Důchodkyně nahoře bez, nebo mladá slečna v bikinách? Ne, to není hlavní záhada Silver Lake. To jen hlavní hrdina filmu Sam neví, kterou z uvedených dam má v úvodních minutách špehovat. Pochopitelně je to nakonec mladá slečna, která Sama vytrhne z jeho stereotypního povalečského života a nevědomky se pro něj stane posedlostí. Režisér David Robert Mitchell natočil zajímavý moderní film noir, který zaujme brilantní prací kameramana a strhujícími hereckými výkony.

Sam, ztvárněný skvělým Andrewem Garfieldem, je mladý muž bez práce, žije v bytě, kde neplatí nájem, a jeho největšími zájmy jsou alkohol, cigarety a sledování sousedek. Čas od času se u něj staví kamarádka, jež se snaží prosadit jako herečka, aby spolu zahnali chuť po sexu. Jednoho dne se náhodou dostane do řeči se sousedkou, kterou často špehuje, a padnou si do oka. Dívka se však se svými spolubydlícími přes noc bez vysvětlení odstěhuje. Sam si usmyslí, že se něco muselo stát a rozhodne se po ní zahájit pátrání. Tím začne jeho neuvěřitelná pouť po Los Angeles, během níž pozná hromadu svérázných postav, které mu v hledání možná pomohou, možná nepomohou.

Slibně se rozvíjející film noir

Záhada Silver Lake je nepochybně velkou poctou legendárnímu filmovému žánru – filmu noir. Používá všechny známé prvky, které tento styl charakterizují. Sam sice není soukromé očko, ovšem jeho chování připomíná takového detektiva při práci. S tím rozdílem, že se jej nikdo o pomoc neprosil. Svou blonďatou femme fatale (další základní prvek filmu noir) zná bezmála jen pár hodin, avšak už mezi nimi stihlo vzniknout pouto. Hlavní hrdina se pohybuje v několika příběhových linkách, které spolu zdánlivě nesouvisí, ale každý si je jist, že do sebe později zapadnou.
Po pár minutách je člověk přesvědčený, že ho čeká neuvěřitelný filmový zážitek. Bohužel film má kolísavou tendenci a nedokáže udržet nebo zvedat nastavenou laťku. V jedné scéně jste opravdu unešeni všemi možnými tvůrčími aspekty, zatímco v další nechápete, jak tohle mohli ve filmu nechat. Fanoušek a milovník filmu noir tohle přejde a užívá si stylové prvky, které k tomuto žánru patří. Filmem noir nepolíbený divák naopak nemusí snímku přijít na chuť vůbec.

Celý příběh je prošpikovaný popkulturními odkazy. Celý Samův byt je polepen filmovými či hudebními plakáty, nejvíce prostoru získává podepsaný plakát Kurta Cobaina. O Cobainovi bude řeč i v další, podstatnější části filmu, kde bude při hře na piano znehodnoceno několik hudebních hitů. Na vypsání všech těchto odkazů by nestačil celý papír popsaný z obou stran. Nejpovedenější (avšak možná nechtěný) odkaz jsem vnímal v Samově oblečení ve druhé polovině filmu. Červená mikina a modré džíny. V hlavě mi hned prolétlo, že je to pravděpodobně narážka na Garfieldovu nechvalně známou roli Petera Parkera/Spider-mana v katastrofálně přijatých snímcích Amazing Spider-Man 1 a 2. Přestože se tento restart pavoučího superhrdiny nepovedl, pro Garfielda se jednalo o vysněnou roli a rád na ni vzpomíná.

Herci skvělí, kamera výborná

Nejzářivější hvězdou je bezpochyby představitel hlavní role Andrew Garfield. Vzhledově se přesně hodí na životního ztroskotance, takového polonerda, který spíše přežívá, než by žil. Herecký um ale není o vzhledu. V polodetailních a detailních záběrech zúročuje svůj talent a dokazuje, že ne náhodou byl minulý rok nominován na Oscara. Ostatní herci si rozebrali kousky svého času před kamerou a všichni Garfieldovi zdárně sekundovali. Roli Samova nejlepšího přítele si střihl Topher Grace, českému divákovi známý především jako Eric ze seriálu Zlatá sedmdesátá. Samova party kamaráda Allena ztvárnil Jimmi Simpson, který zazářil v seriálech Westworld nebo House of Cards. Nejvtipnější scénu si však s hlavním hrdinou střihla Riki Lindhome, jež se v roli kamarádky přes postel musela celá svléknout pro účely sexuální scény, při které vedou úsměvnou debatu o již zmíněném plakátu Kurta Cobaina.

Nejvýraznějším rysem filmu je výborná práce s kamerou a následnými záběry. GoPro záběry nejsou známkou originality už několik let, přesto v mém pohledu stále neztrácejí své kouzlo a vždy mě dokáží přesvědčit o své výjimečnosti. Zato sledovat záběry z dronu skrze notebook, jako bychom byli součástí filmu, bylo velmi originální. Stejně jako postavit kameru na stolek a nechat herce se od ní vzdálit a zase přiblížit. Z dokonale zaostřené postavy máme najednou rozmazaný flek, který pokračuje v rozhovoru a zase se vrací do původní pozice. Příběh je možná malinko nedotažený, obrazová stránka filmu však tyto nedostatky s přehledem zastiňuje.

Film: Záhada Silver Lake

Režie: David Robert Mitchell
Scénář: David Robert Mitchell
Střih: Ron Patane
Kamera: Marcell Rév

Hudba: Ian Hultquist
Hrají: Andrew Garfield, Riley Keough, Riki Lindhome, Jimmi Simpson, Summer Bishil, Topher Grace, Zosia Mamet, Callie Hernandez, Patrick Fischler, Allie MacDonald, Sibongile Mlambo, Sky Elobar, Adam Bartley, Nea Dune, Rex Linn, Don McManus, John Eddins, Brian Gattas, Elizabeth Hinkler, Jackson Gann, Sydney Sweeney, Grace Van Patten

6
9
9