Vezměte ta největší klišé z béčkových či spíše céčkových zombie filmů. K tomu přidejte trochu spikleneckých teorií, vylepšených kapkou křižácké legendy ve stylu Dana Browna. A místo třešničky nakonec usaďte Toma Cruise. Vše pořádně vyšperkujte množstvím výbuchů, nějakými pavouky a pár záběry jako z Indiana Jonese. A máte z toho Mumii.

Uznejme, že od dobrodružných filmů, do kterých se míchají archeologové či zloději památek, ať již si říkají Jones nebo Langdon, nečekáme žádnou intelektuální zábavu. Stačí, když bude mít příběh spád a vy se budete moci vžít do role hlavního hrdiny a zachránit krásnou dívku z rukou netvora.

Jenže ani zjištění, že v Tomu Cruisovi se vždy skrývá aspoň malý kousek něčeho dobrého, ačkoli je ztělesněním samotného zla, ani Sofia Boutellaová, která je i po pěti tisících let v rakvi docela sexy (aspoň když se napije z dostatečného množství lidí a udělá z nich zombie), ani svůdná Annabell Wallisová, která sice dobře vypadá, ale do pořádného archeologa z dobrodružných filmů má opravdu daleko, neutáhnou příběh trvající skoro dvě hodiny.

Mumifikována zaživa. Opravdu?
Nemá cenu si nic nalhávat, u Mumie bohatě postačí, když si pustíte trailer. Protože vše zábavné a zajímavé z celého asi 110 minut dlouhého filmu uvidíte už v něm. Zbytek jsou totiž už jen ta úplně neprovařenější klišé a zcela neoriginální příběh, který navíc ještě pořádně drhne. Přitom základ je docela zajímavý. Tom Cruise jako voják a zloděj antických památek Nick Morton objeví kdesi v severním Iráku, kde kdysi ležela starověká Mezopotámie, hrobku egyptské princezny. Není to přitom princezna ledajaká, je to Ahmanet, která ve snaze získat pro sebe vládu nad Egyptem zabije svého otce faraona i jeho čerstvě narozeného syna. Faraonovu ženu přibere jen tak bokem.

Aby to vše mohla dokázat, uzavře dohodu se samotným egyptským bohem zemřelých Sokarem. A teď si vzpomeňte, jak dopadl chudák Faust. Jakkoli byla jako živá Ahmanet opravdu, ale opravdu sexy, moc jí to nepomohlo. Pokus o převrat nevyšel a princezna je – podle přesvědčení tvůrců filmu – mumifikována zaživa. Vzhledem k tomu, jak proces mumifikace probíhal, šlo by to asi dost těžce. Ačkoli, když budete koukat na tenhle film, možná by se vám odstranění mozku nosem docela hodilo. Jinak si lze ale těžko představit, že by při tom někdo zůstal na živu. Ona tedy byla vlastně jen zaživa pohřbena a odvezena hodně daleko od Egypta, aby byla zapomenuta navždy. Není divu, že ji tenhle způsob sprovození ze života pořádně namíchne. Ona to opravdu není nijak hezká smrt, ani když vás nemumifikují.

No, a teď do hry vstupuje neopatrný Tom Cruise. Ten využije vášnivé noci strávené s archeoložkou Jenny Halseyovou, aby jí ukradl mapu vedoucí k domnělému pokladu. A jako správný zloděj a překupník památek se vydá vybrat pro sebe pár cenností, které půjdou zpeněžit. Jenže islámští povstalci nejsou z jejich návštěvy moc nadšeni, a tak v dešti kulek přivolají letecké krytí. Jeden dobře mířený letecký granát nejenže způsobí útěk desítek povstalců v naprosté panice bez snahy o odpor, ale také odkryje hrobku Ahmanet. A Toma Cruise nenapadne nic lepšího, než její sarkofág vytáhnout z jezera rtuti. Není se pak co divit, že princezna usoudí, že když jí tenhle voják osvobodil, bude docela dobrým hostitelem pro Sokara.

