Neil Gaiman. Asi ho znáte. To je ten super-člověk zastávající post britské literární ikony, který na konci 80. let stvořil pro americké Vertigo kultovní komiksovou sérii Sandman. Má toho ovšem na svém uměleckém kontě mnohem více. Crew postupně vydává i jeho méně známé komiksy a letos přišel na řadu další z nich. Jaké jsou Knihy Magie?

Gaiman na svých příbězích vždy spolupracoval s mnoha šikovnými lidmi a ani Knihy Magie nejsou výjimkou – pojďme si tedy co nejstručněji představit ony kreativce.

Komiks je rozdělen do čtyř částí. Knihu první, Neviditelný labyrint, geniálně nakreslil John Bolton, kterého můžete znát například ze sbírky gaimanovských povídek Vražedná tajemství. V Neviditelném labyrintu používá na jednu stranu spíš klasickou kresbu, ale vše ostatní je velmi abstraktní, expresionistické a zcela jistě ne mainstreamové. Celostránkové kresby, jejich barvy i kreativní rozvržení panelů bere dech. Knihu druhou, Stínový svět, výtvarně obsáhl Scott Hampton. Tady jde pro změnu o kombinaci kresby a malby.

Nejvýraznější technikou je zde můj oblíbený akvarel a Hampton se tu vyřádil. Je skutečným mistrem tužky i štětce a studium u božského Willa Eisnera v 70. letech se mu evidentně vyplatilo. Eisnerovými cenami ověnčený kreslíř Charles Vess zpracoval Knihu třetí s podtitulem Země letního šerosvitu. Tuhle kapitolu si více užijí fanoušci jasnější kresby tenkou linkou a milovníci Sandmana si možná vzpomenou na povídku Sen noci svatojánské z knihy Krajina snů. A konečně v Knize čtvrté s názvem Cesta nikam převedl představy a vize Neila Gaimana do obrazů Paul Johnson. Expresionistické barvy, panely rozházené jak dětské hračky, výjevy hraničící se surrealismem. Jednoduše řečeno – pokud máte rádi třeba Billa Sienkiewicze, tohle si zamilujete taky.

Celá tahle knížka v podstatě vypráví příběh o jednom britském obrýleném teenagerovi, jenž má podle všeho ohromnou vnitřní moc, o níž však zhola nic netuší. Ve světě magie ale není možné mladého Timothyho Huntera přehlédnout nebo obejít jakoby nic, a tak se hned v úvodu objevují na scéně čtyři mocní mágové. Ti se dohodli, že mu ukáží „svět za zrcadlem“, a on se pak podle své vůle rozhodne, jestli svůj dar přijme a rozvine, nebo si bude dál užívat život obyčejného kluka jezdícího na skateboardu.

Při prvním setkání na ulici si Timothy myslí, že jde o vtip nebo skrytou kameru, ale velmi záhy díky svým průvodcům zjistí, že magie, na kterou on přece nevěří, je skutečnější, než by si kdy byl schopen připustit. Také vám to připomíná trošku slavného kouzelnického hrdinu od J. K. Rowlingové? Jisté je, že Gaiman přišel s tímto příběhem už v roce 1990 a to byl ještě Harry na houbách. Nicméně na světě už bylo nové Gaimanovo ztvárnění Pána snů Sandmana a ani v Knihách magie tahle oblíbená postava spolu s pár dalšími sandmanovskými charaktery nechybí. Na své si zde přijdou také fanoušci cynicky nahláškovaného mága Johna Constantina, který zastává roli jednoho z chlapcových průvodců.

Komiks: Knihy magie

Autoři: Neil Gaiman, John Bolton, Scott Hampton, Charles Vess, Paul Johnson
Obsahuje sešity série The Books of Magic #I-IV (listopad 1990-leden 1991)
Překlad: Viktor Janiš
Žánr: fantasy / městská fantasy
Nakladatelství: Crew

Datum vydání: prosinec 2017
Počet stran: 208
Formát: 175 x 265 mm
ISBN: 978-80-7449-494-9
Cena: 699 Kč

6
Kresba
9
10
recenze-komiks-knihy-magieKnihy magie jsou komiksovým bildungsrománem. Kdyby Gaiman napsal pokračování, mohlo jít o jedno z nejslavnějších a neznámějších děl nejen od Vertiga. Přestože se tak nestalo, nesnižuje tento fakt hodnotu díla. Čtyři špičkoví výtvarníci ve spolupráci s Gaimanem nasadili už před více než 25 lety laťku hodně vysoko. Vizuálně fenomenální knihu Crew navíc opatřila luxusní pevnou vazbou s imitací kůže a stříbrnou ražbou pod předbalem.