kun usoudí, že jedinou šancí, jak znovu nastolit svět, jaký měl rád, je začít o sobě dávat vědět. Když udeří Mirai do hlavičky autíčkem přímo před zraky matky, přece si musí všimnout, že ta holka tady nemá co dělat.

Jenže místo toho je to Kun, kdo dostane vynadáno a jeho nenávist se ještě prohloubí. Bez sebe vzteky vyběhne do zahrady.
Tam jej ale čeká zajímavé setkání. Přivítá ho tam exotický princ, který mu vypráví příběh o tom, jak on sám bydlel v tomhle domě, a všichni měli rádi jeho.

Pak k nim ale najednou přibyl Kun, a on najednou už nebyl tím nejdůležitějším. Princ se jmenuje Yoko, zvláštní shoda náhod, úplně stejně, jako jejich pes. Divné je, že má také ocas a dlouhé střapaté uši. Malému Kunovi ale ještě pořád nedochází, co se tady děje. Na svou sestru se zlobí stále více.

To pak znamená další a další spory také s rodiči. Ovšem při další návštěvě zahrady na něj čeká ještě větší překvapení. Tentokráte si na něj počíhala dokonce samotná Mirai. Přirozeně ne ono mimino, ale dospělá Mirai. Jeho sestřička z budoucnosti.

„Nenávidím tě, kvůli tobě mě nemají rádi,“ vmete jí Kun do tváře. Ale ona se neurazí, naopak. Jak se setkávají stále častěji, Kuna i jeho zlost postupně přechází. Uvědomuje si, že mít parťáka přece není tak na škodu. A co teprve když si velká Mirai všimne svatební panenky, kterou její otec zapomněl uklidit?

Začal totiž pracovat na volné noze, a tak je doma, a maminka se mohla vrátit do práce. „Za každý den, kdy není panenka uklizena, se vdám o rok později,“ vysvětlí Kunovi a Yokovi dospělá Mirai. Mít ji doma déle? To se Kunovi nelíbí, a tak musí tahle podivná partička začít spolupracovat.

Kreslený film nejen pro děti

Filmů o tom, jak se malé dítě vyrovnává s příchodem konkurence, bylo natočeno už nespočet. Problém většiny z nich je, že menší děti z jejich mravokárného vyprávění moc rozumu nemají.

Výhoda anime filmů je v tom, že docela dobře na ně mohou koukat jak dospělí, tak děti. Zvláštní poetiku Hosodova vyprávění, zejména přechod do magického a pohádkového světa, ale dělá ze snímku Mirai: Dívka z budoucnosti film, na který může vyrazit společně celá rodina.

Dvouleté a menší dítě jej asi nepochopí, ale dítěti ve věku kolem pěti let už by něco říci mohl. Právě animace mu pomohou sledovat příběh a děj není tak šílený jako u manga komiksů, odehrává se poklidným tempem.
Možná i dospělým může Hosoda otevřít oči. Často jako bychom zapomínali na to, jaké to bylo, když jsme byli my sami malí.

Věta: „Jsi už přece velký, musíš to chápat,“ udělá v malé hlavičce dítěte ještě větší zmatek než předtím. Příběh Kuna by tak mohl budoucí rodiče naučit, že nezapomínat ve shonu kolem novorozence na starší dítě je sice těžké, ale opravdu hodně důležité. Protože jen tak si mohou oba malí človíčci k sobě najít cestu.

 

Film: Mirai: Dívka z budoucnosti

Režie: Mamoru Hosoda
Scénář: Mamoru Hosoda
Střih: Shigeru Nishiyama
Hudba: Masakatsu Takagi
Obsazení (hlasy): Moka Kamishiraishi, Haru Kurokiová, Gen Hoshino, Kumiko Asová, Mitsuo Yoshihara, Yoshiko Miyazakiová, Koji Yakusho, Masaharu Fukuyama, Kaede Hondová
www.acfk.cz

PŘEHLED RECENZE
Příběh
8
Herecké výkony
8
Vizuální zpracování
10
Hudba
9