Máte-li rádi zombie, tak si užívejte
Nutno uznat, že až sem to je docela dobrý film. Špatná zpráva je, že jsme teprve v necelé třetině filmu. Kdyby dokázali tvůrci Mumie pokračovat v tomto duchu, ještě by se to možná bralo dát jako oddechovka. Jenže v okamžiku, kdy naloží Ahmanetin sarkofág pod vrtulník a později do letadla, aby ho dopravili do Velké Británie, se všechno nějak zvrtne. Jako by se najednou vyměnili režiséři a Alex Kurtzman si potřeboval dát na chvíli pauzu. Takže do jeho režisérské židličky usednul někdo, kdo natáčel filmy o zombie apokalypse někdy koncem devadesátých let. V následujících momentech si totiž chtě nechtě vzpomenete na různé pochody, které pořádají fanoušci zombie filmů po městech.

V podivně namaskované nemrtvé, pohybující se trhavou chůzí, se totiž proměňují všichni, kteří se setkají s – nyní již zase oživlou – Ahmanet. Jestli si vzpomenete na nějaké klišé v souvislosti se zombie filmy, máte skoro jistotu, že vás tady čeká. Vše je jen trochu naředěno rádoby tajemnými prostřihy do centrály organizace Prodigia, v jejímž čele stojí Dr. Jekyll. Ten se – pokud nedostane protilátku – proměňuje v Hydea. Velmi originální. Vše ještě vylepšují „duchaplné“ dialogy a dlouhé pohledy do kamery.

Drhne to
Pokud se dá na Mumii něco pozitivního najít, pak možná celkem podařená vizuální stránka, zejména v první části filmu. Pak už to zase až takový zážitek není, i když písečná bouře a explodující katedrála Svatého Pavla v Londýně vypadají celkem impozantně. Ale jinak vlastně nic, co by filmový fanoušek neviděl už asi tisíckrát předtím. Možná vás trochu překvapí Russell Crowe jako doktor Jekyll, protože jestli si ho pamatujete ještě z Gladiátora, pak ho téměř jistě nepoznáte.

Nutno dodat, že nepříliš přesvědčivému scénáři nijak nepomáhají ani herci. Hlavně Annabell Wallisová se v jedné z hlavních rolí příliš nenašla. Zdá se, že se celý děj odehrává tak nějak mimo ni a nijak zvlášť se jí nedotýkal. Herectví Toma Cruise sice občas na povrch vystoupí, ale určitě vás nevtáhne do děje, vlastně se vám ani nechce mu moc fandit. Snad jen Sofia Boutellaová vypadá, že příběh trochu prožívá. Aspoň v záběrech, kdy je ještě živá Ahmanet. Jako zombie pak rychle padá do průměru, jakkoli jsou její potrhané šaty pro muže jistým příslibem. Nahé záběry během rituálu pro přivolání Sokara na začátku to ovšem nepřekoná.

Film: Mumie

Režie: Alex Kurtzman
Scénář: John Spaihts, Christopher McQuarrie
Střih: Paul Hirsch, Gina Hirsch, Andrew Mondshein
Kamera: Ben Seresin
Hudba: Brian Tyler
Obsazení: Tom Cruise, Sofia Boutellaová, Annabelle Wallisová, Russell Crowe, Jake Johnson, Javier Botet, Courtney B. Vance, Sean Cameron Michael, Parker Sawyers, Neil Maskell, Grace Chilton, Dylan Kussman, Shane Zaza, Alice Hewkin, Daniel Tuite

2
5
8
7
recenze-film-mumieNahá Sofia Boutellaová, občasný herecký záchvěv Toma Cruise a zajímavé efekty jsou největšími plusy filmu. Příběh však drhne, obsahuje řadu klišé na úrovni céčkových zombie filmů a celé je to zoufale neoriginální.