Také máte slabost pro Chicago? Nejste sami. A pro doktora Paula Kerseyho se to zdá jako skvělé místo k životu a také jako skvělý začátek filmu Přání smrti. Má krásný dům v solidní čtvrti, úspěšnou manželku a dceru, která byla zrovna přijata na jednu z newyorských univerzit. Navíc jeho kariéra se úspěšně rozvíjí a v nemocnici je velmi respektovaným a uznávaným chirurgem.

Vlastně si ani nestíhá uvědomovat, že až podezřele často ošetřuje pacienty, kteří mají nějaké zranění způsobené střelnou zbraní. Prostě dělá, co umí nejlépe, zachraňuje lidské životy. Jednoho dne se s rodinou chystá na oslavu svých narozenin, když ho odvolají do nemocnice. Žena i dcera jsou na to zvyklé, u doktora nic neobvyklého. Nevadí, oslavíme to zítra. A třeba ještě stihneme udělat dort. Kerseyho tak čeká obyčejná směna. Zrovna dokončuje operaci, když ho zaujme zvláštní hlášení.

Bruce Willis v roli Paula Kerseyho a Vincent D’Onofrio v roli Franka Kerseyho (Metro-Goldwyn-Mayer Pictures film.)

Padouch, nebo hrdina?

Příjem oznamuje, že nemocnice přijala dvě postřelené ženy ve věku 17 a 47 let. Kersey tuší, že bude jeho pomoci potřeba, a protože jeho případ je již v pořádku ošetřen, vydá se na pomoc kolegům. Jenže ti stojí ve dveřích a nechtějí ho pustit. Postřelené ženy jsou totiž jeho manželka a dcera. Ještě stihne doběhnout k sálu, kde leží jeho žena, ale odcházející kolega mu jen stihne sdělit, že dělali vše, co bylo v jejich silách, ale bohužel… Dcera sice přežila, ale má těžká poranění hlavy, a zůstává v kómatu. „Je stabilizovaná,“ zní verdikt, ale pro doktora s Kerseyho zkušenostmi to není velká útěcha. Tuší, že dcera již nikdy nemusí otevřít oči.

Asi ne náhodou má pocit, že jeho život se teď od základů změní. Jak se může vůbec s něčím takovým někdy vyrovnat? Při návštěvě kanceláře detektiva Kevina Rainese, který je vyšetřováním případu pověřen, uvidí na nástěnce jméno své ženy mezi desítkami podobných obětí. Najednou začíná vnímat násilí kolem sebe, uvědomuje si, že jeho žena a dcera zřejmě nikdy nedosáhnou spravedlnosti, protože šance, že policie vypátrá pachatele, je mizivá. Detektivovo ubezpečování, že nemá ztrácet víru, moc nefunguje. A najednou se v něm něco zlomí.

Bruce Willis v roli Paula Kerseyho (Metro-Goldwyn-Mayer Pictures film.)

Starý dobrý Bruce Willis

Když je pak náhodným svědkem přepadení jiné ženy, stane se z něj jakási obdoba Batmana. Jenže ho nekousl netopýr, takže si k tomu nemusí oblékat ten legrační obleček. Nikdy předtím ho zbraně nezajímaly, pak ale jednomu z jeho pacientů vypadne z kapsy Glock 17. Kdo ví něco o zbraních, je mu jasné, že téhle krásce se nedá odolat. Kersey trochu potrénuje, aby mohl s pistolí v kapse vyrazit bojovat za lepší město.
Co na tom, že nikdy předtím zjevně nestřílel.

Camila Morrone v roli Jordan Kersey, Elisabeth Shue v roli Lucy Kersey a Bruce Willis v roli Paula Kerseyho (Metro-Goldwyn-Mayer Pictures film.)

