Kniha Upečeno s láskou nabídne na každý týden v roce jiný chleba

482

Pečivo je jednou z potravin, které nyní znovu objevujeme. Respektive zjišťujeme, jak má opravdu chutnat, jak má křupavě znít, když do něj kousneme, a že poctivě připravený chleba bez urychlujících přísad chutná zkrátka jinak. Díky tomu nejen vzniká mnoho malých pekáren, které se orientují na kváskové chleby, jež vyžadují určitou péči, ale stále více lidí experimentuje a zkouší péct doma. A přesně pro ně je kniha Upečeno s láskou.

Autorkami knihy jsou Ludmila Gottwaldová a Iva Trhoňová, přičemž druhá jmenovaná má na svém kontě knih o pečení více (Pekárnománie, Remoska v kuchyni a Ruce v mouce, která vyšla také v Albatros Media). Máte tak jistotu, že vám radí odbornice na slovo vzaté.

Než se pustíte do samotného pečení, věnujte pozornost první části knihy. V ní vám autorky podrobně představí tu nejdůležitější surovinu každého pečiva – mouku. Následně také tekutiny, a to nejen vodu, ale i podmáslí a další, a vše završí vyjmenování dalších možných přísad, kterými můžete svůj vlastní chléb nebo pečivo vylepšit.

Ani po tomto úvodu nepřejdete hned k pečení. Musíte se také seznámit se všemi kuchyňskými pomocníky, díky kterým těsto správně zaděláte, aby dobře vykynulo, a nakonec se upeklo v perfektní chléb. Pak už ale hurá na věc, jde se zadělat kvásek. Kniha obsahuje velmi detailní postup pro úplné začátečníky, včetně rad, jak kvásek nadále udržet „při životě“. Koho zajímá kvásek i po stránce chemických procesů, jeho zvědavost bude také ukojena. Pokud by se vám příliš rozbujel a vy jste jej měli více, než zvládnete spotřebovat, nemějte obavy. Autorky myslely i na tuto variantu, takže vás čekají i rady, co s ním, abyste jej nemuseli vyhodit.

Pak už se můžete pustit do samotného pečení. Kniha obsahuje přes 50 receptů na různé chleby, vlastně by vám měl na každý týden v roce vyjít nějaký jiný. Je libo jarní chléb s kopřivami, slunečnicový s melasou, moravský cibulář, ořechový s mrkví nebo dokonce chléb z fermentované ovocné vody? Komu by tohle všechno nestačilo, může se inspirovat v další kapitole knihy. Ta obsahuje recepty na drobné pečivo jako langoše, makové krekry, špekové dalamánky a další. A jelikož se chleba i pečivo málokdy jedí jen tak, je poslední část věnovaná laskominám, které k chlebu můžete zakousnout.

Kniha je velice dobře zpracovaná. Každou stránku zdobí ilustrace obilných klasů, které však neruší na stránkách s textem, kde jsou upozaděny. Jednotlivé recepty se zpravidla rozprostírají na dvou stranách – levá slouží k popisu ingrediencí a postupu, pravá pak ilustruje, jak by měl chléb vypadat. V několika málo případech je příprava složitější; pak nechybí fotopostup, který vás má navést ke zdárnému výsledku.

Ačkoli je celá kniha „jen“ o chlebu, věřím, že ty, kteří chtějí zkusit upéct vlastní pečivo, nadchne. Na jednom místě totiž najdou spoustu inspirace, přehledně zpracované recepty a plno dalších informací, které ocení nejen naprostý začátečník.

Kniha: Upečeno s láskou

Autor: Ludmila Gottwaldová, Iva Trhoňová
Nakladatelství: CPRESS / Albatros Media
Počet stran: 264
Rok vydání: 2019
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
Cena: 349 Kč

10
Obsah
10
10
recenze-kniha-upeceno-s-laskouUpečeno s láskou je kuchařka zaměřená „jen“ na chleba, pokud ale máte v úmyslu právě chleba upéct, pak si ji zamilujete. Obsahuje totiž plno inspirace a přes 50 rozličných receptů. Stačí si jen vybrat. Kromě receptur na chleby se část kuchařky věnuje i dalšímu slanému pečivu. Celá kniha je velmi pěkně a přehledně zpracovaná. Ilustrace obilných klasů neruší stránky s textem a naopak citlivě vyplní „hluchá“ místa.