Román britského spisovatele Iana McGuiera Severní vody, který byl nominován na Man Bookerovu cenu, vás na velrybářské lodi doveze do vod zrovna tak zrádných, jako je lidská povaha a její záměry.

Polovina 19. století. Doba, kdy se za velrybí tuk a olej platily velké peníze. Velrybářská loď Dobrovolník je plná mužů, kteří umí otáčet harpunami, sekerami a pro pár ran nejdou daleko.

Jejich posádce velí kapitán, kterému se lepí smůla na paty a touto výpravou by své prokletí rád smazal. S posádkou se plaví také mladý doktor Sumner, Ir s pošramocenou minulostí a oblibou v omamných látkách. Když na palubě lodi dojde k vraždě mladého námořníka, je Sumner jediný, komu celá záležitost leží na srdci a během svého pátraní začíná zjišťovat, že mladíkova smrt je jen špičkou ledovce.
Severní vody mají pomalejší rozjezd, ale to jim lehce odpustíte, protože se nejedná čistě o detektivní žánr. McGuire nabízí daleko víc. Od první do poslední stránky drží příjemné napětí, přesně ví, kdy přidat a jak se čtenářem pracovat, aby jeho zájem udržel až do konce. Hlavní hrdina i vedlejší románové postavy jsou uvěřitelné do poslední kapky potu a špíny za nehty. Ze Severních vod se vám bude dělat místy mdlo, jelikož McGuire mistrně popisuje pachy lidského těla i boj o přežití lidí a zvířat. Slabší povahy a především milovníci fauny budou z románu asi dost rozhození.

To vše ale svědčí o McGuirově literárním talentu. Příběh samotný není rozhodně nic plytkého, autor se dotýká nejtemnějších míst lidské duše. Nesoudí. Nic jako čisté dobro a zlo neexistují. Je pouze něco mezi tím, ale především je tu člověk, který se snaží jít životem s vlastními pravidly a vědomí to, co je dobré a co ne. Románoví hrdinové, kteří jsou čistí jako horský potůček, už snad dávno nikoho nezajímají, především v literárním žánru, jako je tento.

Sáhněte po Severních vodách, pokud se vám stýská po románech, kde hlavní roli hraje člověk, příroda a jejich přirozenost. Pokud se vám líbil film The Revenant, seriál Taboo nebo román Proroci z fjordu Věčnosti, určitě vás Severní vody nezklamou. Ian McGuire odvedl poctivou práci, která jen tak z módy nevyjde. Romány jako je tento, budou čtenáři číst s nadšením i za pár desítek let.

Kniha: Severní vody

Autor: Ian McGuire
Přeložila: Petra Johana Poncarová