Novela Stařec a moře od proslulého představitele ztracené generace Ernesta Hemingwaye je známá každému, kdo vychodil alespoň základní školu a někdy nakoukl do seznamu povinné četby. Jednomu se to zdá jako bezvýznamný nudný příběh, druhý se však v knize najde a pokládá ji za „life changing“ literární zážitek. Ať tak, či onak, dílo má nezaměnitelné místo v dějinách literatury, tak proč se na něj nepodívat více do hloubky a nepředstavit ho v trochu jiné, pro mnohé přijatelnější formě? To samé si řekli i režiséři a dramaturgové Vladislav Kracík a Matěj Mužík, kteří se ujali dramatizace Starce a moře a 10. října 2016 jej poprvé uvedli v olomouckém divadle Tramtarie.

starec-a-more-1

Příběh této novely, potažmo divadelní hry, je vám jistě dobře znám. Starý rybář Santiago má už 84 dní smůlu a při lovu se mu nedaří. Ostatním je jen pro smích. Jeho mladý pomocník Manolin musí dokonce na rozkaz rodičů do učení k „talentovanějšímu rybáři“.
Santiagovým jediným cílem se tak stane naposledy chytit nějaký pořádný úlovek. Sedne do loďky a vydá se vstříc novým a nevyzpytatelným místům na moři, kde jakoby cítí, že svůj úkol splní. A taky jo. Po několika dnech svůj vysněný úlovek konečně chytí. Ryba ho však překvapí svou nepředvídatelnou silou a rybář je vtažen do boje s přírodou, ale i se sebou samotným…

starec-a-more-2

Stařec a moře je sice drobná kraťoučká próza, každopádně symbolikou a skrytými významy přímo srší. Je tudíž otázkou, jak se s takovou dramatizací poprat. Jakým způsobem vyjádřit jednotlivé symboly či zda je vůbec vyjadřovat. Tvůrci této divadelní adaptace se s tím poprali sice s drobnými trhlinami, avšak v závěru celkem obstojně.

starec-a-more-3

Co lze jistě vychválit, bylo řešení scény. Vzhledem k tomu, že se na jevišti vystřídali pouze tři herci, museli si se vším poradit sami. A tak například když Stařec, v jehož roli se ocitli postupně všichni tři účinkující, usedl na loďku, zbylí dva kolegové v rohu šplouchali ve vědrech s vodou pokaždé, kdy náš hlavní hrdina zajel s pádly pod hladinu. Zajímavé byly také obrazy a efekty moře promítané na téměř průhledném plátně před jevištěm nebo rozsvícení lucerniček v úplné tmě za doprovodu příjemné, lehce nostalgické hudby. Působilo to velmi autenticky a dodalo to tu správnou atmosféru.

starec-a-more-4

Co ovšem inscenaci spíš uškodilo, bylo občasné zastavení hry, kdy mezi sebou herci záměrně rozmlouvali jako při zkoušce. Jsou jistě případy, kdy se tento způsob odvedení pozornosti diváků osvědčil, ale tady se to opravdu nehodilo. Herecké výkony herců byly vcelku průměrné, občas lehce přehrávali. Ze závěrečné hlavní scény, kdy Stařec bojuje s velkou rybou, se snažili vykřesat co nejvíc, ale bohužel v tom špatném slova smyslu. Scéna byla příliš teatrální a nepůsobila věrohodně. Spíš jsme měli pocit, že koukáme na nějakou grotesku.
Hra není žádnou divadelní extází, ale také žádný propadák. Jedná se o poměrně příjemný kulturní zážitek, a to dokonce v samém srdci Moravy. Proto pokud budete mít cestu kolem, neváhejte a navštivte toto útulné divadélko plné mladých energických lidí.

Divadelní hra: Stařec a moře

Autoři adaptace: Vladislav Kracík, Matěj Mužík
Překlad literární předlohy: František Vrba