Film První člověk od režiséra Damiena Chazzelleho vypráví příběh zřejmě nejslavnějšího astronauta všech dob, Neila Armstronga. Ten přistává v červenci roku 1969 v rámci mise Apollo 11 na Měsíci a jako první člověk sestoupí na jeho povrch. Známého astronauta zde ztvárnil herec Ryan Gosling.

Jméno Neila Armstronga zajisté slyšel někdy v životě každý z nás. Co o něm ale víme? Víme, že byl první člověk na povrchu Měsíce, ale není to trochu málo? Stejnou otázku si dlouhou dobu kladl režisér Damien Chazzelle. Autor úspěšného oscarového muzikálu La La Land (2016), psychologického sci-fi snímku 10 Cloverfield Lane (2016) nebo hudebního dramatu o nadějném jazzmanovi, Whiplash (2014). Chazzelle se rozhodl, že napraví historickou křivdu a natočí celovečerní film věnovaný Armstrongovu životu.

Armstrong se po absolvování univerzity stává civilním zkušebním pilotem v NACA (Národní poradní výbor pro letectví, předchůdce NASA). Testuje nové raketoplány, létá na upravených bombardérech a na začátku 60. let jsou to už raketové letouny. V této době se ale dozvídá, že jeho tříletá dcera Karen má v oblasti mozku nádor. Po večerech obvolává nemocnice, známé lékaře a snaží se přijít na jakýkoliv způsob, jak dceři pomoci. Bohužel, ani milující otec neumí zázraky. Karen umírá v lednu roku 1962.

Toto trauma Armstronga logicky ovlivní a vzpomínky na něj se prolínají celým filmem. V létě roku 1962 se Armstrong přihlásí do NASA a v září téhož roku se stávají spolu s přítelem Elliottem See prvními civilisty mezi astronauty NASA. Rodina se přestěhuje do nového domu s úhlednou zahradou a přátelskými sousedy, narodí se mu jim Mark, ale očekáváná americká idylka se nekoná. Armstrong je často v práci a rodinu táhne především jeho manželka Janet, kterou si zahrála Claire Foy.

Napjatá atmosféra se stupňuje, když při letu Gemini 8, které se Armstrong také zúčastnil, má posádka problém se spojením s řídícím střediskem. Rotace vystoupá až na jednu otáčku za sekundu, což může vést ke ztrátě vědomí celé posádky. Armstrong situaci naštěstí ustojí, loď stabilizuje a předčasně přistane v Tichém oceánu.
Ve vzduchu také visí strach, jestli se z každé mise vrátí tatínkové ke svým rodinám. Několikrát musí Armstrong absolvovat pohřby svých kamarádů, kteří vesmírné výpravy nebo jejich start nepřežili. To je zajisté velmi těžké pro lidskou psychiku a Ryan Gosling tyto emoce ve filmu předvádí velmi přesvědčivě, i když jsou užity jen zřídka.

Při samotném sestupu na povrch měsíce 21. července roku 1969, který u televizních přijímačů sledovalo na 600 milionů lidí, pronáší slavnou větu: „Je to malý krok pro člověka, ale velký skok pro lidstvo.“ Pravdou ale zůstává, že je to velký krok hlavně pro samotného Armstronga. Ten se celý svůj život setkává se smrtí a konečností života a najednou na něj, ale i na diváka, doléhá ona nekonečnost vesmíru, když se na Měsíci rozhlíží kolem sebe. Odkládá zde svou niternou bolest a dává prostor svým utlačovaným emocím a vzpomínkám.

Snímek First Man popisuje jeden z největších milníků, který v historii lidstva proběhl od dob plaveb Kryštofa Kolumba. Je to událost o skutečném člověku z masa a kostí. Je to snímek o obrovské odvaze, odhodlání, všudypřítomném strachu, ale samozřejmě i o lásce. Neil Armstrong je zde vykreslen jako obyčejný člověk, jehož hlavním charakterovým rysem je klid. Protiváhu tomuto klidu pak absolutní neklid jeho ženy Janet a její vnitřní drama, že se možná Neil už nikdy z letu nevrátí. Není to tedy snímek o velké personě, kterou milovali miliony lidí (i když tomu později tak bylo), je to film o velké schopnosti a skromnosti, která z Neila Armstronga dělá skutečného velikána.

Hudba, kterou složil Chazelleho dvorní skladatel Justin Hurtwitz dílo ideálně dokresluje a buduje atmosféru. V těch nejemotivnějších momentech hudba ale chybí. Takže když sledujete Armstrongovu procházku po Měsíci nebo setkání s manželkou po návratu na Zem, nastává absolutní ticho, které však všechny nahromaděné pocity a emoce prohlubuje a posouvá filmový zážitek na zcela novou úroveň.

Film: První člověk

Režie: Damien Chazzelle
Scénář: Josh Singer, James R. Hansen (předloha)