„Waltz for Debby“, „Some Other Time“, „Hit The Road Jack“, „Walking My Baby Back Home“… to jsou známé jazzové skladby a hrají jednu z hlavních rolí ve filmu Valčík pro MonikuJazz, podlehnutí a vůbec láska k němu, to je podstata životopisného snímku, jehož předlohou je, jazzovému světu známá, švédská zpěvačka a herečka Monika Zetterlund (20. 9. 1937 – 12. 5. 2005).

Sledujeme cestu ženy, která (mnohdy tvrdohlavě a velice často bezohledně vůči svým nejbližším) jde za svým snem. Začátky pro Moniku přitom nebyly vůbec růžové, ale přes vystupování v malých klubech v Hagforsu se propracovala až do těch prestižních v New Yorku. Díky štěstí na lidi, které měla okolo sebe, potkala i Beppeho Wolgerse (švédský básník, spisovatel, textař). Ten jí otextoval vybrané songy a přivedl ji ke kabaretu. Tehdy se Monika rozhodla zpívat švédsky a opustit tak mateřštinu jazzu – angličtinu. Ve svém rodném jazyce a se švédskými texty tak hudbu vyjadřovala víc od srdce (což jí, dost nevybíravě, poradila samotná Ella Fitzgerald)… tím nastal zlom v její kariéře, která posléze šla strmě vzhůru.

Film nezabíhá do detailů Moničina kariérního růstu a posléze ani drsného pádu; je poněkud učesaný, což je trochu škoda, protože poztrácí surovost běžného života, a tím i větší vtažení do příběhu. Volí ale cestu vizuálně příjemného vypravování o atraktivní a emancipované ženě. Monika sice bude asi pro většinu diváků chvílemi až nesnesitelně sobecká, nakonec však kvůli životním lekcím skloní hlavu a jde cestou svých citů a intuice. Stále aktuální téma ztráty sebe sama při dosahování vlastních cílů je v každém případě k zamyšlení pro každého z nás.
Valčík pro Moniku se nesnaží o žádný psychologický rozbor ani neusiluje o složitou „artovinu“ – je jednoduše výpovědí lidského osudu, oslavou dobré hudby… a doba oslnivých šedesátých let je prostě úžasná.

Valčík pro Moniku

Dánský režisér Per Fly (má na kontě, mimo jiné, významnou trilogii dánské kinematografie: Bænken, Arven, Drabet) natočil film podle scenáře kritiky uznávaného Petera Birro. Filmovou hudbu složil hudební producent, skladatel, dirigent a jazzový klavírista Peter Nordahl (několikanásbný držitel Grammy, spoluzakladatel jazzového labelu Arietta Discs). Hlavní role se bravurně ujala Edda Magnason (švédská zpěvačka, pianistka a textařka, *1984).

Film: Valčík pro Moniku

Drama
Švédsko, 2013, 105 min
Režie: Per Fly
Scénář: Peter Birro
Kamera: Eric Kress
Hudba: Peter Nordahl
Hrají: Edda Magnason, Sverrir Gudnason, Kjell Bergqvist, Vera Vitali, Oskar Thunberg, Johannes Wanselow, Nadja Christiansson, Danny Boushebel, David Hellenius, Cecilia Ljung, Jörgen Thorsson, Frederik Nilsson

Skvělá debutující Edda Magnason (švédská muzikantka).

Vynikající soundtrack.

Nedostačující vykreslení přerodu hlavní hrdinky. Na začátku je nepříjemně sobecká a chladná a postupně se mění v životem poučenou citlivou ženu – divák tomu těžko uvěří.