Hvězdné obsazení v čele s Florence Pugh, Harry Stylesem a Chrisem Pinem a příběh zasazený do kulis padesátých let – to je nový snímek Olivie Wilde. Na pohled stejně úchvatný jako život jejích protagonistů, po obsahové stránce už to však taková hitparáda není. Po svém úspěšném režisérském debutu Booksmart (Šprtky to chtějí taky) si Wilde zřejmě ukousla příliš velké sousto.

Alice (Pugh) a Jack (Styles) si žijí svůj dokonalý život v malém městečku s názvem Victory. Každý den je stejný. Muži odjíždějí do práce v nablýskaných autech, jejich manželky je vyprovází polibkem a radostně jim mávají z příjezdové cesty, načež se starají o domácnost, chystají svým drahým polovičkám vydatnou večeři a ve volném čase udržují povrchní vztahy se svými sousedkami u bazénu, v nákupním středisku nebo na hodinách baletu. Tato idylka se nicméně začne rozpadat, jakmile si hlavní hrdinka začne klást otázky, na které by se ptát neměla.

V městečku Victory platí jedno důležité pravidlo: ženy jej nesmí opouštět, jelikož to pro ně údajně není bezpečné. Jednoho dne se ale Alice stane svědkem padajícího letadla, a to ji donutí hranice překročit. Od té chvíle se její šťastný život začne bortit. Nejen, že se po incidentu probudí doma v posteli, aniž by věděla, jak se tam dostala, ale trpí halucinacemi, nočními můrami a začíná odhalovat, že celá jejich komunita stojí na dost pochybných základech. Z vedení cítí manipulaci a lži, ale zdá se, že jí nikdo nevěří.

Thrillerů na podobné téma už bylo natočeno mnoho, a proto není divu, že rozuzlení příliš nepřekvapí. Wilde chtěla poukázat na problémy patriarchální společnosti, a film propaguje jako feministický. Při vyobrazování sexuálních scén se například zaměřuje na ženskou rozkoš, namísto té mužské, jak je většinou zvykem. Odkazuje také třeba na nálepkování žen jako „hysterické“ nebo na problémy kapitalismu. Klouže však hodně po povrchu a nejde dostatečně do hloubky, což je velká škoda.

Jako ze škatulky

Co se filmu ale rozhodně povedlo, je jeho vizuální stránka. Zasazení prostředí do 50. let dodává snímku eleganci a kouzlo. Kostýmy jsou nádherné, stejně jako kulisy. Matthew Libatique opět ukázal, že je mistrem ve svém oboru a jeho práce s kamerou, detailní a někdy i znepokojivé záběry pozvedávají film na vyšší úroveň. Krásně se na něj kouká i díky jeho pestré paletě a barevným kontrastům. Vše dokresluje i perfektně zvolená hudba. Mrazivou melodii With You All the Time, kterou si protagonistka brouká během celého filmu, složil sám Styles, údajně do pěti minut po diskuzi s režisérkou, což ukazuje, jaký je začínající herec talent ve svém obvyklém hudebním světě.

Kdyby nebylo božské Florence…

Florence Pugh je bezesporu tahounkou celého filmu a ze scénáře vyždímala, co se dá. Její výkon byl neskutečný. Mladá herečka opět dokázala, co umí a proč v poslední době tolik získává na popularitě. Vyzdvihnout je třeba i výkon Harryho Stylese, který se díky svému charismatu do role Jacka skvěle hodil. Na to, že se jednalo teprve o jeho druhý film, když nepočítáme krátké objevení ve filmu Eternals, podal dost slušný výkon. Ostudu si rozhodně neuřízl. Své herecké schopnosti opět ukázal i Chris Pine jako hlavní záporák. Přestože nedostal tolik prostoru, bylo na něm vidět, že si negativní roli užil. Sama režisérka si střihla nemalou roli Aliciny nejlepší kamarádky Bunny. Nutno říct, že všem se podařilo obstojně zamaskovat nedotažené charaktery postav.

Kam se podělo spadlé letadlo?

Sebelepší herecké výkony ovšem nezachrání trhliny ve scénáři. Konec byl velmi uspěchaný a Wilde hodně spoléhala na husí kůži nahánějící momenty a záběry, které nakonec nebyly pořádně dovysvětleny. Jako příklad můžeme zmínit náhodně se objevující zemětřesení, či Alicina halucinace padajícího letadla, jež spouští do pohybu hlavní události příběhu. Nedozvíme se ani, co za práci vykonávají muži z městečka Victory, ani proč ji hlavní protagonista tolik nesnáší, přitom je to důležitý aspekt jeho postavy a my tak nemůžeme správně pochopit jeho motivy ani charakter. Tohle vše na celkovém dojmu z filmu dost ubírá a divák po dokoukání thrilleru není tolik otřesen, jako kdyby si dal scénář záležet na větším propojení a promyšlení.

Celkově je ale film poměrně povedený, Olivia Wilde má nepochybně talent nejen jako herečka, ale i režisérka a třeba se její další dílo dočká lepšího datažení.

FILM: TO NIC, DRAHÁ

Režie: Olivia Wilde
Scénář: Katie Silberman, Carey Van Dyke, Shane Van Dyke
Střih: Jennifer Lame
Kamera: Matthew Libatique
Hudba: John Powell
Účinkující: Florence Pugh, Harry Styles, Olivia Wilde, Chris Pine, Gemma Chan, Nick Kroll, Douglas Smith, KiKi Layne, Timothy Simons, Kate Berlant, Dita Von Teese, Asif Ali, Marcello Julian Reyes, Wylie Quinn Anderson, Monroe Cline, Lexy Hulme, Brooke deRosa, Ali Starr Goebel, Ari’el Stachel, Sydney Chandler
Distribuce: vertical-ent.cz

6
9
10
9
recenze-film-to-nic-drahaTo nic, drahá nepřichází s žádným novým originálním námětem, nicméně po vizuální stránce je to krásný film, na který se příjemně dívá. Je plný mrazivých momentů, nicméně tísnivou atmosféru táhne především práce s kamerou, efekty, hudba a skvělé herecké výkony, zejména hlavní hvězdy Florence Pugh. Jinak jistě dobrý film stahuje dolů ne příliš propracovaný a domyšlený scénář.  Škoda nedotažených témat a charakterů postav, protože film skrýval bezesporu velký potenciál.