Up End Down je jednou z nejstarších inscenací novocirkusového souboru Cirk La Putyka. První premiéru měla v roce 2010, v roce 2015, kdy se Cirk La Putyka usadil v prostoru Jatka78, došlo k druhé, obnovené premiéře. Třetí premiéra se konala začátkem prosince letošního roku, kdy soubor spojil své síly se symfonickým orchestrem Filmová filharmonie. V orchestraci Jana Maxiána a pod taktovkou dirigentů Joela Hány nebo Chuheie Iwasakiho dostává stará inscenace nový kabát.

V předvánočním čase nabízí Up End Down poněkud pochmurné téma. Karel Kratochvíl (Rostislav Novák st.) se setkává s andělem (Vojtěch Fülep), který si zapomněl ve skříňce křídla, a tak se nemůže vrátit do nebe. Společně probírají otázku života a smrti – je smrt konec, nebo teprve začátek? Člověk zemře, nebo se naopak narodí? S Karlem pak sdílíme vzpomínky na jeho život – na jeho již zesnulou ženu, na břitvy po dědečkovi, kterými se v roce 1964 poprvé holil, i na jeho poněkud složitější období, kdy mu jediným přítelem byl výčepák z inscenace La Putyka, který se do Up End Down zatoulal.

Celkem dobře čitelný příběh doprovází akrobacie – párová, vzdušná na strapsech a šálách, pomyslným grand finale jsou salta na teeterboardu. Vzhledem ke stáří inscenace provádějí členové souboru veškeré prvky s lehkostí a samozřejmostí. Akrobacie navíc zapadá do příběhu jako jednotlivé dílky skládačky, není jen odmyslitelnou výplní, ale pevnou součástí dotvářející celek.

Další takovou součástí se letos stal i přizvaný symfonický orchestr. S ohledem na soudobou popularitu orchestrací filmových či herních soundtracků je to od souboru Cirk La Putyka logický krok, zvláště s velkorysostí prostoru, který má k dispozici a který pojme artisty i orchestr zároveň. Hudbu k Up End Down složili Jan Maxián, Vojtěch Dyk a Jakub Prachař, kteří v prvních uvedeních i sami hráli. Později jejich role převzali Andrej Rády, Jan Balcar a Jan Kletenský. Jan Maxián se ovšem ujal orchestrace nejnovější podoby inscenace, a tak se místo Jana Kletenského na scéně opět objevuje on sám.

Když jsem byla na Filmové filharmonii před nějakým časem, v Rudolfinu na koncertě herní hudby, cítila jsem z orchestru potenciál, ale také nervozitu a nejistotu. Ač pod taktovkou Chuheie Iwasakiho byl koncert odehrán technicky dobře, měla jsem pocit jisté svázanosti, jako by hráči nechtěli pustit tóny na více než dva kroky od sebe a ty tak neměly šanci proniknout pořádně k posluchači. Naštěstí ve spolupráci s Cirkem La Putykou i hudebníky, kdy není veškerá pozornost diváka směřovaná jen na orchestr, tato mnou pociťovaná nervozita zmizela a orchestr dodal hudebnímu aranžmá Jana Maxiána další rozměr a na epičnosti.

Původní hudba, která už sama o sobě je velmi povedená, totiž nechybí, jen je ve správných místech doplněna o symfonickou pasáž. Ať už jste tedy Up End Down viděli, nebo jste ještě neměli tu čest, tuto vylepšenou verzi byste si neměli nechat ujít. Pokud jej tedy znovu nasadí, protože premiérový prosincový blok je beznadějně vyprodán.

Divadlo: Up End Down

Koncept & režie: Rostislav Novák ml.
Spolupracovali: Alexandr Minajev, Daniel Gulko, SKUTR, Jaroslav Boltnar, Stéphanie N’Duhirahe, Bonaventure Gacon, Tomáš Měcháček
Choreografie: Rostislav Novák ml., Anna Schmidtmajerová, Tereza Toběrná, Jiří Weissmann, Lenka Vagnerová, Petr Horníček & Co.
Hudba: Jan Maxián, Vojta Dyk, Jakub Prachař
Aranžmá: Jan Maxián
Orchestrace: Jan Maxián, Martin Blažek
Dirigent: Chuhei Iwasaki, Joel Hána
Set design: Hynek Dřízhal & Co.
Kostýmy & make-up: Kristina Záveská
Světelný design: Jan Mlčoch
Zvukový design: Petr Kaláb, Robert Matoušek
Grafický design: Martin Sršeň
Produkce: Cirk La Putyka
Hrají: Rostislav Novák st., Vojtěch Fülep, Rostislav Novák ml., Jan Balcar, Andrej Rády, Jan Maxián, Zuzana Havrlantová / Šárka Bočková, Zbyněk Šporc, Jiří Weissmann, Alexandr Volný, Anna Schmidtmajerová, Jana Smolíková, Daniel Komarov, Michal Boltnar, Jiří Kohout
Orchestr: Jakub Klögner, Anna Škreptáčová, Ondřej Balhar, Zlata Vohryzková, Adam Riethof, Adam Plšek, Alexandr Beták, Matěj Lehár, Monika Čeřovská, Johana Jedličková, Pert Bárta, Jan Červenka, Veronika Lédlová, Matěj Vošický, Vít Müller, Antonín Donát, Daniel Pitra, Michal Pekárek, Terezie Charvátová, Jan Michálek, Veronika Linhartová, Tereza Přidalová, Gabriela Barillová, Roksolana Fedorenko, Alexander Penkov, Monika Schönová, Karolína Kocnová, Eliška Zvolánková, Pavel Donev, Tereza Cachová, Jakub Kocna, Ivo Görlich, Martin Forman, Zuzana Kořenová, Růžena Dvořáková, Ondřej Holas, Nicole Weishäuplová, Eliška Vlasáková, Alena Šístková, Mayuko Ichikawa, Jan Hanzl, Jan Kusovský, Aneta Okénková

10
10
10