Osud Litvy po druhé světové válce je v mnohém podobný osudům dalších zemí střední a východní Evropy, které spadly do sféry vlivu stalinského Sovětského svazu. I proto nám mohou být příběhy hrdinů filmu Soví Hora blízké. Film můžete vidět v rámci festivalu Severská filmová zima. Jeho hrdinové nám ukáží, že sovětský režim uměl být mnohem drsnější než u nás.

Píše se rok 1947, Stalin je stále ještě na živu, a teror, který rozpoutal v Rusku před druhou světovou válkou, se pomalu přesouvá do nově obsazených zemí. V Česku chybí ještě několik měsíců do komunistického převratu a první politické procesy se teprve chystají. Situace v Pobaltí je odlišná. Tyto země, které na krátkou dobu získaly samostatnost, jsou již v důsledku spojeneckých dohod opět obsazeny Rudou armádou, a především v nich operuje všemocná sovětská tajná policie. Pro řadu místních obyvatel je ztráta vlastní suverenity, a také svobody, velkou ranou. Jakýkoli – byť i domnělý – odpor proti sovětské moci znamená přímý lístek směrem do sibiřského vyhnanství. A že se občas stává, že je deportován někdo nevinný? No samozřejmě, zejména, když se někomu z mocných či přisluhovačů režimu líbí jeho dům, hospodářství nebo má třeba jen prase.

Z obyčejného mladíka legendou

Skupina mladých lidí právě končí střední školu a stojí na prahu nového života. Prožívají své první lásky, začínají experimentovat se sexem, a pomalu objevují krásy nabízené opačným pohlavím. Chtěli by normálně žít, ale v aktuální politické situaci je to více než obtížné. Kdo prožil aspoň část života před listopadem 1989 v tehdejším Československu, možná pochopí. Někteří se snaží dělat jako by nic a žít si svůj normální život, jiní se ochotně zapojí do služeb okupantům a stávají se jejich pomocníky. Ale pak jsou tu další, ti, kteří se s potupou a ztrátou svobody nemohou srovnat.

Jedním z nich je mladý student, který do dějin vstoupí jako Šmelingas. Zdánlivě obyčejný chlapec je přesvědčen, že západní svět na Litvu zapomněl. Kdyby se představitelé těchto států dozvěděli pravdu o zvěrstvech, které sovětská moc v Litvě páchá, určitě by jí pomohli. Nemohli by to tak přece nechat, je Šmelingas přesvědčen. Začne tak shromažďovat všechny informace, dokumentovat nespravedlnost a doufá v jejich předání na příslušná místa na Západě. Je to jen naivní přesvědčení, nebo to může přinést výsledky? Všudypřítomné plakáty se Stalinem jej rozčilují natolik, že kdykoli jde kolem nich, musí je zapálit nebo strhnout. To ale upoutá pozornost vojenské hlídky v ulici, která ho začne pronásledovat.

Tehdy se mu ještě podaří zmizet, ale nedlouho poté se dostane do konfliktu s vojenským důstojníkem. Při přetahované o pistoli ho střelí do nohy. Teď už není cesta zpět, sebere jeho zbraň, a právě tehdy se zrodí legenda o Šmelingasovi. Přitom on sám by raději trávil čas s dívkami. Do jedné se dokonce zamiluje. Jenže ani ona nesmí vědět, jak se doopravdy jmenuje. Přiměje ho ale ke slibu, že si spolu zatančí v domě zvaném Soví hora. Bohužel k tomu už nedojde a jejich osudy se protnou až na konci za velmi smutných okolností.

Pustit se do boje za svobodu se ovšem nechce každému. Jeden z jeho spolužáků přihlíží tomu, jak ruský důstojník zabere část jejich domu. Vidí i to, jak se pokusí jeho otec oběsit, protože ho sovětské úřady donutí podílet se na deportaci svého strýce s rodinou na Sibiř. Ovšem Tadas se rozhodně, že on jako rodiče neskončí. Nejen, že si rád užívá sexu s důstojníkovou mladou ženou, ale spojí se dokonce i s jeho sestrou. Ta přijíždí čas od času na návštěvu a svého postavení využívá k pašování a prodeji nedostatkového zboží. Tadas rychle pochopí, že tady je pro něj šance. Proč by se Sověty bojoval, on přece může s jejich pomocí zbohatnout. „Tadas má vždycky peníze a nemusí krást,“ dozvídá se o něm po čase jeho bývalá spolužačka Rita. Je to přesně ta Rita, která zvala Šmelingase k tanci na Soví Hoře. Je zamilovaná, ale svého chlapce neviděla už tak dlouho. Netuší, že živého ho už neuvidí.

Opravdový příběh

Film režiséra Audriuse Juzenase je zvláštní směsicí politického thrilleru, detektivky a dobrodružného filmu. Scénář Pranase Morkuse předestírá emocionálně velmi silný příběh, který navíc vypráví syrovým jazykem podpořeným realistickou kamerou. Bylo by chybou ale očekávat dílo v bondovském stylu, Šmelingas není hrdinou bez bázně a hany, jen se snaží přežít. Nebo spíše splnit svůj úkol a seznámit západní svět s tím, co se v Litvě děje. Moc dobře ví, že pokud bude pro splnění tohoto cíle nutné položit život, udělá to.
Ze snímku je více než patrné, jak osobně se téma dotýká celého tvůrčího týmu. Platí to i o většině herců, snad jen u některých představitelů Sovětů si všimneme trochu hraní, ale herci zobrazující mladé lidi působí velmi přirozeně, jako bychom s nimi opravdu prožívali jejich příběh. To v plné míře platí zejména o Arnasi Danusasovi v roli Šmelingase, ale také o Tadasovi v podání Aidase Jurgaitise, Paulině Taujanskaité jako Ritě, ale i mnoha dalších.

Film: Soví Hora

Režie: Audrius Juzenas
Scénář: Pranas Morkus
Kamera: Rolandas Leonavicius
Střih: Mindaugas Galkus
Hudba: Vjačeslav Ganělin
Obsazení: Aldona Bendoriute, Monika Biciunaite, Daumantas Ciunis, Arnas Danusas, Sarunas Datenis, Skomantas Duoplys, Vidmantas Fijalkauskas, Mindaugas Jankauskas, Jovita Jankelaityte, Adomas Jasiukenas, Aidas Jurgaitis, Karolis Kasperavicius, Aleksas Kazanavicius, Jonas Keblas, Aleksandras Kleinas, Valentinas Krulikovskis, Dovile Kundrotaite, Anastasija Marcenkaite, Darius Meskauskas, Aleksandra Metalnikova, Edgar Nazarov, Valentin Novopolskij, Julius Paskevicius, Telman Ragimov, Artiom Rybakov, Rytis Saladzius, Ruta Smergelyte, Severina Spakovska, Aleksandr Spilevoj, Dainius Svobonas, Paulina Taujanskaité, Oskar Vygonovski, Mantas Zemleckas, Sarunas Zenkevicius, Margarita Ziemelyte

10
9
9