Komunistická éra. Doba šera, jejíž následky jsou v naší společnosti patrné dodnes. O tom, jak se žilo, vzniklo nesčetně děl literárních, výtvarných, ale i divadelních a filmových. A právě divadlo a film připomínají období před rokem 1989 nejvěrohodněji. Ukázkovým příkladem je snímek Zámek v Čechách Jaroslava Hubače, který roku 1993 zrežíroval Martin Hollý.

Film vyprávějící o bývalé majitelce zámku, které byl majetek ze dne na den zkonfiskován, a která se na své rodové sídlo přes zákaz vrací uskutečnit slíbenou oslavu narozenin, patří mezi nejlepší vyobrazení situace 50. let minulého století z pohledu někdejších aristokratů. Není divu, že se syn autora předlohy Ivan Hubač rozhodl původně filmový scénář zadaptovat do podoby inscenačního textu. Díky tomuto přepracování můžeme návrat hraběnky Elizabeth Anny Marie z Lansdorfu a Scheibergu spatřit i na divadelní scéně, avšak pod názvem Hraběnka. A jednou z nich je i scéna Moravského divadla Olomouc.

Premiéra inscenace v režii Michaely Doleželové se uskutečnila 11. března 2022. Nebudu přehánět, řeknu-li, že hlavní postava hraběnky v podání divadelní herečky Vlasty Hartlové se stala věrohodnou divadelní adaptací filmové hraběnky ztvárněné Jiřinou Jiráskovou. Není pochyb, že se tvůrci i samotná herečka museli s filmovou předlohou inspirovat. Taktéž tomu je i u ostatních herců, kteří byli do inscenace obsazeni. Samozřejmě, že se našly výjimky, které v některých chvílích až zbytečně přehrávaly, ale na to lze v Moravském divadle narazit často. Krom členů činohry si v Hraběnce zahrálo i několik neherců alias obyvatel Lansdorfu.

Smutný příběh, u jehož konce lze pouze spekulovat, zda končí šťastně, či tragicky, dokáže chvílemi i pobavit a zároveň donutí diváka si uvědomit, jak moc byla 50. léta nesmyslně propagandisticky přehnaná. Člověk se tak, díky tomuto zpracování, dokáže přenést, stejně jako ve filmu, do poloviny minulého století. Je pozoruhodné, jak se jeviště dokázalo přizpůsobit obsáhlé filmové scéně, která se odehrává na několika místech. Můžeme spatřit několik scén, kde je vidět problematika omezení prostorem, ale i přes to se dá tato inscenace považovat za velmi zdařilé dílo.

Jediné minus, krom občasného přehrávání některých z herců, vidím v hojném kouření. Stačí dvě cigarety a dým se rychle rozplyne mezi diváky a v hledišti začne být nedýchatelno. Sice je na webových stránkách divadla upozorněno, že v rámci zachování záměru se na jevišti kouří, ale je na pováženou autorů, zda by nebylo vhodné kouření cigaret omezit. Musíme si uvědomit, že jsme, i přes snahu věrného zadaptování díla, stále v omezených divadelních prostorách.

DIVADLO: HRABĚNKA

Režie: Michaela Doleželová
Dramatizace: Ivan Hubač
Dramaturgie: Michal Baláž
Scéna a kostýmy: Hana Knotková
Hudební spolupráce: Filip Tailor
Inspicient: Ilona Bláhová
Nápověda: Ivana Smudová
Hrají: Vlasta Hartlová, Lukáš Červenka, Tomáš Krejčí, Jana Posníková, Ivana Plíhalová, Jan Ťoupalík, Marek Pešl, Pavel Hekela, Jaroslav Krejčí, Vendula Nováková, Petr Vaněk, Ondřej Kratina, Ilona Bláhová/Ivana Smudová, Lukáš Pořízka, Marek Paráček, Milan Švestka, Karel Smrček, Dominik Zatloukal, Pavel Košůtek, Kristína Hetz

9
8
8
8
recenze-hrabenka-moravske-divadlo-olomoucTato inscenace je perfektním představením toho, čím si museli projít aristokraté po komunistickém převratu v ČSR. Tragický příběh, který vás přinutí se chvílemi i zasmát a zamyslet se nad tím, jak moc bizardní byla padesátá léta, je věrohodnou adaptací filmové předlohy. Snad jedinou výhradou je zbytečně časté kouření cigaret, díky čemuž se pak v hlediště hůře dýchá.