Hned při první přestřelce prokáže, že má přirozený talent. No uznejte, kdo jiný by se téhle role mohl ujmout, než Bruce Willis. Tedy, vlastně kdo jiný, než Bruce Willis a Charles Bronson, protože ten si zahrál stejnou roli v původní verzi tohoto snímku z roku 1974. Ale jak to už Willis umí, vtiskl remaku svou tvář. I když je mu už přes šedesát, od doby, kdy měl přijít o hlavní roli v Cameronově Titanicu, protože loď i s pasažéry dostal bezpečně do přístavu, se mnoho nezměnilo.

Přiznejme si otevřeně, že Přání smrti je další z řady pro Willise tolik typických filmů. Na nic si nehraje, není to ani úplná akční slátanina, kde jde jen o co nejvíce mrtvol, ale zároveň by bylo více než naivní očekávat propracovaný a překvapivý děj. Od chvíle, kdy sedí Kersey u lůžka své dcery na jednotce intenzivní péče, je asi každému naprosto jasné, co se bude dál dít. Že se při tom bude hodně střílet a poteče pořádně krve, ví i ten největší pacifista. Stejně tak si téměř každý domyslí, že dav bude tohoto tichého mstitele milovat.

Elisabeth Shue v roli Lucy Kersey a Camila Morrone v roli Jordan Kersey (Metro-Goldwyn-Mayer Pictures film.)

Jasně, i nadále stačí Willisovi jen o dva výrazy tváře více než Chucku Norrisovi, a to i přesto, že se dočkáme slz. Zemřela mu žena, kdo by se divil. Přesto to není jeden z šílených akčních filmů, kde z přemíry scén málem dostanete epileptický záchvat. Postarší Willis se už celkem obejde bez speciálních efektů a množství dalších mimořádných scén. Jedna pistole, sem tam nějaká ta automatická puška, a pak už jen šedivé přítmí zločineckých čtvrtí. Kde jinde byste chtěli dostat gaunery na prkno?

Aspoň náznak příběhu

Filmů o osamělém mstiteli jsme viděli již tisíce, už někdy od prvních westernů je to ohraná písnička. Ale tady měl režisér Eli Roth a scénárista Joe Carnahan k dispozici nejen starší scénář Wendella Mayese, ale také solidní knižní předlohu z pera Briana Garfielda. K tomu je potřeba přidat nezpochybnitelné Willisovo charisma, ale i vhodně zvolený způsob vyprávění. Spád celého snímku není nijak zběsilý, rychlou akci mstitele střídají zdánlivě poklidné záběry doma, v nemocnici, nebo třeba na policejní stanici. Přirozeně, je to Willis, takže občasnému psychologickému okénku se nevyhneme.

Nakonec ale nezbude než přiznat, že příběh je vystavěný poměrně solidně. Tedy, solidně na akční film. Na druhou stranu, je to jeden ze snímků, kde je sice k vidění hodně krve, ale zároveň nechybí lehoučká romantická linka i trocha emocí, takže na něj lze klidně vyrazit i v páru. Pochvalu navíc zaslouží i vhodně obsazené role Kevina Rainese a jeho partnerky detektiva Leonory Jacksonové, které solidně zahráli Dean Norris a Kimberly Eliseová. Jsou Willisovými spoluhráči i protihráči, a jakkoli hlavní postava vlastně nedá vyniknout komukoli jinému, celkový dojem velmi dobře dotvářejí.

Film: Přání smrti

Režie: Eli Roth
Scénář: Joe Carnahan; na motivy knihy Briana Garfielda
Střih: Mark Goldblatt
Kamera: Rogier Stoffers
Hudba: Ludwig Göransson
Obsazení: Bruce Willis, Vincent D’Onofrio, Dean Norris, Kimberly Eliseová, Mike Epps, Elisabeth Shueová, Camila Morroneová, Ronnie Gene Blevins, Beau Knapp, Jack Kesy, Wendy Crewsonová, Kirby Bliss Blantonová, Len Cariou, Luis Oliva, Troy Kivisto, Andreas Apergis, Ian Matthews, Nathaly Thibaultová, Melantha Blackthorneová, Goûchy Boy, Dawn Ford, Stephanie Janusauskasová, Christopher Tyson, Jason Cavalier, Julia Dawiová

8
8
8