Vše, co jste chtěli vědět o módě. A co byste o ní vědět měli

59

Ada Bartlová je postrachem všech nevkusně oblečených. Její blog Módní peklo prstem ukazoval na módní nešvary, jimiž se české ulice hemžily, hemží a hemžit nejspíš i nadále budou. Cílem nebylo se nebohým obětem Adina řádění vysmát, ale upozornit na to, že vkus a elegance nejsou sprostá slova. Nyní své rady o módě sepsala do knihy Vše, co jste chtěli vědět o módě, která vyšla v nakladatelství Jota.

Možná jste jméno Ada Bartlová nikdy neslyšeli a ptáte se, kdo je ta dáma, která si troufá hodnotit, zavrhovat a radit? Ač vystudovala speciální pedagogiku, móda provází její život už od dětství. Narodila se v krejčovské rodině, látky a šaty ji tak obklopovaly celý život a staly se jejím koníčkem. V roce 2010 založila blog Módní peklo, skrze nějž se snažila šířit osvětu.

Ač Módní peklo proslulo svými prostořekými kritikami všemožných (a nemožných) pouličních outfitů, pochybných švadlen a rádoby obchodů s oděvy, dnes je z něj „obyčejný“ módní web. Lekce italského vkusu, letní kousky, které můžete nosit i v zimě a recenze Vogue CS included. Kromě článků však na webu najdete i vzorník barev, encyklopedii módních stylů, materiálů a mapu českých švadlen.

Kniha Vše, co jste chtěli vědět o módě je 400stránkovou módní biblí. No jo, já vím, že přesně to samé se říkalo o prvním čísle Vogue CS (a vím, že je už trapné se do ní/něj pořád strefovat), ale tohle jsou opravdu módní přikázání, kterými bychom si měly aspoň prolistovat. Ano, měly. Ačkoli v názvu knihy se počítá i s mužským pokolením, veškeré rady jsou směřovány k dámskému publiku a jejich šatníkům. Lodičky, sukně, kabáty, spodní prádlo – to vše tam najdete. Pokud si ale chcete přijít na své i vy, naše mužné polovičky, budete muset počkat, až napíše knihu Adam Šafránek z Two Gentlemen.

Kniha se zabývá různými typy postav, upozorňuje na to, co si rozhodně neoblékat, a radí, co dané postavě bude lichotit. Text je doprovázen jednoduchými ilustracemi. Zvažuji, zda by nebyly fotografie názornější, ovšem po grafické stránce mi to takto nakonec dává větší smysl. Kromě této kapitoly se v knize dočtete i o typologii barev a jejich různých odstínech, o jednotlivých materiálech a nechybí ani ilustrovaná encyklopedie módních stylů. Že jen opakuji to samé, co jsem vyjmenovala výše u blogu? No, když se do webu Módní peklo ponoříte, zjistíte, že dost informací z knihy na něm dokážete vypátrat. Na druhou stranu, tady je máte pěkně pohromadě, v hezké bichli s pevnou vazbou a kvalitním papírem. Berte to zkrátka jako takový módní manuál, po kterém můžete sáhnout ve chvílích módní nejistoty. Jen místo Ctrl+F budete muset listovat.

Kniha: Vše, co jste chtěli vědět o módě

Autor: Ada Bartlová
Nakladatelství: Jota