V rámci Festivalu francouzského filmu, který přinesla nejen pražská kina, se českým divákům naskytla možnost zhlédnout snímek Saint Laurent ještě před oficiální premiérou, která je plánovaná na leden 2015. Merde! A že to v Lucerně byla jízda!

Osobu módního návrháře Yvese Saint Laurenta snad netřeba představovat. Člověk, který svět naučil, že móda zaniká, ale styl je věčný, byl jako celá řada umělců velice složitá a křehká osobnost. Vystihnout jeho charakter a vyhnout se klišé schématům o géniovi s rozervanou duší byl celkem složitý úkol. Snímku Saint Laurent navíc předcházel jiný, s názvem Yves Saint Laurent (dále jen YSL), z dílny režiséra Jalila Lesperta, který měl premiéru v březnu tohoto roku. Zatímco YSL líčil příběh slavného návrháře z pohledu jeho životního druha Pierra Bergého, bez kterého by značka YSL neexistovala, Saint Laurent zachycoval především léta 1965 až 1976, kdy se návrhář musel prát s démonem drog a obrovskou vášní pro osoby stejného pohlaví.

Saint Laurent 1

Na první pohled by chaotické přeskakování z roku do roku a od postav, jejichž jména ani nepostřehnete, mohlo působit vcelku rozpačitě. Režisér Bertrand Bonello ale asi nechtěl divákům předložit úhlednou biografii umělcovy životní dráhy. Kdepak, Saint Laurenta zastihnete v momentech, kdy tvořil, nenáviděl, co tvoří, fetoval a dával si dostaveníčka s mladými muži v potemnělém parku. Zatímco snímek YSL opatrně naťukává a do jisté míry i poodhaluje temná zákoutí Laurentovy duše, Saint Laurent jde až na dřeň.

Neotřelé herecké tváře snímku také přidávají na atraktivitě. Z vedlejších rolí budete určitě znát Léu Seydoux (Život Adele, Grandhotel Budapešť), která si střihla roli Laurentovy múzy Loulou. Návrháře si zahrál Gaspard Ulliel (Příliš dlouhé zásnuby, Mladý Hanibal), jehož herecký výkon mě nadchnul, mám pocit, že pro roli je jako stvořený. V rodné Francii je módní ikonou, tváří parfému značky Chanel a jeho obličej se pravidelně objevuje na titulkách Vogue a jiných módních časopisů. Ullielova mimika je úžasná, v jediném pohledu dovede předvést Yvesovu křehkost a zároveň vášnivost.
Kromě skvělé hudby let šedesátých a sedmdesátých není nouze o úchvatné kostýmy (což asi všichni očekáváme) a sem tam se od srdce zasmějete, protože film je plný bizarních momentů.

SaintLaurent

Zajímá-li vás fenomén Saint Laurent, určitě si film nenechte ujít. Je to ve všech směrech skvělá umělecká podívaná. Kdo neviděl YSL a o návrhářovu osobu se nikdy nezajímal, bude možná krapet zmaten. Co je trochu na škodu, je délka snímku (135 min), protože nesedne-li vám Saint Laurent od začátku, budete trpět. Film také nedává mnoho prostoru vedlejším postavám. O jejich charakteru a významu se mnoho nedozvíte, snad s výjimkou Laurentova výstředního milence Jacquese de Baschera.

Film: Saint Laurent

Režie: Bertrand Bonello
Scénář: Bertrand Bonello, Thomas Bidegain