Nakladatelství Paseka přichází s bestsellerem Gavriela Savita s názvem Anna a Vlaštovčí muž. Americký spisovatel s židovskými kořeny napsal originální knihu, která citlivým způsobem sleduje hrůzy druhé světové války a příběh jednoho netradičního přátelství.

Savitův literární debut bývá přirovnáván ke knihám jako Chlapec v pruhovaném pyžamu nebo Zlodějka knih či k legendárnímu filmu Život je krásný. Oprávněně. Ve všech případech jsou totiž hlavními hrdiny děti, které válka připravila o naivitu, bezstarostnost a hlavně je odtrhla od lidí, kteří pro ně představovali jistotu a bezpečí. Svému nízkému věku navzdory se musí vypořádat s krutou realitou, a přesto dokážou celou situaci vnímat do jisté míry jako dobrodružství.

Vlastovci muz 2

Sedmiletá Anna je dcerou profesora Jagellonské univerzity v Krakově. Když se nacisté rozhodnou zbavit se tamní inteligence, přijde Anna o svého otce, který ji naučil mluvit mnoha jazyky. Nemůže počítat s pomocí známých, a tak se ocitá sama na ulici. Pak ale potká záhadného muže, který ji děsí a přitahuje zároveň. Muže, který umí mluvit řečí ptáků a přivolávat vlaštovky. Jméno tají, ale Anně dovolí, aby mu říkala Vlaštovčí muž. Ať už je tento člověk kýmkoliv, jedno je jisté. Jestli někdo dovede Annu ochránit před válečnými nástrahami, je to právě on. Jak ale válka postupuje, musí Anna rychle dospět a něco obětovat pro toho, kdo ji až doposud zachraňoval.
Byť je Savitův román určen mladým čtenářům, radost udělá i dospělým. Jazyk knihy Savit přizpůsobil starším dětem, které už dokážou vnímat jisté narážky a přirovnání (Němci jakožto vlci) a dospělý čtenář bude uznale kroutit hlavou, jak dobře to ten pan spisovatel vymyslel. Mnohdy se stane, že literatura, která se rozhodne reflektovat druhou světovou válku a holokaust, spadne ke kýči a patosu. To naštěstí není případ Anny a Vlaštovčího muže. Savit vypráví citlivě, ale zároveň bez velkých slov a emocí. Vypravěči budete věřit každé slovo a tam, kde byste možná mohli cítit jistá zaváhání, vezmete na zřetel, že Savit píše pro oči dítěte, i když už velmi pozorného a vnímavého. Kniha má dvě stě stran, což v tomto případě stačí, ačkoli si dovedu představit, že pár desítek stránek navíc by jí neuškodilo. Příběh je čtivý a minimalistický. Vystačí si všeho všudy s třemi postavami.

Vlastovci muz

To je dáno tím, že Anna a Vlaštovčí muž válku prožívají ukryti v náručí přírody, kterou putují dál a dál. Pokud do děje zasáhnou další postavy, příjemně ho to okoření (hlavně v případě reba Hiršla). Pozoruhodný je ale hlavně vztah muže a dívky, ve kterém mnohé zůstane nevyřčeno a čtenář si tak může trochu lámat hlavu, jak to celé Savit vlastně zamýšlel. Že Anna a Vlaštovčí muž v závěru potrápí naše mozkové závity, je jedině dobře. Přesně to dělá knihu zajímavou a skutečně originální, i když uchovat si jedinečnost je v tomto případě vzhledem k tématu docela výkon.
Pokud máte rádi netradiční příběhy, napětí a válečná témata, určitě po knize sáhněte. Anna a Vlaštovčí muž je kniha pro všechny, kdo v literatuře hledají nevšednost. Věřím, že po dočtení Anna a Vlaštovčí muž zahnízdí nějaký ten pátek ve vaší hlavě.

Kniha: Anna a Vlaštovčí muž

Autor: Savit Gavriel
Datum vydání: 25. 4. 2016