Čínský národní cirkus je opět na cestách a ani tentokrát nevynechal Českou republiku. Tento rok dorazil s novou show nazvanou China Town – Říše středu, kolébka kultury. Příběhová linie by měla odkazovat k čínským čtvrtím, které se staly součástí velkých západních měst. Show má ukázat propojení východní a západní kultury, místo tradiční čínské hudby a kostýmů jsou proto tentokrát využity moderní rytmy a současné oblečení. Soubor Čínského národního cirkusu patří k těm početnějším, pražské představení se proto odehrálo v Kongresovém centru.

Cinsky narodni cirkus

„Vystoupení Čínského národního cirkusu v evropských metropolích vždy sklízí bouřlivé neutuchající ovace. Je to způsobeno unikátností projektu, umělci Čínského národního cirkusu nemají po světě žádnou konkurenci a nastavují opravdu vysokou laťku, ke které se zatím nikomu nepodařilo ani přiblížit, natož ji překonat.“ Tak s touto informací, doprovázející oficiální popis letošního českého turné, si dovolím zásadně nesouhlasit.

Cinsky narodni cirkus

Co se konkurence týče, stačí říct jediné jméno: Cirque du Soleil. Stejně jako kanadský soubor se i ten čínský vyznačuje svou kolosálností. Velké množství artistů a velkolepá scéna nutí k přesunu z tradičního a komorního šapitó do obrovských sportovních hal a kongresových center. Podle mě tím však show ztrácí na své autenticitě.

Cinsky narodni cirkus

Příběh, který měla show vyprávět, nebyl během představení patrný, bohužel přesahovala forma nad obsahem. I přesto mám ale pocit, že akrobaté nevyužili plně svého potenciálu. Akrobatické prvky byly v různých číslech velmi podobné, zvláště hadí dívka, a jediným zpestřením tak byla akrobacie na šálách hned v úvodu. Provazochodectví, akrobacie na visutém laně, ani houpačka, které byly v předešlých show, se tentokrát nekonaly. Párovou akrobacii aby též pohledal. Co tedy ale bylo náplní dvou hodin, které show trvala?

Kromě již zmíněných hadích dívek šlo o různé formy žongláže – s míčky, klobouky, diabolem nebo čínským porcelánem. Dalším číslem bylo balancování s předměty na hlavách artistů, karetní vystoupení nebo akrobacie s roztočenými talíři. Čas mezi jednotlivými scénami vyplňovala buď jednoduchá choreografie s vějíři a tanec čínských draků, nebo klauniáda dvou mužů v obleku. Pro každé z čísel však platilo, že bylo zbytečně dlouhé, přičemž nedocházelo k žádné výrazné gradaci. Místo, aby celé představení udržovalo diváka v napětí z toho, co přijde dál, začala se tématika až nebezpečně opakovat.

Cinsky narodni cirkus

Jediné, co mě tak doopravdy nadchlo, bylo žonglování, které se s přibývajícími míčky stupňovalo a zvládlo udržet divákovu pozornost. A pak ještě jedna žongláž, při které si artistka pomocí nohou pohazovala se stolem.

Cinsky narodni cirkus

Jinak jsem měla bohužel pocit, že za 70 minut strávených na představení francouzských Akoreacro jsem toho viděla mnohem víc, než za dvě hodiny čínského cirkusu. A to je od souboru, který se prezentuje jako bezkonkurenční, zatraceně málo.

Akrobatická show: Čínský národní cirkus

13. prosince 2015, Kongresové centrum Praha
Autor fotografií: Matěj Třasák