Jak číst současné umění? Poradí stejnojmenná kniha od nakladatelství Albatros

63

Kniha Jak číst současné umění s podtitulem Umění 21. století zblízka vás provede díly současných umělců a podá jednoznačný výklad tak, aby mu rozuměli nejen ti, kteří se v oblasti umění pohybují jako ryba ve vodě, ale i ti, kteří současnému umění ani za mák nerozumí.

Dávno pryč jsou doby Rembrandtovy a zátiší holandských malířů, impresionistické krajinky a dokonce i Warholův líbivý pop-art. Se současným uměním si mnozí spojí směr konceptualismu, který s obrazy či sochami starých mistrů má pramálo společného. Dnešní umění je provokativní, ale také matoucí, složitě čitelné a nezřídka v laických milovnících umění vyvolává otázku, co tím autor vlastně chtěl říci. Po dvou světových válkách, technologickém rozmachu a úpadku lidstva do tenat konzumerismu se díla současných umělců věnují kontroverzním společenským tématům, smrti, ekologii. Sdělení a poselství díla však nebývá na první pohled zřejmé.

Proto vznikla kniha Michaela Wilsona Jak číst současné umění. Ten se na čtyř stech stranách věnuje dílům téměř dvou stovek umělců, kteří jsou v knize seřazeni podle abecedy. Mezi analyzovanými díly najdeme především instalace, performance a videonahrávky, čímž si čtenář i dobře uvědomí, jak moc se umění proměnilo.

Také může srovnávat – vedle videa Andrey Fraserové, které dokumentuje její sexuální styk na hotelovém pokoji s nejmenovaným sběratelem, jenž za svou účast na tomto „díle“ zaplatil 20 000 dolarů, vypadá kdysi tolik diskutovaný Hirstův žralok ve formaldehydu jako jednoznačné umělecké dílo. Jak vidět, hranice se neustále posouvají.

Kniha je objemná a určitě se nejedná o odpočinkové čtení na víkend. Je nabitá informacemi a samozřejmě i fotografiemi děl uveřejněných umělců. V případě, že se jedná o videa či instalace, čeká vás i nějaké to dohledávání na internetu, zajímá-li vás uvedené dílo v celé své kráse. Naneštěstí ne vše je však dostupné, takže leckdy se budete muset spolehnout jen na svou fantazii a informace v knize.

Zvláštně působí řazení dle abecedy podle jmen umělců, na druhou stranu zařazení dle směru, které by mi osobně dávalo větší smysl, je u současného umění asi neproveditelné. Autory mnohdy nelze nikam zařadit a pokud už lze o nějakém stylu možné hovořit, hned se vynoří několik těch, kteří se vůči němu vymezují, ohrazují a odmítají jakékoli zařazení do škatulek. I to v dnešní době milovníkům umění ztěžuje jeho čitelnost. Abecední řazení je tak jediné možné, byť ne úplně ideální.

I přes výše uvedené výtky je však kniha Jak číst umění téměř dokonalou sondou do umění 21. století a čtenáři tak pomůže se aspoň trochu zorientovat a snad i pochopit umělcovy pohnutky k vytvoření něčeho, co běžný člověk za umění nepovažuje.

Kniha: Jak číst současné umění

Autor: Michael Wilson
Překlad: Lucie Simerová, Milan Guštar