Poslední letošní premiéru nabídla opera Národního divadla již na sklonku konce sezony a začátku prázdnin. Verdiho slavné dílo, které v podstatě zachránilo jeho kariéru skladatele ve chvíli, kdy v ní Verdi nespatřoval po několika neúspěších a rodinné tragédii další smysl, v Praze nastudoval slavný argentinský operní zpěvák José Cura. Jenže ševče, drž se svého kopyta!

Ke cti budiž Curovi dáno, že Nabucca nechtěl pojmout jen jako odvyprávění příběhu o utlačovaném hebrejském lidu. Ovšem že děj vypráví z pohledu Nabucca, jenž zklamal jako otec a kvůli jeho ctižádosti došlo k rozvratu v rodině i státu, také nepoznáte. Paradoxně zde jako hlavní linie příběhu vyznívá milostný trojuhelník Fenena – Ismail – Abigail. Proč paradoxně? Protože milostný příběh patřil k dobové operní tradici a v libretu je spíše z nutnosti.

Příběh milenců pro Verdiho nebyl důležitý, ba se mu prý zdálo, že oslabuje vyznění biblického příběhu. Ale doba si žádala své. Abigail by ráda Ismaila, ale toho pojí cit k Feneně. A ji k němu dokonce natolik, že přestoupí na jeho víru. Abigailina snaha o zničení Židů s Fenenou v čele pak v české adaptaci působí jako důsledek žárlivosti než pocitu méněcennosti ze zjištění, že místo dcerou Nabuccovou je dcerou otroků.

To by samozřejmě nevadilo, naopak by se tímto pojetím otevřela škála možností pro hru s emocemi a hereckou akci. Jenže v této opeře žádný ze zpěváků nehraje. Všichni vypadají spíše jako loutky a kam je postaví, tam si své odzpívají, případně spadnou, když se do nich strčí. A to je vše. Naprosto ploché, kamenné výrazy a emoční pohnutky si divák jen domýšlí z textu árií. Sólisté samozřejmě zanikají v síle sboru, který zde má hlavní slovo a mnohdy bohužel podá i lepší výkon.

Nejhorší v tomto pro mě byla zřejmě Anda-Louise Bogza, jejímž partům nepřidaly ani četné „kudrlinky“. Její hlas navíc občas nenacházel sílu vyrovnat se orchestru a zanikal. Miguelangelo Cavalcanti v roli Nabucca naštěstí s tímto problém neměl, přesto přesvědčivější výkon podal Josef Moravec v roli Ismaila.

Kromě režie se Cura ujal i scény a světelného designu. Jednoduché sloupoví chrámu zužující se do tvaru trychtýře působilo na první dojem sice dobře, zvláště i díky změnám perspektivy za pomocí otáčivého jeviště, ovšem jen ve chvílích, kdy v něm stáli pouze sólisté. Pro desítky členů sboru se scéna změnila v konzervu sardinek.

Světelný design pak spočíval především v barevném nasvícení scény sytou červenou, zelenou a modrou. Čímž se dostáváme ke kostýmům, jejichž různorodé, neukotvené a tím pádem rozpačité barevné uspořádání se s nasvícením scény docela tlouklo. Silvia Collazuol se nechala inspirovat dílem Vasila Kandinského. Inu ano, jenže proč? Oděvy zpěváků se hemží neforemnými geometrickými tvary a ani barevně nedávají smysl, jak jsem již naznačila. Abigail se svými vojáky v červeném připomíná srdcovou královnu z Alenky v říši divů a něžná Fenena v podání Ester Pavlů pak královnu bílou, byť její šat byl modrý. Na „uniformu“ Ismaila se pak už ovšem nedá nedívat stejnou optikou a na mysli vyvstane bílý králík ve svém overalu. Takto to tvůrci asi nezamýšleli. Navíc kostýmy dámským postavám zrovna dvakrát nelichotily…

I přes vynaložené úsilí proto vyznívají snahy o oživení a pozvednutí pražské opery naprázdno. Nabucco v podání Josého Cury o kvalitě opery Národního divadla nepřesvědčil.

Divadlo: Nabucco

Hudební nastudování: Andreas Sebastian Weiser
Režie, scéna a světelný design: José Cura
Kostýmy a asistentka režiséra: Silvia Collazuol
Asistent světelného designéra: Pavel Dautovský
Sbormistr: Adolf Melichar
Dramaturgie: Jitka Slavíková
Dirigent: Andreas Sebastian Weiser / Jiří Štrunc
Autor fotografií: Patrik Borecký
Hrají: Miguelangelo Cavalcanti / Martin Bárta, Anda-Louise Bogza / Kristina Kolar, Veronika Hajnová / Ester Pavlů / Jana Sýkorová, Jaroslav Březina / Josef Moravec / Martin Šrejma, Oleg Korotkov / Jiří Sulženko / Roman Vocel, Ivo Hrachovec / Daniel Klánský / Pavel Švingr, Vácalv Barth / Jan Ondráček, Hana Jonášová / Simona Procházková

5
4
2