Kniha Wabi sabi: život v míru podle japonské filozofie

370

V nakladatelství Jota vyšla kniha Beth Kemptonové Wabi sabi, která rozkrývá japonskou filozofii hlásající přijetí a ocenění nestálé, nedokonalé a neúplné podstaty všeho. Začnete-li se touto několik set let starou japonskou moudrostí řídit, wabi sabi vás naučí, jak se vzdát dokonalosti a přijmout dary jednoduchého života, abyste mohli najít štěstí v přítomném okamžiku. Konkrétní kroky k dokonale nedokonalému životu vám pak přináší Beth Kemptonová ve své knize.

Ačkoli autorka pochází z Velké Británie, Japonsko se jí stalo druhým domovem. Vystudovaná japanistka v této zemi několik let žila, studovala i pracovala jako překladatelka a televizní moderátorka. A dodnes Japonsko pravidelně navštěvuje, přestože jejím aktuálním místem pobytu je anglický venkov. V roce 2017 Beth Kemptonová napsala svou první knihu s názvem Freedom Seeker. Wabi sabi z roku 2018 je pak jejím druhým počinem (v češtině vyšlo v listopadu 2020). V současné době pracuje na pokračování s názvem Kokoro: Japanese wisdom for a life well-lived, která vyjde na jaře 2022.

Přiznejme si narovinu, že pokud nejste příznivci podobných stylů, které vám mají zajistit šťastnější život, pravděpodobně vás nenadchne ani tato kniha. Část čtenářů může také odradit úvodní kapitola, v níž autorka několikrát různými způsoby vysvětluje, že „v japonštině neexistuje žádná univerzální definice wabi sabi. Jakýkoli pokus je vyjádřit bude vždy jen z perspektivy člověka, který je vysvětluje.“ Wabi sabi je tedy pocit, jehož porozumění je intuitivní a „jedná se o odraz velice odlišného způsobu myšlení a učení.“Když se však přenesete přes dojem, že autorka věnovala téměř 300 stran něčemu, o čem tvrdí, že nelze řádně popsat, může vám kniha skutečně nabídnout možnost podívat se na svůj život z jiné perspektivy. Požadavek na souznění s přírodou či nehromadění věcí sice není nic nového, tím už nás oblažili Seveřani (friluftsliv a lagom), co však může zaujmout, je wabi sabi v kontextu s kariérním postupem a měřítkem úspěchu.

To, po čem navenek prahneme, se může lišit od toho, po čem vnitřně skutečně toužíme. Wabi sabi nám může pomoct se na okamžik zastavit, srovnat si priority a uvědomit si, co v životě opravdu chceme a na čem doopravdy záleží. Hledíme stále dopředu v touze být lepší, ba nejlepší v tom, co děláme. Přitom je důležité umět i zpomalit a vychutnat si přítomný okamžik. Radovat se ze současného stavu věcí a najít krásu i v jejich nedokonalosti. Wabi sabi se tak může stát léčivým sérem na náš neustále se zrychlující svět, v němž jsme vystaveni velkému kariérnímu tlaku.

Kniha: Wabi sabi

Autor: Beth Kemptonová
Překlad: Alena Švomová
Nakladatel: Jota
Rok vydání: 2020
Počet stran: 311
Vazba: pevná
Cena: 398 Kč

10
Obsah
8
Infornační hodnota
8
recenze-wabi-sabi-zivot-v-miru-podle-japonske-filozofieUž z obálky knihy Wabi sabi dýchá harmonie. Pastelové barvy vás připraví na neuspěchanou cestu japonskou moudrostí, jež vám pomůže ke šťastnějšímu životu. Pokud však nejste příznivcem podobných životních stylů, ať už jde o hygge, lagom či cokoli jiného, pak vás ani ptáček na přebalu nepřesvědčí. Dáte-li však knize šanci, může vám nabídnou pohled na život z jiné perspektivy, zejména v kontextu s kariérou a měřítkem úspěchu.