Žánr klasického filmového hororu jako by vymizel, byl vytlačen kategorií thriller nebo jen drsnějšími detektivkami. Film Skryté zlo jasně ukazuje proč. Pokud se bojíte rádi, pak vás prvních deset minut chytne, pak už je to jen čekání na konec. Děsit vás nemá co, všechno víte.

Podobně jako Rocco Siffredi, který do českých kin vstoupil dokumentem Rocco asi o týden dříve, i horory zažily svůj vrchol někdy v osmdesátých letech, s jistými dozvuky v těch devadesátých. Kdyby vám film Skryté zlo přinesl tehdy někdo na ohmatané videokazetě, možná by zaujal. Jenže on se píše rok 2017! A tenhle příběh jsme viděli už tisíckrát. Jasně, ono totiž přijít s originálním pojetím hororu už prostě moc nejde, všechno už tu vlastně bylo.

Bye Bye horore
V originále se film jmenuje The Bye Bye Man. A pokud jste dočetli až sem, máme pro vás špatnou zprávu. Jste ztraceni a čeká na vás jistá smrt, které nelze uniknout. Čeká totiž každého, kdo o tajemném Bye Bye mužíkovi zaslechne, přečte si o něm, nebo třeba jen půjde kolem, když o něm bude někdo mluvit. Ono totiž to zlo není tak úplně skryté, jak se snaží česká verze názvu podvrhnout. O co tady jde, pochopíte během pár minut.

Erica Trembla

Do té doby vás film možná ještě trochu vyleká, třeba i díky docela povedené dramatické hudbě. Ale potom pochopíte, proč hlavní postavy neustále opakují a škrábou „Nemluvit o tom, nemyslet na to!“ („Don’t say it, don’t think it“). Tenhle problém asi budete mít cestou z kina – představa, že byste o tomhle filmu měli někomu vyprávět a ještě jednou na něj myslet, je vlastně asi tím nejděsivějším, co vás v souvislosti se Skrytým zlem čeká.

Douglas Smith

Režisérka Stacy Titleová se k téhle profesi vrátila po deseti letech. Tehdy se spolupodílela na komedii The Greatest Show Ever. Ovšem ve Skrytém zlu se vrací ke „svému“ hororovému žánru. Jenže za deset let není vidět žádný posun, a tak podobně jako její předchozí díla i tenhle film vyvolává spíše rozpaky. Nutno dodat, že režisérce příliš nepomohl ani Jonathan Penner, kterého si vybavíte spíše z epizodních rolí v různých kriminálních seriálech a z reality show Survivor.

Skryté zlo je jeho třetím scénářem a zahrál si v minulém hororu Stacy Titleové Hood of Horror z roku 2006. I on se vrací k filmu po více než deseti letech. Ovšem kdyby zůstal v ústraní, udělal by lépe. Ačkoli možná zůstal, nechce se totiž věřit, že k tomuhle filmu nějaký scénář vůbec existoval.

Cressida Bonas

Realita může fungovat
Banalita příběhu je totiž neskutečná. Vše začíná tím, jak reportér místního listu zabije několik svých přátel. Než je zastřelí, ptá se jich, komu řekli o Bye Bye Manovi. On sám se k němu dostal, když psal v novinách o jistém mladíkovi, který vyvraždil celou svou rodinu a pak zabil sebe. Zjistil, že mladík se bál nějakého Bye Bye mužíčka. Už to stačilo, aby onen mužíček ovládl i novinářovu mysl. Ten začne trpět halucinacemi a především úpornou představou, že Bye Bye Man se blíží. Jedinou cestou, jak ho zastavit, je všechny, kdož o něm slyšeli, zabít, a sebe samozřejmě také. Jenže v záchvatu šílenství napsal jméno Bye Bye Man na dno svého nočního stolku a překryl ho onou mantrou. Co myslíte, že se stane, když si jeho starý dům najme trojice studentů? Asi už je zbytečné něco říkat dál.

