Milovník noci a neklidných rakví vydal v roce 2000 knihu, která nemusela vůbec vzniknout, jelikož těsně před jejím dokončením smetla Stephena Kinga při procházce po krajnici dodávka. Memoáry o spisovatelském řemesle s názvem O psaní jsou první Kingovou knihou, kde smrt (alespoň ta literární) číhá na ty, kteří používají příslovce a trpný rod.

H. P. Lovecraft měl velký talent na psaní hororových příběhů, ale absolutně nezvládal dialogy. Cormack McCarthy má tak obrovskou slovní zásobu, že čtenář občas nechápe, co chtěl kterým odstavcem říct. Stephen King se nebojí kritizovat ostatní autory i sebe, aby čtenáře O psaní upozornil na to, že i velcí spisovatelé nejsou stoprocentní. Za mě je největším plusem knihy právě to, jak uvolněně, upřímně a (sebe)kriticky spisovatelské řemeslo představuje.

O psaní

Kniha je rozdělená na dvě poloviny. První líčí Kingův život, tedy jeho cestu za kariérou velmi úspěšného spisovatele. Druhá se pak věnuje teorii tvorby textu. Kingův životopis potěší hlavně jeho fanoušky. Já jím nejsem. Nikdy jsem od něj nic nepřečetla, což mi nebránilo vzít O psaní do ruky a chtít se dozvědět víc o někom, kdo ví, jak na to. Ať už si o Kingově tvorbě totiž myslíte cokoliv, faktem zůstává, že je to mistr žánru a počet prodaných výtisků také o něčem svědčí. Jak sám říká, píše pro lidi, ne pro astrofyziky.

O psaní

Recept na psaní, který King nabízí, ale musíte brát s rezervou stejně jako autor sám. Je to čistě jeho pohled, jeho styl a technika, kterou se propracoval tam, kde je dnes. Navíc popisuje, jak to chodí v USA, kde mají spisovatelé podmínky trochu jiné než u nás. Po přečtení knihy nezačnete chrlit romány, ani se nejspíš zásadně nezlepší váš styl. Rozhodně vám ale kniha přinese spoustu nových podnětů a možná vychytá některé mouchy, které vám v textu poletují.

O psaní

Ať už se King v knize dotýká čehokoliv, vždy to souvisí se psaním. Jako další velké plus hodnotím, že kniha může mnohé od této činnosti odradit. Všechny ty, kteří chodí na kurzy tvůrčího psaní a na přednášky spisovatelů místo toho, aby seděli doma na zadku a psali jak zběsilí. Pasáže, kde si King utahuje ze seminářů tvůrčího psaní, ale i mnohého dalšího, jsem si s úsměvem pročetla několikrát. Jak kniha vysvětluje, kdo chce být dobrý spisovatel, musí splnit dvě podmínky. Hodně číst a hodně psát.
O psaní vyšlo česky již v roce 2005, nyní vychází znovu s překladem Davida Petrů, který je výborný. Slibuji, že se nebudete nudit ani na chvíli a po dočtení si třeba stejně jako já, pokud jste s Kingem ještě neměli tu čest, rádi přečtete Carrie nebo Pytel kostí, romány, na které po dočtení O psaní budete už koukat trochu jinak. Možná zkusíte napsat něco svého, ale s co nejméně příslovci, prosím!

Kniha: Stephen King – O psaní

Počet stran: 223
Vazba: vázaný