Domů Film Filmové recenze Film Vlastníci (2019): Dvanáct rozhněvaných vlastníků

Film Vlastníci (2019): Dvanáct rozhněvaných vlastníků

Titulní odkaz ke slavnému americkému filmu není náhodný, jelikož nám snímek nabízí příběh odehrávající se převážně v jedné místnosti, kde se skupina lidí snaží shodnout na určitých věcech. Režisér a scenárista Jiří Havelka vycházel ze svých zkušeností, kdy byl účastníkem schůzí vlastníků bytových jednotek. Příjemná konverzační komedie patří z mého pohledu mezi největší česká překvapení letošního roku.

Děj pojednává o schůzi bytových vlastníků jednoho domu, kteří se pravidelně schází a snaží se rozhodovat o správě společných prostor. Taková jednání nejsou nikdy jednoduchá a přesvědčí se o tom všichni účastníci. Ať už se jedná o dlouhodobé vlastníky, nebo zcela nové majitele, každý má své sobecké úmysly, od kterých nechce ustoupit.

Variace na americkou klasiku, čerpání z vlastního života

Už z trailerů mi naběhlo spojení s filmem Dvanáct rozhněvaných mužů, v němž skupina porotců rozhoduje o vině mladíka obviněného z vraždy. Vlastníci si berou na paškál méně závažné téma a řeší ho komediálním způsobem, ovšem několik společných paralel se najde. Dokonce se tu sejde i přesně dvanáct vlastníků, přestože se v místnosti nachází vícero lidí a postupem děje i vícero diskutujících, kteří však nemají v konečném výsledku žádnou rozhodovací moc.

Hlavní tvůrce filmu Jiří Havelka vycházel během psaní příběhu a vymýšlení jednotlivých postav z vlastních zkušeností přímo z těchto tematicky stejných schůzí. Při svém celovečerním hraném debutu dokázal poskládat dohromady skvadru úžasně odlišných charakterů, které však nijak nevybočují z reality. Předpokládám, že každý divák si alespoň v jedné postavě najde spojení s někým ze skutečného života. Zároveň je režisér a scenárista v jedné osobě nechává mezi sebou mistrně interagovat tak, aby se divák ani chvíli nenudil a celých 97 minut slupl jako malinu.

Hvězdné herecké obsazení

Je samozřejmé, že je zapotřebí kvalitní scénář, pokud chce tvůrce natočit film, který se odehrává v jedné místnosti. Vlastníci se však mohou opřít také o hvězdné a velmi kvalitní obsazení. Těžko rozhodnout, kdo ze všech zúčastněných nejvíce vyčníval. Nutno ale pochválit Jiřího Havelku, že dokázal rozdělit mezi herce podobnou porci času před kamerou. Upozaděni byli pouze Jiří Černý a Maria Sawa, ale to se dá chápat z důvodu, že jejich postavy jsou v této svérázné komunitě nové, a Ladislav Trojan, jehož pan Sokol už faktickým vlastníkem dlouhou dobu není.

Tento typ konverzační komedie mi v české kinematografii dlouhodobě chybí, proto jsem rád, že Vlastníci se žánru chopili s chutí a dokazují, že čeští tvůrci mají na víc než jen na identické romantické komedie, které mají nulovou výpovědní hodnotu.

FILM: VLASTNÍCI

Režie: Jiří Havelka
    Scénář: Jiří Havelka
    Střih: Otakar Šenovský
    Kamera: Martin Žiaran
    Hrají: Tereza Ramba, Vojtěch Kotek, Dagmar Havlová, Jiří Lábus, Pavla Tomicová, Ondřej Malý, Klára Melíšková, Kryštof Hádek, Stanislav Majer, David Novotný, Andrej Polák, Ladislav Trojan, Jiří Černý, Maria Sawa, Halka Třešňáková
    Producenti: Marek Jeníček

8
    8