Street Art – nejslavnější grafitti v jednom svazku

54

V nakladatelství Slovart vyšla kniha Street Art, která mapuje současnou výtvarnou scénu. Autorkou je Alessandra Mattazaová, spisovatelka a fotografka výtvarného umění.

Street art je specifikou formou umění. Není zakonzervováno v galeriích, ale je součástí živoucí dynamiky města. Lidé tedy nemusí platit vstupné, aby mohli obdivovat díla jednotlivých umělců, na druhou stranu tu je velice tenká hranice mezi uměním a vandalstvím. Často druhé může být reakcí na to první, a tak umělecké muraly jsou poškozeny grafitti vandalů. Street art je proto komplikovaný, nicméně krásný a rozmanitý, což se autorka snaží ve své knize ukázat. Ale street art není jen o krášlení budov, umělci se touto cestou často snaží předat myšlenku, kterou šíří mezi velké množství lidí, právě díky tomu, že je jejich dílo veřejně přístupné. Politická a sociální témata jsou častým námětem street artistů a svou kreativitu využívají nejen k proměně prostoru každodenního života, ale i společnosti.

Kniha nabízí medailonky nejznámějších dvaceti street artových umělců, jež jsou hodně proloženy přímou řečí. Nejde tedy jen o suché představení umělce, ale on sám nám vypoví, kdo je a co se skrývá v jeho malbách. Ač klasický street art v podobě maleb v knize převažuje, najdou se zde i výjimky – Slinkachuovy a Evolovy miniatury představují neobvyklou, a o to zajímavější formu street artu.

Samozřejmě mezi představenými umělci nesmí chybět Banksy, bristolský bůh street artu, který celý směr ovlivnil. O jeho dílech se velmi diskutuje a stává se, že kusy zdí s jeho grafitti jsou odříznuty a prodávány do muzeí a galerií. Což je přesně proti logice street artu. Kromě něj se setkáte se jmény jako Shepard Fairey, Alex Vau, Ben Eine a další.

Kniha je ilustrována velkým množství povedených fotografií, které nejsou narušovány textem a naopak. Grafik v tomto případě odvedl opravdu dobrou práci. Množství fotografií a textu je dobře vyváženo, a i když je kniha spíše obrazová, na nedostatek informací si určitě nebudete moct stěžovat. Obálka knihy může na první pohled vypadat jako šedá myš, kterou na pultech knihkupectví přehlédnete, ale za paralelu se zdí to stojí.

Kniha Street Art by neměla chybět v žádné knihovničce milovníka umění, ostudu vám rozhodně neudělá, naopak se bude dobře vyjímat. Výjimečně povedená a vyvážená kniha.

Kniha: Street Art. Současná výtvarná scéna

Autor: Alessandra Mattanzaová