Jestli chcete vědět, jak to bylo s koncem první světové války doopravdy, zajděte do kina. Zapomeňte na obtloustlé generály, či unavené a špinavé vojáky v rozbahněných zákopech. Zásadní obrat přinesla jedna bojovnice, která svým sexy oblečkem jen taktak zakrývá své nezpochybnitelné ženské zbraně. A kromě toho to umí zatraceně dobře s mečem a lukem. Že je to na první světovou válku málo? Jak říkám, zajděte do kina.

Když sledujeme v dokumentech hrůzy první a druhé světové války, většinu z nás asi napadne, jak to sakra mohlo lidstvo (či Bůh/bohové) dopustit. A co když je to tak, že jeden z bohů naopak za tím vším stojí?

Asi už jste slyšeli o Áreovi, řeckém bohu války. Je to přesně ten, kdo má prsty ve veškerém zlu na Zemi. Naštěstí jeho otec Zeus měl slabost pro krásné ženy – stačí si vzpomenout na historku o zlatém dešti, kterou zná každý ze školy. Naštěstí mu ale do oka padla také královna Amazonek Hippolyta. Jak už to tak u Dia bývá, tenhle poklesek nezůstal bez následků, princezna Diana má tak schopnosti, které náleží jen bohům, jelikož i ona je polobohem. Proto jen ona jediná se může postavit Áreovi.

Souboj titánů

Potomci lidí a bohů to prostě nemají snadné. Ostatně i Ježíš Nazaretský by nám o tom mohl povídat. Amazonky jsou ukryté na ostrově, o kterém nikdo neví, učí se bojovat, a doufají, že své umění nebudou muset nikdy použít. Diana je jiná, ovšem její matka se snaží, aby to nevěděla. Dlouho jí brání v tom, aby se zdokonalovala v boji. Jenže ona je k boji zrozená, ne nadarmo je dcerou královny Amazonek. Vše však vypadá idylicky a možná většina mužů v sále si říká, že by přesně na tomhle ostrově chtěl být. I když nadšení vydrží jen do chvíle, kdy Diana sdělí Trevorovi, že muži jsou sice důležití k rozmnožování, ale pokud jde o potěšení, nestojí za nic.

‚Cože? Kde se tam vzal jakýsi Trevor?‘ říkáte si. Ony totiž události dostanou velmi brzy docela rychlý spád. Kupolí chránící ostrov Amazonek před okolním světem najednou proletí letadlo a spadne do moře. Náhoda (a scénář) tomu chce, že Diana se zrovna dívá na moře a vidí, že pilot zůstal uvězněn uvnitř. Seznamte se s Stevem Trevorem, kterého si zahrál Christopher Whitelaw Pine. Ten se trochu posunul v žánru, dosud se objevoval především ve sci-fi – zahrál si ve Star Treku, včetně nejnovějšího Beyond, kde dostal kultovní roli kapitána Kirka. Jeho Trevor je sice také kapitán, ale tady „jen“ kapitán. Ovšem, jak se nakonec ukáže, může ukončit válku.

Diana jej zachrání, nicméně bohužel onou pomyslnou hradbou projdou i jeho pronásledovatelé. V následné přestřelce nám Amazonky předvedou, že i proti kulkám může meč a šípy docela dobře fungovat, když se to s nimi umí. Několik jich zahyne, ale vojáci se nakonec dají na útěk. Diana přitom zjistí, že kovové pásy, které chrání její předloktí, umí vcelku efektivně odrážet kulky. A vůbec jí začne postupně docházet, že umí něco víc než ostatní. Když jí pak Trevor vylíčí, že venku zuří již čtyři roky konflikt s miliony obětí, uvědomí si, že nastal čas, aby vzala svůj osud do vlastních rukou. Přes nesouhlas matky se tak s Trevorem vydá do Londýna a na frontu. Protože kdo jiný by mohl rozpoutat takovou hrůzu než samotný Áres?

