V prvním Plánu útěku se Rayi Breslinovi povedlo nemyslitelné – dokázal utéct z dokonalé věznice zvané Hrobka. Teď už je z něj legenda provozující svou vlastní bezpečnostní agenturu, která se zabývá právě testováním slabin v zabezpečení. A občas udělá i nějakou tu špinavou práci. Ve svém věku už na to má samozřejmě svoje lidi. Jenže ti na začátku filmu Plán útěku 2 jednu akci pěkně zpackají.

Úkolem Breslinova týmu je zachránit rukojmí drženou čečenskými teroristy. Jenže jeden z členů týmu, Jaspar Kimbral, se chce vytáhnout a místo dodržení domluvené procedury ještě vyhodí ozbrojencům do vzduchu muniční sklad. Fajn nápad, spočítal mu to počítačový algoritmus. Jenže tenhle nápad znamená, že na místo srazu dorazí o 40 sekund později. Nepřátelé tak mají více času k pronásledování a na únikové auto spustí střelbu. Bohužel trefí rukojmí, která zemře.

Čekání na pomstu

Musí přijít jediná věc – Breslinovi nezbývá, než Kimbrala na hodinu vyhodit. A protože Plán útěku 2 je akční film Stalloneho stylu, asi už tušíte, jak bude pokračovat. Tímhle vyhazovem si totiž Breslin udělal nepřítele, pořádného padoucha, který od prvního okamžiku netouží po ničem jiném, než se pomstít. Můžete si vsadit na to, že to bude pomsta velkolepá, velkohubá a především efektivní. Prostě taková, aby dokázala vyplnit oněch 98 minut filmu nekonečným množstvím bitek. Pochopitelně to nebude jen tak, zprvu to vypadá, že Kimbral jednoduše zmizel ze světa.

Pak se ale stane něco hodně zvláštního. Jeden z elitních členů týmu a také jeden z účastníků čečenské akce Shu Ren je požádán, aby ochránil svého bratrance Yushenga. Ten je totiž geniálním vynálezcem a autorem satelitu, který dokáže vzdáleně ovládat všechny počítače světa. Že mají jeho vědomosti pořádnou cenu pro spoustu padouchů, na to si můžete vsadit.

Je tedy jen logické, že jsou oba uneseni a skončí ve zvláštní supermoderní věznici zvané Hades, které se přezdívá také ZOO. Proč zrovna ZOO? Jsme v akčním filmu, a umíte si představit lepší platformu pro, bez zbytečného plýtvání nápady a řádky scénáře, sérii pořádných pěstních soubojů muže či mužů proti muži? Prostě splněný scenáristický sen, ani se nemusíte namáhat s dějem, zkrátka je necháte se mlátit.

Ve vězení se setkává Kimbralem, brzy k nim přibude ještě Luke Walken. V té době už tuší, že to není úplná náhoda. Ovšem když mu zmizí už druhý z agentů, uvědomí si to také Breslin. Na krásnou zápletku je tak zaděláno. Stárnoucí šéf se musí vrátit do akce, jasně, že to nenechá jen na svých podřízených.

Přece jen ještě nepatří do starého železa. Okamžitě se tak rozjíždí akce k záchraně kolegů. Ani oni samozřejmě nesedí ve věznici se založenýma rukama. Začnou usilovně pracovat na tom, co je živí – hledání slabiny v zabezpečení věznice. Samozřejmě, že si – hlavně Ren – k tomu střihne ještě pár soubojů ve volném stylu.

Hodně bitek i filozofie

Většina čtenářů už v téhle chvíli zřejmě tuší, že role Breslina se nemohl ujmout nikdo jiný, než trochu šedivý Sylvester Stallone. Ostatně byl i hlavní postavou prvního dílu. Pravda, s léty už není jeho tělo tak vypracované, kůže poněkud povislá, ale o svaly ještě zdaleka nepřišel. A především, on sám chce dokázat, že ještě pořád je ten správný akční hrdina s drtivou pěstí a ledovým klidem.

Velkou část filmu se zdá, že od dob nápadů na pokračování Ramba se rozhodl držet trochu zpátky. Není se ovšem třeba obávat, polonahého v souboji se ho přirozeně nakonec dočkáme. Stejně jako důkazu, že ani střílení dlouhými dávkami jej ještě neomrzelo.

Režie filmu Plán útěku 2 se ujal Steven C. Miller, scénář dodal Miles Chapman… i když scénář je možná trochu silné slovo. Tenhle akční snímek trochu připomíná porno, veškeré dění mimo hlavní účel je vlastně trochu násilnou výplní. Jen tady nejde o sex, ale o bitky, střílení a výbuchy. Ovšem, co jiného bychom od akčního filmu měli chtít?

Pokud jde o akci, fanoušci tohoto žánru si přijdou na své. Celkový běh trochu narušuje fakt, že se jednotliví aktéři v mezidobí mezi bitkami pouštějí do zbytečného filozofování. Když o sobě začne pochybovat Agent 007, dá se to ještě čekat. Ale v tomhle druhu filmů je to trochu na škodu.

Pokud jde o samotné akční scény, nelze efektivnosti Plánu útěku 2 téměř nic vytknout. Nechybí honičky rychlými auty a i samotná supermoderní věznice je pro tento účel dostatečně atraktivním prostředím. Jen v období mezi dvěma bitkami film přes veškerou snahu čas od času poněkud zadrhne a vy se mimoděk v kině podíváte na hodinky.

Ani děj pro vás nechystá žádné zvláštní peripetie, od začátku je docela jasné, kam se bude ubírat. I když se v jednu chvíli zdá, že se do jednoduchosti svých úvah zamotal i scenárista. Ke konci filmu tak musí udělat poměrně velký veletoč, kdy z akce na slepo udělá promyšlený plán. Protože jinak by asi film ani nemohl dopadnout dobře.

Film: Plán útěku 2

Režie: Steven C. Miller
Scénář: Miles Chapman
Střih: Carsten Kurpanek, Vincent Tabaillon
Kamera: Brandon Cox
Hudba: The Newton Brothers
Obsazení: Sylvester Stallone, Dave Bautista, Huang Xiaoming, Jaime Kingová, Curtis „50 Cent“ Jackson, Jesse Metcalfe, Wes Chatham, Titus Welliver, Shea Buckner, Lydia Hullová, Chen Tang, Tyron Woodley, Pete Wentz, Ashley Cusato, Baylee Curran, Vincent Young, Shea Buckner, Tyler Jon Olson, Jaime King, Wes Chatham

4
5
7
6
recenze-film-plan-uteku-2Sylvester Stallone se snaží příliš nevybočovat ze stylu svých filmů. Děj není podstatný a je jen vycpávkou mezi akčními scénami. Ve filmu Plán útěku 2 je jako Ray Breslin šéfem vlastní bezpečnostní agentury, který už přenechává většinu akcí svým mladším, svalnatějším a vůbec pohlednějším kolegům. Jenže jak to už zákony akčního filmu chtějí, někdo zaútočí na jeho muže. Šéfovi tak nezbyde nic jiného, než povolat ještě starého parťáka Trenta DeRosu (Dave Bautista) a vyrazit na záchrannou misi. Přirozeně, že se nakonec ukáže, že zmizení jeho podřízených není tak úplná náhoda a Stallone si to bude muset vyřídit osobně. Fanoušci Slye a akčních filmů mají asi o zábavu postaráno, i když přiznejme si, že Plán útěku 2 je akčňák spíše old-school stylu, jak jsme u Stalonneho zvyklí.