Národní divadlo v Brně uvedlo nové zpracování známého příběhu cikánky Carmen od Georgese Bizeta. A předvedlo přímo ukázkový případ toho, co můžeme nazvat snad jen “navrch huj a vespod fuj”.

Scéna byla velkolepá. Veliká konstrukce z tabákových beden na otáčivém jevišti. Kostýmy a účesy odkazující ke čtyřicátým létům minulého století. Určitá uniformita, do které byly zahaleny všechny ženské postavy, byla příjemná. Zvlášť v poslední davové scéně, v níž měly všechny ženy dlouhé černé šaty s vlečkou, výrazné rudé náušnice a hřebeny ve vlasech. Spíš než rozbouřený dav, který přišel sledovat býčí zápasy, působili tanečníci jako osazenstvo hrací skříňky, které se pomalu otáčí na svém podstavci s trhanými pohyby paží s vějíři. Padající tabákové listí pomáhalo uvést to, co bylo nevyhnutelné. Aleš Valášek odvedl dobrou práci, na operu se moc příjemně koukalo. Stejně tak Daniel Tesař, který si pohrál s nasvícením postav a podpořil tak výsledný dramatický efekt mnoha scén.

Carmen

Totéž nemohu říct o režii. Místo španělské horké krve a tance v potu tváře zůstávaly postavy chladné, odtažité, ve statických pózách. Působily spíš jako sochy než lidé z masa a kostí. A to je u opery, proslulé svou živostí a nábojem, přinejmenším překvapivé. Tanec Carmen pro Josého byl velikým zklamáním. Kastaněty zazněly vzdáleně odkudsi z orchestřiště a Carmen Josého zasedla a začala si, ne zrovna svůdně, rozepínat šaty. Nejsem si jistá, co přesně bylo režisérovým záměrem, ale povedlo se mu příběh lásky, která zahořela jako kometa, úplně utlouct. Carmen v tomto podání není už o spalující vášni, která vede k velké tragédii. V rukou Tomáše Pilaře se vztah Carmen a Josého stává nepochopitelným a chladným. On se jí stále podrobuje, a tím ztrácí jakoukoli mužnost – cokoli, čím by jí imponoval. Intimní árie, během níž jí vyznává lásku, je odzpívána, zatímco Carmen není vůbec na jevišti. Pilařova Carmen svým milencem už od začátku pohrdá, čímž podrývá základy celého příběhu a vytváří množství slepých a matoucích míst.

Carmen

Carmen byla také zklamáním po pěvecké stránce. Jediní, kdo odvedli opravdu dobrý výkon, byla Daniela Straková-Šedrlová v roli Micaëly a Svatopluk Sem jako Escamillo. Zvládli svoje role také obstojně herecky a závěrečný potlesk si zasloužili. Luciano Mastro v roli Josého vyvolával rozporuplné dojmy. Jeho zpěv se v průběhu druhého dějství sice poměrně zlepšil, ale na hlavního protagonistu to byl stále chabý výkon. Největším kamenem úrazu byla samotná Carmen. Atala Schöck se často hodně míjela s orchestrem, v nižších polohách ji téměř nebylo slyšet (do druhé řady, podotýkám). Většinu hravých árií, na kterých se může pěvkyně předvést, utopila v jakémsi neurčitu. To, že spíš než ohnivá cikánka vypadala jako nudná, vypočítavá mrcha, všemu nasadilo jen korunu. Mnohem lépe působily a zpívaly Lenka Čermáková a Andrea Široká, jako přítelkyně Carmen.
Výsledný dojem je tak rozporuplný. Na operu se pěkně koukalo, s poslechem už to bylo horší, ale stále bych ji zcela nezatratila.

 

Opera: Carmen

Autor: Georges Bizet
Hudební nastudování: Ondrej Olos
Dirigent: Ondrej Olos, Robert Kružík
Režie: Tomáš Pilař
Scéna: Aleš Valášek
Kostýmy: Aleš Valášek
Světelný design: Daniel Tesař
Choreografie: Ladislava Košíková
Dramaturgie: Patricie Částková
Asistent dirigenta: Robert Kružík
Asistent režie: Silvie Adamová
Sbormistr: Pavel Koňárek, Valerie Maťašová
Obsazení: Carmen: Jana Hrochová, Václava Krejčí Housková, Atala Schöck / Don José: Alexandru Badea, Luciano Mastro / Micaëla: Jana Šrejma Kačírková j. h., Daniela Straková-Šedrlová / Escamillo: Jakub Kettner j. h., Svatopluk Sem j. h., Jiří Sulženko / Zuniga: David Nykl, Tomáš Šelc / Mercédés: Lenka Čermáková j. h., Jitka Klečanská / Fransquita: Martina Králíková, Andrea Široká / Le Remendado: Zoltán Korda, Petr Levíček / Le Dancaïre: Igor Loškár, Jakub Tolaš j. h. / Morales: Jiří Brückler j. h., Igor Loškár
www.ndbrno.cz


PLUSY

Jednoduchá scéna, kvalitní nasvícení a vymazlené kostýmy.

Svatopluk Sem (Escamillo) a Daniela Straková-Šedrlová (Micaëla) předvedly výborný výkon.

Podivná režie, která z celého příběhu udělala jeden velký zmatek.

MÍNUSY

Pěvecký výkon Ataly Schöck v roli Carmen byl hodný spíše běžné sboristky než primadony.