Před jednatřiceti lety, když byl do kin uveden Rambo III, nikoho ani ve snu nenapadlo, že by se na filmovém plátně ještě někdy setkal s legendárním válečným veteránem z vietnamské války. Když v roce 2008 vznikl čtvrtý díl o Johnu Rambovi, nejeden filmový fanoušek si klepal na čelo. Vždyť přece představiteli hlavní role, Sylvesteru Stalloneovi, bylo tehdy dvaašedesát let. Společně s jeho dalším filmovým projektem, šestým dílem Rockyho, otevřel však hollywoodské dveře i jiným akčním matadorům z 80. let a ti mohli těžit z opětovné slávy. Od té doby Stallone ve více než pokročilém věku pokosil hromadu zloduchů. Proto natočení filmu Rambo: Poslední krev nebylo překvapením, ale spíše nezvratným osudem.

John Rambo už má svůj věk, je unavený životem a všemi svými vnitřními démony, které v sobě krmí od dob války ve Vietnamu. Usadil se v Arizoně a na zapadlé farmě cvičí koně. S Johnem zde žije jeho dávná přítelkyně se svou vnučkou Gabriellou, o kterou se Rambo stará jako o vlastní dceru. Gabriella se vydává do Mexika hledat svého pravého otce, je ale unesena drogovým kartelem a donucena k prostituci. To donutí Ramba oprášit svůj pověstný nůž, bojové schopnosti a vydat se ještě na poslední krvavou cestu.

Stallone ve výborné kondici

Začněme kladnými body. Sylvester Stallone oslavil letos v červenci 73. narozeniny, avšak takový věk by mu tipoval málokdo. Díky jeho skvělé fyzické kondici se dá ještě uvěřit, že by dokázal nějaké rány rozdat i dostat, a ještě to všechno přežít. Přestože je Stallone po celou svou kariéru kritizován jako herec, tento film táhne svým charismatem. Zároveň snímku pomáhá určitá nostalgie, která se dotýká nejen fanoušků rambovské série. V tomto se snímek podobá například Loganovi. Od Wolverinovy rozlučky (která je považována za TOP mezi filmovými rozlučkami) odkoukal Rambo ještě westernový feeling, který přidává na ponuré atmosféře.

Milovníky osmdesátkových akčňáků potěší samozřejmě především bojové sekvence, během kterých Rambo likviduje svoje protivníky oslepující brutalitou. Rating R dovoluje Johnovi být velmi nemilosrdný, v určitých pasážích mohou i slabší povahy uhýbat pohledem. Jak moc přehnané tyto scény mohou být, záleží na divákových očekáváních. Pro moderního diváka milujícího Rychle a zběsile bude Rambo ještě málo ujetý. Stejně jako pro skalní fanoušky této filmové série. Nicméně finální bitva je velmi zábavná a v podstatě dvě třetiny filmu čekáme právě na ni.

Průměrná režie, špatný scénář

Ačkoliv se na scénáři podílel sám Stallone (jenž má jako scenárista na kontě několik skvělých filmů), je výsledná podoba spíše zklamáním. Pátý Rambo je rušen především jakýmisi vnitřními dialogy hlavního hrdiny, které působí otravně na náročného i nenáročného diváka. Nejblíže k charakternímu dramatu měl první díl Ramba, který se zamýšlel nad opětovným začleněním válečného veterána do společnosti. V Poslední krvi takové téma už fungovat nemůže, a to i přesto, že sám věřím, že přeživší válek mají traumata až do smrti.

Zároveň trochu zklamala základní dějová linka, která je nejohranější v historii akčních filmů. K dobru lze tvůrcům připsat jen jediný výkyv od klasické scenáristické šablony, ale ten bych nerad vyzradil. Vedlejší postavy mají velmi málo prostoru a jsou hodně nevýrazné i v tom málu, který mají k dispozici. Nicméně to se dá odpustit, jelikož všichni chceme, aby se film soustředil hlavně na Ramba. Ovšem herecké výkony obecně jsou zde velmi špatné. Místy se dají označit i za trapné.

To je částečně zapříčiněno křečovitou režií Adriana Grunberga, pro kterého to byl teprve druhý celovečerní snímek. Jelikož jeho debutem je průměrně přijatý film Moje letní prázdniny, je záhadou, proč si studio a Stallone vybrali pro režii právě tohoto tvůrce. Problémem nejsou akční scény, které sice nejsou natočeny zcela špičkově, ale rozhodně člověka nenudí. Špatné jsou hlavně pasáže, kde hraje prim dramatická struna. Nenapadá mě pro srovnání žádný snímek, kde by byly takto podobně nezvládnuté dramatické a smutné scény.

Rozlučka Sylvestera Stallonea s jeho ikonickou rolí tedy dopadla spíše rozpačitě. Věrní fanoušci ji budou zřejmě považovat za nedotknutelnou. Nechci tvrdit, že je poslední Rambo vyloženě špatný film, ale očekával jsem, že si Stallone dá více záležet na ukončení příběhu jednoho z nejoblíbenějších filmových hrdinů. Přesto si i náročnější divák najde momenty, kdy bude u filmu spokojen.

FILM: Rambo: Poslední krev

Režie: Adrian Grunberg
Scénář: Matthew Cirulnick, Sylvester Stallone