Film Vyproštění (2020) dokazuje, že kaskadérští režiséři jsou v kurzu.

1307

V současné době v kinech není mnoho nového filmového obsahu a to hraje do karet streamovací službě Netflix, jež má v zásobě natočené snímky a ty postupně vypouští do světa.“

Tyler Rake je žoldák, který se těžce vyrovnává se ztrátou syna. Jeho tým je povolán do akce, když si je najme drogový boss, jemuž konkurence unesla syna. Záchranná akce skončí fiaskem a Tyler zůstane s dítětem uprostřed bangladéšské Dháky. Musí maximálně využít svých schopnosti, jelikož po krku jim jdou veškeré bangladéšské bezpečnostní složky. S chlapcem se mezitím sblíží, a tak pro něj peníze přestávají hrát roli.

Opulentní akční scény

Debutující režisér Sam Hargrave, jenž si ve filmu střihl i malou roličku žoldáka, měl k dispozici opravdu velké osobnosti. Scenář napsal Joe Russo, jeden z režisérů loňského megahitu Avengers: Endgame. Jeho bratr Anthony ho jistil z producentské židle. A v hlavní roli válí další důležitý člen Avengers, Chris „Thor“ Hemsworth. K tomu měl Hargrave od Netflixu štědrý rozpočet, není tudíž divu, že akční scény jsou našlapané.

V paměti zůstane především desetiminutová, jednozáběrová úniková akce, kdy se hlavní hrdinové snaží utéct před pronásledovateli. Začíná to automobilovou honičkou, ze které se přejde na ostré osobní souboje. Tato scéna zdánlivě natočená na jeden záběr nutí diváka být neustále ve střehu, přičemž to narušuje roztřesená kamera, která působí dezorientačně.

Další skvělá, úsměvná a zároveň znepokojující bojová scéna je ve chvíli, kdy Tylera a mafiánského synka Oviho napadne dětský gang poslaný hlavním záporákem. Urostlý Australan logicky děti vypráskal tak, aby nikdo nepřišel k větší fyzické újmě a zároveň se jednalo o nejvtipnější scénu celého snímku. Zároveň zesměšnil vůdce bandy, který poté ještě zásadně a zbaběle promluvil do děje. Tvůrci tímto ale pravděpodobně chtěli odlehčeně poukázat na jeden reálný problém – v těchto zemích děti využívají k distribuci drog a od útlého věku se učí zacházet se zbraněmi.

Kaskadér režisérem

Hargrave na režisérskou židli usedl poprvé, jeho dosavadní kariéra u filmu byla odlišného rázu. Hargrave je původním povoláním kaskadér. Díky tomu jsou akční scény excelentní a svůj podíl na tom má také kaskadérský tým. Hargrave jde po vzoru dalších kaskadérů, kteří se přeorientovali směrem k režisérství, napři. David Leitch (John Wick, Deadpool 2, Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw) nebo Chad Stahelski (John Wick 1-3). Tento trend v českém prostředí zastupuje třeba Petr Jákl.

K Johnu Wickovi se ještě vraťme. Styl boje Hemsworthovy postavy připomíná právě bojové umění z akční série o nájemném vrahovi, když se zručně ohání střelnými zbraněmi, které podle situace využívá ke střílení či mlácení soupeřů.

Slabý příběh

Vyproštění nabízí áčkovou akci. A to zpravidla znamená nedostatky v příběhu. Film uteče jako voda díky neustálým akčním scénám. Pointa a zvraty jsou očekávané a překvapivých sekvencí moc nenajdeme. Nejslabší pasáže jsou ty, kdy se sešlápne z plynu a postavy mají mezi sebou vést smysluplné dialogy. Oscarového hereckého výkonu se zde také nedočkáme, ale o to ani zdaleka nejde. Hemsworth a spol. chtějí do diváka napumpovat hlavně vlnu adrenalinu a to se daří. Kdo k tomuto snímku bude přistupovat jinak, spokojen asi moc nebude.

Film: Vyproštění

Režie: Sam Hargrave
    Scénář: Joe Russo
    Střih: Stan Salfas
    Kamera: Newton Thomas Sigel
    Hudba: Alex Belcher, Henry Jackman
    Hrají: Chris Hemsworth, David Harbour, Golshifteh Farahani, Derek Luke, Pankaj Tripathi, Randeep Hooda, Marc Donato, Geetanjali Thapa, Chris Jai Alex, Hays Wellford, Rayna Campbell, Patrick Newall, Prashant Narayanan, Bhagwan Tiwari, Adam Bessa, Priyanshu Painyuli, Neha Mahajan, Sam Hargrave
    Producenti: Chris Hemsworth, Mike Larocca, Anthony Russo, Joe Russo
    Scénografie: Philip Ivey

5
    6
    9
    8
    recenze-film-vyprosteniVyproštění pochází z produkce Netflixu, takže se do kin (i s přispěním současného stavu) pravděpodobně vůbec nepodívá. U takového typu filmu je to škoda vzhledem k velkolepým akčním scénám. Ideální film na nedělní odpoledne, kdy nemáte zájem přemýšlet nad složitými dějovými linkami.