Ještě párkrát se vyspíme a budeme znát letošní vítěze cen Akademie. Snímek Místo u moře má celkem šest nominací a nutno říct, že všechny jsou oprávněné. Rodinné drama režiséra Kennetha Lonergana stojí na skvělých hercích a silném scénáři.

Vždycky mě potěší, když herci, kteří neustále vyzobávají vedlejší roličky, dostanou šanci předvést, že s prstem v nose utáhnou celý film (vzpomeňme na J. K. Simmonse ve filmu Whiplash). Casey Affleck, mladší bratr děsivě nudného Bena Afflecka, předvádí v Místě u moře koncert beznaděje, agrese a prázdnoty, ale taky kus velkého srdce. Spolknete mu to i s navijákem a na pár dní budete mít o čem přemýšlet.

Lee (Casey Affleck) pracuje jako údržbář v Quincy. Plouží se od jednoho ucpaného záchodu k druhému, a když si chce udělat fajn večer, opije se a rozbije hubu tomu, kdo je zrovna po ruce. Během vynášení odpadu ho zastihne telefonát o smrti jeho staršího bratra Joea (Kyle Chandler). Lee se vydává zpět na místo, kam se vrací, jenom když opravdu musí. Je třeba vyřešit záležitosti kolem bratrova pohřbu, ale hlavně se postarat o šestnáctiletého synovce Patricka (Lucas Hedges). Městečko Manchester, kde jeho synovec žije, v něm vyvolá bolestivé vzpomínky a divák brzy zjišťuje, jaká událost udělala z Leeho apatickou trosku.

Pojďme si říct, že Místo u moře není pro každého. Je to náročný snímek, jeho stopáž je to jediné, co bych mu vytkla. Osobně si v rozvleklých scénách celkem libuji, ale i tak musím uznat, že na komorní dramátko je 137 minut trošku moc. Tento drobný nedostatek ale mizí díky vybroušenému scénáři, jehož největší síla se skrývá v dialozích (především Leeho a Patricka).

Rezignace na život versus pubertální bezstarostnost fungují skvěle a druhá polovina filmu nabírá na obrátkách. Herci jsou příjemně civilní a uvěřitelní. Casey Affleck nehne ani brvou, přesto podává strhující herecký výkon. Lucas Hedges je nominovaný na Oscara ve vedlejší roli a Affleckovi sekunduje opravdu skvěle. Výborná je i Michelle Williams, o které víme už dávno, jak vynikající herečka to je (alespoň někdo z Dawsonova světa se neztrapnil v budoucích rolích).

Místo u moře je mrazivě realistické drama jedné rodiny. Věřím, že mnozí se v něm najdou. Moc dobře nechápu, jak může soutěžit v jedné kategorii s filmem jako La La Land (který je úžasný zase úplně jinak), ale budiž. Myslela jsem, že letos budu fandit Goslignovi, ale asi změním preference. Pokud mi nevěříte, běžte se přesvědčit do Kina Lucerna. Místo u moře hrají např. 13., 15., 17., 25. 2.

Film: Místo u moře

2016, USA, 137 min, Drama
Režie: Kenneth Lonergan
Scénář: Kenneth Lonergan
Kamera: Jody Lee Lipes
Hudba: Lesley Barber
Hrají: Casey Affleck, Lucas Hedges, Kyle Chandler, Michelle Williams, Heather Burns, Tate Donovan, Josh Hamilton, Matthew Broderick, Gretchen Mol, Tom Kemp, Anna Baryshnikov, Jeffrey Corazzini

9
10
7
7
recenze-film-misto-u-moreFilm připomíná sledování vašich sousedů a těšení se tím, že se ta hrůza nestala vám. Nejsou zde žádná velká slova, naopak, hlavním hrdinům se slova hledají těžko a herecké výkony jsou úchvatné. Filmu by možná slušelo ubrat minuty, rozhodně to ale nekazí zážitek.