Cirk La Putyka představil svou nejnovější inscenaci Runners, jejíž premiéra proběhla v šapitó Azyl78. V tomto projektu se soubor posouvá od nového cirkusu k pohybovému divadlu a navzdory názvu inscenace překvapí určitým klidem. Celé představení probíhá na obrovském běhacím pásu, který pro Runners vznikl na zakázku ve Velké Británii.
Inspirací pro inscenaci Runners se stal citát z knihy Zrozeni k běhu Christophera McDougalla: „Nejvíce běháme, když je nejhůř.“ Režiséři inscenace Rosťa Novák ml. a Vít Nezval se zaměřili na paradox dnešní doby v poklusu. Neustále někam pospícháme, nic nestíháme, žijeme příliš rychle. Ve chvílích odpočinku však řada z nás relaxuje běháním, před veškerým shonem se tak snažíme utéct.
Přestože jde o projekt pod hlavičkou Cirku La Putyka, účinkuje v něm pouze jediný kmenový člen souboru, americký akrobat Ethan Law. Na jevišti jej doplňují nové tváře: Viktor Černický, Tina Afiyan Breiová a Sabina Bočková. Hned v úvodu zaujme, jak jsou všichni čtyři rozdílní – tento dojem vzbuzují nejednotné kostýmy.
Ale zaměřme se na to hlavní – obrovský běhací pás, kolem kterého se celá inscenace točí. Rychlost pásu lze regulovat, je možné jej zrychlovat i zpomalovat jako klasický běhací pás. Neustále je však v pohybu, takže zastavit se nemohou ani umělci. Jedna z úvodních scén ukazuje všední činnosti jako čtení, čištění zubů, pití a další. Herci nastupují na pás a každou z nich předvádí. Ovšem pás se zrychluje a je čím dál těžší na něj naskočit, předvést činnost a bez většího karambolu na druhé straně seskočit. Zrychlující se život v přímém přenosu…
Kromě společných scén se performeři představí také v sólových číslech, která doprovodí mluveným slovem. Vzpomínají na příhody ze svého života, kdy vnímali risk, nebezpečí, rychlost a rozdílné plynutí času. Například Ethan Law vyprávěl o okamžiku, kdy se zranil při špatném dopadu po akrobatickém kousku. Jak se v jeden moment, na kratičký okamžik, veškerý čas zastavil.
Tina Afiyan Breiová a Sabina Bočková zatupují v inscenaci zmíněný klid a křehkost. Jejich ladnost na pomalu se pohybujícím běhacím pásu vynikala. Taneční prvky podtrhovaly jejich rozevláté sukně. O poznání více adrenalinu na pás přinesla pánská část obsazení. Doménou Ethana Lawa je cyr wheel, který roztočil nejen na jevišti pod pásem, ale i přímo na něm. Viktor Černický mu směle konkuroval, když na pás vzal jízdní kolo a nasedl na něj.
Nicméně to nejtěžší na umělce teprve čekalo. Převlečení do sportovního nastoupili na pás, který se pomalu rozjížděl a postupně zrychloval. Z pomalého poklusu přešli do svižného tempa a běželi, dokud nezbyl poslední vytrvalec. Závěrečná scéna je tedy tak dlouhá, jak velké je odhodlání umělců. A to skutečně je, i díky spolupráci s trenérem Ianem Adensamem, který vedl performery ke správné běžecké technice.
Novinka Cirku La Putyka překvapí hned v několika směrech. Prvním překvapením je posun od nového cirkusu k pohybové inscenaci, ačkoli Rosťa Novák ml. se netají tím, že rád propojuje různé žánry a zkoumá limity nového cirkusu. Tím druhým jsou nové tváře a absence kmenových členů souboru (kromě Ethana Lawa). Posledním – a možná největším – překvapením je samotná inscenace. Koho by napadlo, že je možné okolo běhání vystavět celé představení? Které je navíc o tolik jiné než ostatní projekty Cirku La Putyka. A přesto přesně zapadá do jejich stylu. Do jejich snah bořit hranice a stavět nové o kus dál.
DIVADLO: RUNNERS
Režie, koncept: Rostislav Novák ml., Vít Neznal
Choreografie: Dora Sulženko Hoštová
Dramaturgie: Petr Erbes, Viktor Černický
Scénografie: Pavla Kamanová, Vít Neznal
Kostýmy: Mikuláš Brukner, Kristina Záveská
Hudba: Jan Čtvrtník, Veronika Linhartová
Světelný design: Jiří (Zewll) Maleňák
Technická spolupráce: Oldřich Procházka, Daniel Hajtl
Fyzioterapeutická spolupráce: Kateřina Mikynová
Běžecký kouč: Ian Adensam
Produkce: David Ostružár
Producent: Cirk La Putyka
Foto: Jiří Šeda, Lukáš Bíba
Obsazení: Ethan Law, Viktor Černický, Tina Afiyan Breiová, Sabina Bočková
www.jatka78.cz