Přitom je to škoda. Pokud vás může nějaký horor opravdu dostat a pořádně vyděsit, pak to bude nejspíše ten založený na realitě (nebo aspoň realitě blízký). Protože to, že na vás při vynášení odpadků vyskočí zpoza kontejneru třetihorní obluda, je asi stejně pravděpodobné, jako že tam na některou z žen bude čekat George Clooney. S kávou, nebo bez. Stejně tak asi neuvěříte, že se na volné ploše za supermarketem usídlí nějaká mimozemská civilizace, která se rozhodne dát si k obědu z celého vesmíru zrovna vás.

Leigh Whannell

Avšak to, že ten nenápadný a až trochu zakřiknutý pán bydlící o patro níže je ve skutečnosti masový sadistický vrah? Nebo že ta skoro sympatická paní z vedlejšího bloku s ledovým pohledem ve volném čase vysává krev z mladých lidí a pak jejich těla porcuje nožem na chléb? Tak tomu už se možná s trochou sugesce uvěřit dá. Pak vás zdatný režisér a schopný scénárista donutí kolem mužových dveří procházet co nejrychleji a ženu při nakupování uzenin v supermarketu sledovat ostřížím pohledem a nosit s sebou svazek česneku (jen tak pro jistotu).

Carrie-Anne Moss

Kdyby tedy příběh Skrytého zla nebyl až tak strašně naivní, předvídatelný a neoriginální, byl by nápad postavit horor na skupinové psychóze a halucinacích, které dokáží donutit lidi vidět neexistující věci, a tak je přinutit jednat – nejlépe zabíjet na potkání – vcelku dobrým základem. Nechat divákům zvýšit tep, donutit je přemýšlet o tom, kdo bude další obětí a kdo a proč vraždí. Pak byste se cestou z kina spíš vyhýbali tmavým zákoutím. Jenže u filmu, kdy přesně víte, co přijde, a snadno odhadnete, v jakém pořadí budou jednotliví představitelé umírat, se budete jen nudit.

Carrie-Anne Moss a Douglas Smith

Hudba a Faye Dunawayová
Jestli má tenhle film aspoň něco do sebe, pak je to docela podařená hudba. Ta umí některé dramatické – tedy kdyby byly neočekávané – okamžiky celkem dobře podpořit. Než celý příběh pochopíte, asi ve vás bude i vyvolávat příjemné mrazení. Pak už je to jen dobře načasovaná filmová hudba. Není to Morricone, ale zbytek filmu rozhodně převyšuje.

Douglas Smith a Cressida Bonas

A pak je tu ještě kouzelná filmová megastar sedmdesátých let, Faye Dunawayová. Ta ani ve svých 76 letech neztratila nic ze svého sex-appealu a charismatu. Zahrála si roli manželky onoho reportéra z úvodu. Jako jediná jeho šílené vraždění přežila. Sice viděla celý byt a úplně vše popsané mantrou Don´t say it…, ale její manžel jméno Bye Bye Man před ní údajně nevyslovil. A tak ji nemusel zabít. Škoda, že hlavní hrdina Elliot (v podání Douglase Smithe) při návštěvě u ní sice pochopí, co Bye Bye Man dělá a jak se mu bránit, ale nevzal si z toho žádné ponaučení. Aspoň že Dunawayová to přežila. Zase.

Film: Skryté zlo

Režie: Stacy Titleová
Scénář: Jonathan Penner
Kamera: James Kniest
Hudba: The Newton Brothers
Obsazení: Carrie-Anne Mossová, Michael Trucco, Faye Dunawayová, Doug Jones, Douglas Smith, Lucien Laviscountová, Cressida Bonasová, Erica Tremblayová, Cleo King

1
8
7
9
recenze-film-skryte-zloVelkým plusem filmu je jeho soundtrack i Faye Dunawayová, která přežije vše. Příběh je však zcela banální a naivní, postrádá jakýkoliv náznak originality a je předvídatelný od prvních minut.