Captain America

V okamžiku, kdy se Diana ocitne v Londýně, nelze se ubránit vzpomínce na film Captain America: První Avenger. Jen jsme tentokráte o jednu válku dříve a místo elegantního Chrise Evanse v pestrobarevném oblečku tu máme sexy Gal Gadotovou ve zbroji, která více ukazuje, než schovává. Zajímavé je, že Gadotová je nejen Miss Izrael z roku 2004, ale má za sebou také službu v izraelské armádě, takže není divu, že snad při všech bojových scénách vypadá opravdu věrohodně. Je to zřejmě právě její výkon, který zajišťuje filmu Wonder Woman zatím poměrně pozitivní přijetí u kritiků. Přece jen, filmové předělávky komiksů jsou dnes sice populární, ale zdaleka se nepovedou pokaždé.

Wonder Woman je přitom kultovní komiksové dílo, jehož první díly z pera H. G. Petera se objevily už v roce 1941. V době, kdy byli hrdiny hlavně muži, se stala Wonder Woman tak trochu zjevením. Nepřekvapí proto, že to byla právě ona, kdo se později stal jedním ze zakládajících členů Ligy spravedlivých. Ostatně pro samotnou Gadotovou nešlo o první setkání s touto postavou, už se totiž mihla i ve filmu Batman vs. Superman. Akční scény má asi hodně ráda, zahrála si i Gisele Yasharovou v Rychle a zběsile (objeví se v prvním a šestém dílu). Je vlastně skoro symptomatické, že režijní taktovky se ujala také žena – Patty Jenkinsová.

Filmové zpracování Wonder Woman těží i z dobře zvolené dvojice ústředních hrdinů. Gadotová se totiž s Pinem velmi dobře doplňují, jejich vzájemná chemie – alespoň na plátně – funguje. Celý film je mezi nimi cítit jisté napětí, ale naštěstí to nepřejde v nudnou love story. Oni to vlastně ani nestihnou. Protože – tak jako v Captain America – i tady stojí lásce v cestě válka. Bohužel tentokráte to nemůže mít ani tak romantický konec. Jinak ale nabídne Wonder Woman dobrý příběh s docela slušným spádem. Tam, kde děj trochu drhne, si tvůrci vypomohou podařenou vizuální stránkou a také několika filmovými triky. Je to tak další z filmů, které stojí za to vidět na velkém plátně. K dispozici je dokonce i verze pro IMAX, která vizuální zážitek ještě znásobí.

Harry Potter

Když se ve filmu mihne nenápadný sir Patrick Morgan, který se snaží horovat za rychlé uzavření příměří, uvědomíte si, že vám někoho připomíná. Takový nenápadný, trochu koktající, malinko kulhající chlapík s jemným knírkem. No jasně, to je přece profesor Lupin z filmové ságy o Harry Potterovi. A stejně jako v téhle sérii, si také ve Wonder Woman zahraje David Thewlis chlapíka, který vypadá tak neschopně a slabě, že ho všichni zapomenou hlídat. Schválně, víte, kdo je Morgan ve skutečnosti?

Film: Wonder Woman

Režie: Patty Jenkinsová
Scénář: Allan Heinberg podle komiksu Williama Moultona Marstona
Střih: Martin Walsh
Kamera: Matthew Jensen
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Obsazení: Gal Gadotová, Robin Wright, Chris Pine, Connie Nielsen, David Thewlis, Elena Anaya, Danny Huston, Lucy Davis, Ewen Bremner, Saïd Taghmaoui, Lisa Loven Kongsli, Mayling Ng, Miroslav Zaruba, Mick Slaney, Doutzen Kroes, Eleanor Matsuura, Samantha Jo, Florence Kasumba, Zack Snyder

7
8
10
7
recenze-film-wonder-womanFilm nabízí skvělou Gel Gadotovou, dobře fungující ústřední dvojici a je vizuálně úchvatný. Příběh občas zadrhne, je potřeba se naladit na komiksovou strunu a snímek není příliš originální (byť hezký).