Producent „nové“ X-Menovské ságy Simon Kinberg se rozhodl, že se sám posadí na režisérskou židli a vytvoří další přírůstek do světa, který pomáhal formovat. Jeho předchůdce Bryan Singer nastavil určitý filmový styl, který se liší od běžných marvelovek, a kterého se Kingberg nadále drží, ale snaží se mu dodat ještě temnější nádech. Svým způsobem se tak jedná o osobitou vizi začínajícího režiséra, která si určitě zaslouží vaši pozornost, ale nedosahuje žádného „wow“ efektu, který by ji povznesl nad ostatní filmy z X-Menovské série.

Režisér Simon Kinberg, který napsal i scénář, si usmyslel, že ve svém filmu zcela opomene humor a nadsázku a pojme snímek jako dramatický komiksový příběh plný emocí, který se sice snaží hrát na osudovost, jenže na ni možná tlačí až moc.

Jednotlivé postavy nejsou důkladně prokreslené, jejich chování může působit unáhleně a jediný, kdo je herecky opravdu silný a výrazný, je Michael Fassbender hrající Magneta. Je tu i pár čestných momentů a výjimek, kdy se prosadí i ostatní herci, ale problém je, že jejich charakterové vlastnosti jsou tak podobné a obyčejné, že zkrátka zapadnou a nemají na sebe jak upozornit.

Bývaly doby, kdy jednou z těch čestných výjimek byl Quicksilver, kterého nadále hraje Evan Peters. Jeho přítomnost dokázala všechny přechozí X-Menovské snímky odlehčit a byl přesně tím ideálním pojítkem mezi vážnou a zábavnou stránkou filmů. Bohužel jeho rolička je v tomhle díle série tak malá, že mám skoro pocit, že to tvůrci udělali schválně, jelikož by se jeho humorný charakter nehodil do temného celku.

A je to škoda, protože pokud film nedokáže naplnit očekávání po herecké či dramatické stránce, alespoň by měl bavit hláškami a průpovídkami, které zde však zcela chybí.

Co se akčních sekvencí týče, není třeba se obávat. Je jich dost a tvůrci skvěle využívají speciální schopnosti jednotlivých postav. Dochází k bojovým i taktickým kombinacím a téměř každý z mutantů dostane tolik prostoru, kolik si jeho postava zaslouží. Nicméně i tak se tvůrci mohli vytasit s lepšími nápady při jednotlivých konfrontacích a lehce je okořenit hrubými souboji tělo na tělo, kdy bychom měli skutečný strach o naše oblíbence.

Často se říká, že příběh je jen tak dobrý, jak dobrý je jeho záporák, a tady to platí dvojnásob. Celá linka se záporačkou, kterou hraje Jessica Chastain, má sice dobrou úvodní rozehru, ale mizerný prostředek s bezduchým a nezáživným finálním tahem na branku. Celkově se na pár překvapení a dějových zvratů jistě těšit můžete, ale nečekejte nic, co by vás zarazilo do sedačky a nadšeně byste o tom vyprávěli přátelům.

Jedinou skutečnou dominantou filmu je vizuální zpracování. A to od drobných efektů na tvářích jednotlivých protagonistů, přes jejich metamorfózy až po velkolepé výbuchy, střelbu či blesky. V tomto ohledu film prakticky nikde nezaškobrtne a nabízí to nejlepší z dnešní hollywoodské produkce.

FILM: X-MAN: PHOENIX

Režie: Simon Kinberg
Scénář: Simon Kinberg