Ze setkání s rodiči svého partnera může mít strach každý. Ne každému se ale stane, že by se opravdu dostal do situace, kdy je strach nade vší pochybnost oprávněný. Chris (Daniel Kaluuya) jede se svou přítelkyní Rose (Allison Williams) na návštěvu za jejími rodiči. A to rovnou na celý víkend. Co když se ale děsivě trapná situace přemění v čistě děsivý boj o život?

Jordan Peele, parťák Keegena-Michaela Keye z dua Key & Peele, které je známé především komediálními skeči, si už pohrál s rolí scénáristy a producenta, když s Keyem vytvářel ne moc dobře hodnocený snímek Keanu.

Nyní je z něj ale i režisér. A to velmi slušný. Svojí prvotinou Uteč, pro kterou napsal i scénář, totiž vyrazil dech nejen svým fanouškům. Očekávání diváků ani kritiků asi nebylo vysoké, jelikož se jedná o nezávislý a poměrně nízkorozpočtový film, což hrálo v Peelův prospěch.

Uteč není typický horor, který by stavěl na „lekačkách“ a nadpřirozenu v podobě pomstychtivého ducha nebo absurdním vraždícím stvoření. Pro mnohé by film spadal spíše do kategorie thriller či mysteriózní s prvky pro Peela blízké komedie. Ta snímkem prostupuje spolu s psychologií a děsem ruku v ruce, působí jako uvolnění, nikoliv jako vytržená z kontextu. Pohrává si se z počátku jednoduchým motivem, který ale přerůstá v neotřelou dramatickou zápletku a pomalu buduje paranoidní a úzkostné pocity. Využitá rasová otázka by se mohla zdát jako prvoplánový kalkul, avšak toto téma je předneseno s lehkostí a přirozeností, díky kterým ho neshazují žádné nudné stereotypy ani snaha o osvětu diváka. Nejedná se tedy o snahu vyvolat kontroverzi.

Daniel Kaluuya se role Chrise chopil se vší grácií a emotivitou, jakou si postava zmateného a vyděšeného mladíka vyžaduje. Věříte mu každé v nervozitě pozdvižené obočí, později i každou slzu uroněnou ze zoufalství. Allison Williams jako Rose je pro mě velmi těžké hodnotit. Po celou dobu filmu jsem se nemohla rozhodnout, jestli je její prkenné hraní součástí charakteru postavy, nebo zda její tvář před kamerou prostě opravdu působí jako jakási maska. Výborní ale byli herci v rolích černošského služebnictva, kteří svou záměrně absurdní mimikou spoluutvářeli hustou atmosféru děje. Výbornou humornou tečkou je pak Lil Rel Howery, Chrisův kamarád, jehož stereotypní charakter je doveden k dokonalosti.

Kamera Tobyho Olivera působí přirozeně, ačkoliv je místy točeno „z ruky“, a dokáže využít poměrně netradičních úhlů. Hudba Michaela Abelse film šikovně podtrhuje, místy až lehce komicky.
Největším plusem filmu je konzistentně se dramatizující a houstnoucí atmosféra, zvlášť pokud divák nevyžaduje okamžitou akci. Od návštěvy rodičů, která zprvu stojí na pouhé trapnosti rodinných setkání, se dostáváme k podivnému chování služebnictva, hypnóze, snobské oslavě bílé vyšší třídy, po které je i hlavnímu protagonistovi jasné, že něco opravdu není v pořádku, až k dramatickému finále. To se sice trochu vymaňuje z dosud budované psychologické výstavby filmu, zároveň je ale do určité míry jediným logickým vyústěním. Pokud tedy chceme happy-end.

Uteč je nadstandardně kvalitní a zručně uchopená režisérská prvotina, která velmi příjemně postupně graduje až k nevyhnutelnému závěru. I když může divák v několika chvílích poměrně neomylně odhadovat, co se bude dít dál, nemusí to nutně kazit celkový dojem z filmu. Ten by si zároveň zasloužil krapet sofistikovanější závěr, k němuž však snímek nevyhnutelně směřoval. Alespoň se autor vyhnul patetické „záchraně světa před zlem“. Pro milovníky hororu a thrilleru se jedná o počin, který je povinností vidět, zvlášť pokud chodíte do kin na díla jako Skryté zlo a Lesní duch (remake) s nadějí, že se snad povedlo vytvořit kvalitní temný snímek. Jordanu Peelovi se to totiž, na rozdíl od výše zmíněných pokusů, opravdu podařilo.

Film: Uteč

Horor/Mysteriózní/Thriller
Režie: Jordan Peele
Scénář: Jordan Peele
Kamera: Toby Oliver
Hudba: Michael Abels
Obsazení: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Lil Rel Howery, Keith Stanfield, Betty Gabriel, Erika Alexander, Lyle Brocato, Ashley LeConte Campbell, Jana Allen, Rutherford Cravens

9
9
7
7
recenze-film-utecMezi plusy filmu se řadí výborně gradovaná atmosféra, Daniel Kaluuya v hlavní roli, vedlejší herci v rolích služebnictva i neobvyklé uchopení rasové tematiky. Pro některé diváky může být však rozjezd filmu poněkud pomalejší.