Karla Jaromíra Erbena si asi většina z nás pamatuje z povinné četby ze školy. Asi ne každý holduje tradiční literatuře a nadšeně se začte do veršů připomínajících martyrium v podobě bachraté učitelky a přednášení Polednice či Mateřídoušky před tabulí. Český Grimm ovšem našel způsob, jak spojit mladou generaci se starým uměním, a představil Erbenovu Kytici v tom doposud nejzajímavějším provedení. V komiksu.

Pořídit si komiksovou sbírku není úplně levná záležitost a je tedy přirozené, že od takového díla očekáváte opravdu kvalitní zpracování a obrázky, za které jste ochotní zaplatit. Je to svět, který vás musí oslovit, abyste chtěli být jeho součástí. A právě Komiksová Kytice přesně takový svět nabízí.

V momentě otočení prvního listu na vás dýchne temně melancholická, ale kouzelná atmosféra plná podivných bytostí, strašidel a pokroucené lidské psychiky. Obrázkový příběh popisuje strach a myšlenkové pochody jednotlivých postav přesně tak, aby čtenář tyto emoce prožíval zároveň s nimi. Úzkost, bezmoc, zoufalství, štěstí. A miliony barev, které se vpíjí pod víčka.

Co příběh, to jiný osud. A ke každému z těchto nepříliš veselých životů, zpracovaných do obrázků, patří jméno jiného výtvarníka. Pokud byste chtěli sehnat portfolia ilustrátorů slitá v jedno dokonalé dílo, máte vyhráno. Při listování touto objemnou tiskovinou narazíte doslova na skvosty (nejen) českého komiksového ilustrátorství – Delarock, Tomáš Motal, Jan Gruml, Petr Holman, Vladimír Strejček, Marek Rubec, Dominik Miklušák, Longiy, Vojtěch Velický, Karel Cettl, Kateřina Bažantová, ale také Ital žijící v Česku Marco Turini. Výhoda spolupráce mnoha umělců je dozajista také v tom, že si zde můžete najít toho, který vašemu oku lahodí nejvíce, a seznámit se s těmi, jež jste ještě neměli tu čest poznat. Ačkoli každý z nich tvoří zcela jiným stylem, souzní spolu jako jednotlivé nástroje v orchestru a předvádí vám před očima barevnou symfonii na papíře.

Kytice od Českého Grimma ovšem není jen o obrázcích. Obsahuje sbírku rýmovaných balad v původním znění, mezi nimiž jsou také dvě písně (Kytice a Věštkyně), které otevírají a následně uzavírají celou knihu. Na začátku si samozřejmě můžete přečíst úvod obsahující poctu Erbenovi a přání k letošním (pomyslným) 205. narozeninám, k nimž mu autoři jako dárek vytvořili právě tento komiks. V závěru pak kniha nabízí výklad symboliky podle docenta a doktora filozofie Jana Kajfosze, která by čtenáři měla osvětlit místa, jež nejsou zcela zřejmá.

Výhoda vizualizace textu je také v tom, že ne všechny příběhy obsažené v knize je nutné předkládat v erbenovských časech a dobových kostýmech. Stejně jako jsou Erbenovy balady rozděleny na ty starší a novější kousky, jsou i některé jejich obrázkové verze posunuty do dnů plných mobilních telefonů, robotů, hipsterů se sekyrami a non-stopů s neonovými světly.

Jak je to u kontroverzních děl běžné, mívají jak své věrné fanoušky, tak i úzkoprsé kritiky. Pro mě ale negativní argumenty nejsou ani v nejmenším podstatné. Kniha má všechno, co by měla mít, má dokonce i něco navíc.

Atmosféru a zážitek, které jsou jednoduše k nezaplacení. A pokud nemáte za dlouhých zimních večerů do čeho píchnout, tento tištěný skvost vám rád udělá společnost a dýchne za krk mrazivá slůvka o umírání.

Komiks: Komiksová Kytice

Autor: Karel Jaromír Erben (feat. Jorik Jakubisko, Kateřina Štursová & doc. Jan Kajfosz, Ph.D.)
Ilustrátoři: DRAWetc (Delarock, Tomáš Motal, Jan Gruml, Petr Holman, Vladimír Strejček, Marek Rubec, Dominik Miklušák, Longiy, Vojtěch Velický, Karel Cettl, Kareřina Bažantová, Marco Turini)