- Reklama -

10 + 1, přesně tolik let uplynulo od první profesionální spolupráce Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky. Touto první spoluprací byla hra Nickname v divadle Archa, která kromě vzniku značky SKUTR (ačkoli ta se formovala již během studií na DAMU) předznamenala i navázání v podstatě trvalé spolupráce s Jakubem Kopeckým, Adélou Laštovkovou-Stodolovou nebo Rosťou Novákem. Oslavy tohoto dlouhodobého partnerství SKUTRů a jejich kolegů probíhaly 17. a 18. dubna v Jatkách78. Oslava to tedy byla v zásadě dvojí, neboť Jatka78 jsou po rekonstrukci čerstvě (od 15. dubna) otevřeným divadelním prostorem.

Oslava byla přehlídkou autorských představení SKUTRů a Adély Laštovkové-Stodolové, na nichž se SKUTŘi režijně a dramaturgicky podíleli. V pátek tak diváci mohli spatřit inscenaci Bouře, která byla k vidění i v sobotu. Sobotní divadelní maraton doplňovala kompletní trilogie Malá smrt, Muži a Ženy. Vrcholem oslav byl koncert Fekete Seretlek – hudební těleso tvořené zároveň herci, jejichž repertoárem je celý svět.

interiér Jatka78

Bouře tematicky vychází z motivů stejnojmenné Shakespearovy romance. SKUTŘi si však vypůjčili jen název a ostrov, zbytek hry jdou vlastní cestou. Bouří je míněna bouře v nás, kdy v našem životě nastanou chvíle, v nichž potřebujeme být sami, na pustém ostrově našeho nitra a utřídit si své názory, priority a život obecně. Jako se po bouři vyčasí, i naše životní směřování se pak zdá být jasnější. Češtinu ve hře nehledejte – herci Csongor Kassai (Slovák), Przemyslaw Kosinski a Dawid Rafalski (oba Poláci) a Željko Maksimovič (Srb) – hovoří svými rodnými jazyky, popřípadě anglicky a japonsky. K porozumění slov pomáhají titulky, hru lze však pochopit i bez nich z hereckých výrazů. I přes téma, kterému na první pohled schází veselí, jsem se na tomto představení bavila nejvíc. Máte-li v plánu Bouři navštívit, radím vám, s měrou škodolibosti mně vlastní, abyste si sedli do první řady. (Ne)budete litovat.

SKUTR
Z rozhovoru pro Kulturio.cz

Trilogie Malá smrt, Muži a Ženy na sebe nikterak nenavazuje, přesto dohromady tvoří celek. Všechny tři hry značně pobaví, neboť trefně vystihují životní situace. Zvlášť v Malé smrti se chvílemi asi najde každý. Taneční divadlo o vztazích – nenaplněných, naplněných, naplněných zruinovaných pro ty nenaplněné. Hra o lovu protějšku, o ponižování se, přetvařování, odmítání i podléhání, ať už jde o vztah na jednu noc, nebo na celý život.

Malá smrt (zdroj: skutr.org)

Inscenace Muži a Ženy není nutné nijak zvláště rozebírat. Již sám název napovídá, čemu se věnují. Dva protipóly, které navzájem zřejmě zůstanou navždy nepochopeny. Přesto se jedni bez druhých neobejdou, a tak i do Mužů pronikne žena a do Žen muži. Když smečka zavolá, nemají muži stání a ženám nezbývá, než zavařovat švestky.

Muži (zdroj: skutr.org)

Mimo toto malé ohlédnutí, jehož součástí mohli diváci v Jatkách78 být, mají SKUTŘi na repertoáru nespočet dalších her, ať už minulých nebo současných. Z těch aktuálních jmenujme například jejich poslední premiéru Evžen Oněgin v královéhradeckém Klicperově divadle, balet Čarodějův učeň či operu Don Giovanni, obojí v Národním divadle, nebo nejbližší nadcházející premiéru Podivný případ se psem, kterou uvede v květnu divadlo Kalich. Také je letos čeká režírování inscenací pro festivaly Letní shakespearovské slavnosti a Letní Letná. A od září můžeme sledovat, zda operu Jihočeského divadla promění k nepoznání.

Ženy (zdroj: skutr.org)

Martinovi i Lukášovi (a všem okolo nich) přeju do budoucna spoustu let obdobně plodné spolupráce, během níž se budou i nadále těšit náklonnosti diváků. Ať stejně jako Hrdý Budžes vytrvají, protože věřím, že v Palais Garnier už zjišťují, jaká je mezinárodní telefonní předvolba do České republiky.