Slavíte letošního Silvestra doma? Nebo se u vás mezi svátky dveře netrhnou a vy nevíte, čím strávníky z řad příbuzenstva pohostit, protože chlebíčky a cukroví už nikdo nechce ani vidět? Pak se nebojte, naštěstí je tu Nakladatelství Slovart, které v pravý čas vydalo knižní novinku Mini mánie.

Na první pohled útlá kniha v deskách z měkké vazby nabídne šedesát sladkých a slaných receptů na drobné pohoštění. Recepty jsou téměř vyvážené, sladkých je 31 a slaných 29. Osobně bych uvítala více slaných receptů, nicméně je třeba uznat, že jde o věc subjektivních preferencí.

Kniha je rozdělena do šesti tematických kapitol a začínáme pěkně zostra. První oddíl je nazvaný Rozmazlujte se s podtitulem Drobné hříchy povoleny. Minidonuty, stracciatellové kytičky s třešní, případně miniburgery nebo koláčky s modrým sýrem. Je jasné, jak je to s těmi hříchy myšleno. Nicméně hned v druhé kapitole vás autorka nabádá: Zkuste to zdravě.

A tak poslechněte a pusťte se třeba do kokosovo-mučenkových tartaletek nebo hummusových košíčků.  Třetí kapitola se věnuje plněným dobrotám jako měšce s rýží i ricottou (nenechte se zmást, jde o sladký recept), kachní závitky, nebo samosy, indické plněné taštičky, které osobně miluji.

Poslední kapitola je věnována všem, kdo mají lepší věci na práci, než strávit celý den v kuchyni, ale přesto se chtějí před návštěvou blýsknout. Snadno a rychle připravíte broskvové tartaletky nebo minitortilly.

Předposlední část, nazvaná Překonejte sílu zvyku, obsahuje netradiční recepty. Například sladké sushi či autorčinu variaci na fish & chips. Poslední kapitola pak přináší receptury na těsta, džemy a krémy pro ty, kteří mají rádi všechno „homemade“. Na samém závěru pak najdete i vysvětlivky a terminologii, která by mi dávala větší smysl na začátku knihy, stejně tak poslední kapitola,  jelikož těsta pak tvoří základ většiny pokrmů. Na druhou stranu je pravda, že kuchařkami člověk nelistuje od začátku do konce, ale vždy si vyhledá jen příslušnou potřebnou stranu, ať je umístěná, kde chce.

Pokud se obáváte, že na vás recepty budou příliš složité, nebojte se. Vždyť ani sama autorka není žádná kuchařka, tedy není profesionální kuchařka. Ilse Königová pracuje v rakouském Institutu pro mezinárodní politiku. Kuchyně je však její vášní a koníčkem, díky čemuž vznikla i tato kuchařka. Spolupracovala na ní se stylistkou Clarou Montiovou a fotografkou Inge Praderovou, proto každý recept umístěný na levé straně doplňuje na pravé celostránková fotografie hotového pokrmu. Kniha je tak nejen inspirativním pomocníkem v kuchyni, ale i pastvou pro oko. Věřím, že vaše výtvory budou stejně působivé a ohromí vaše hosty.

Jediné, co můj požitek z knihy ještě poněkud narušuje, je rozdílný grafický styl některých receptů. Jejich názvy, jež slouží jako titulka stránky, jsou psány dvěma různými fonty a některé stránky mají barevný podklad. Přitom se mi ani opětovným listováním nepodařilo nalézt klíč, který by tuto odlišnost některých receptur vysvětloval. Působí to tedy nahodile a svévolně. Rozhodně však nejde o nic, přes co by se člověk nedokázal přenést a Mini mánie bude určitě mým společníkem, který mi pomůže se silvestrovským pohoštěním.

KNIHA: MINI MÁNIE
Autor: Ilse Königová
Vazba: flexi
Počet stran: 164
Formát: 19 x 24 cm
ISBN/EAN: 9788075294128
Nakladatel: Slovart
Rok vydání: 2017
Cena: 254 Kč

9
Obsah
9
9
recenze-kucharka-mini-manieMinimánie je ideálním pomocníkem, pokud chystáte pohoštění na party a chcete nabídnout víc než jen chlebíčky. Osobně se však nemůžu smířit s tím, že některé ze stránek mají odlišné grafické zpracování, aniž by v tom byl nějaký systém.