Brutální, chvílemi až nechutný thriller pojednává o zkorumpovanosti, necharakternosti a o agresivních hlupácích z mafiánských rodin. Nabízí trochu jiný pohled na Řím než s turistickou mapou v ruce. Mafiánský záměr udělat z římského pobřeží v Ostii italské Las Vegas se pomalu díky všem dílkům mění v realitu, ale vše se může zvrtnout.

Střípky všech příběhů postav filmu – od zkorumpovaného poslance, přes hlavního mafiánského bosse, po hlavy menších mafiánských rodin i okolních lidí zamotavších se do tohoto klubka – spojuje vidina velkých peněz. Ty mají podobu zničeného pobřeží, kde malé beach bary a podničky vystřídají naleštěná luxusní casina, přepych a drahé bordely. Je však třeba začít od píky, tedy získat pozemky, přičemž nevybíravé jednání s majiteli drobných podniků na pláži není třeba ani popisovat. Je také nutné mít odhlasovaný zákon o výstavbě na pobřeží v italském parlamentu, což zařídí koupení poslanci. Peníze poskytnou mafiánské rodiny, které mají prsty i v samotném Vatikánu. Jenže díky všudypřítomné hlouposti, chvílemi až demenci, protagonistů nabírá celý plán úplně jiný směr a vlastně každý skončí tak, jak si zaslouží.

z filmu Suburra 4

Italský režisér Stefano Sollima má za sebou spíše seriálovou tvorbu (např. aktuálně uváděný mafiánský seriál Gomorra) a na filmu je to poněkud znát. Snímku s tak dlouhou délkou, jako je Subarra (134 minut), by slušelo více zapracovat na střihu a zkrátit ho tak na standardní stopáž. Přeci jenom filmy s více jak dvouhodinovou délkou by měly mít setsakramentské sdělení, aby divák celou dobu v kině „useděl“… Bohužel u Subarry jsem tento pocit neměla. A musím se upřímně přiznat, že asi po hodině jsem se modlila, aby se už konečně všichni navzájem pozabíjeli a byl konec. Režisérova šťastnější ruka se dotkla obsazení a výběru skvělé hudby, která supluje a umocňuje emoce, které divák během filmu získává. Sám režisér zvolil vyprávěcí linku bez jakýchkoliv předsudků či soudů vůči postavám a pouze suše vizuálně vypráví tok událostí sedmi dnů, které mají skončit apokalypsou a také jí skončí.

z filmu Suburra 2

Ve starověku byla Suburra místem, kde se scházeli vznešení senátoři s lidmi se špatnou pověstí. Suburru starověkého Říma a tu dnešní jako by pojilo tenké vlákno dlouhé více než dva tisíce let. Tak popsal název svého filmu režisér Sollima. Já bych ještě doplnila, že nejde o nic jiného než peníze a moc.

Film: Suburra

Itálie, Francie, 2015, italská verze, české titulky, 134 min., do 15 let nepřístupný, thriller,
Originální název: Suburra