Mezinárodní festival animovaných filmů, jehož hlavním tématem bylo životní prostředí a planeta Země, přinesl do libereckých ulic po dlouhém lockdownovém tichu konečně velkou filmovou akci. Kvůli pandemii se zahájení přesunulo na 22. června, přičemž organizátoři rozvolněnou situaci nepodcenili a zařídili testovací středisko hned u Libereckého zámku, centra Anifilmu. Následujících pět dní mohli návštěvníci zhlédnout nejen velké množství celovečerních filmů, ale také pásma krátkometrážních a studentských filmů, videoklipů či VR filmů.

Krom animovaných filmů si návštěvníci mohli také vyzkoušet nové videohry, kterých se týkalo také mnoho workshopů v tzv. Industry programu. Zde Michal Berlinger přednášel o 2D animacích ve hrách, Marek Toušek seznámil posluchače s jeho projektem Creatoola nebo jsme mohli zhlédnout autorské hraní, kde Jan Macháček a Lukáš Medek poskytli zajímavý komentář ke své hře Someday You’ll Return. Industry program také nabídl rozhovor s dvojicí autorů vizuálu samotného festivalu OZ animation a mohli jsme nahlédnout na specifika jejich rodinného uměleckého života. Se svými uměleckými procesy a inspiracemi se vtipně podělili také mladí animátoři a filmaři z FAMU v programu Sós, a i přes menší organizační zádrhely tak bylo malé kino Varšava rázem plné skvělou atmosférou.

festival Anifilm

Krom kina Varšavy a Libereckého zámku, na jehož zahradě vystupovaly české hudební kapely, se festival konal na náměstí Dr. E. Beneše, kde se promítali především celovečerní nesoutěžní snímky pro menší diváky, v Oblastní galerii se konaly praktické dílny animace, Krajská vědecká knihovna hostila mnoho přednášek a workshopů. Mezi nimi byl také inspirující masterclass režiséra, producenta a jednoho z porotců soutěžních celovečerních snímků pro mladší obecenstvo, Petra Oukropce, který se rozpovídal například o jeho „organické“ perspektivně při tvorbě animovaných filmů. Jeho přednášku také obohatila režisérka jejich nového společného filmu Moje slunce Mad, Michaela Pavlátová.

Poutavý program měla také porotkyně Alexandra Májová, která uvedla a okomentovala své roztomile vtipné studentské a krátké filmy jako Alergie, Mythopolis nebo její nejúspěšnější Swimming Pool o dvou samotářích, kteří se seznámí na zdánlivě opuštěném bazéně. Se svými spoluporotkyněmi zvolily jako vítěze v kategorii krátkých filmů Javánku Annu a hlavní cenu za studentský film udělily polskému filmu Jsem tady. Ve stejný den se v Grandhotelu Zlatý Lev udělovaly také ceny za nejlepší celovečerní film pro děti. V této kategorii zazářil celosvětově úspěšný irský snímek Vlkochodci, který se na veškerých filmových festivalech těší velké oblibě.

Hlavní cenu v kategorii celovečerních filmů pro dospělé udělila mezinárodní porota povedenému snímku Zabij to a opusť město, přičemž zvláštní uznání poroty neobdržel žádný film, což se v jiných kategoriích nestalo. Je to škoda, jelikož se nabízely skvělé možnosti, jako je například Nos aneb spiknutí podivínů, který vytvořil Andrej Chržanovskij. Snímek kombinuje povídku Nos Nikolaje Gogola a její operní adaptaci Dmitrije Šostakoviče, přičemž je velice komplexní nejen v rovině animovaných, stylistických technik ale také v rovině vyprávění, které je velmi sebeuvědomělé, plné nadsázky, ironie či anachronismů a odkazů na jiné významné ruské tvůrce, umělce a jejich díla. Chržanovskij vytváří mnohaúrovňový fikční svět, ve kterém nesledujeme pouze zfilmovanou povídku či operu, ale také diváky, kteří na ně v divadle reagují.

Sledujeme samotné animátory tvořící tento film. Sledujeme neustále zesměšňovaného Stalina a jeho nohsledy a jejich reakci na celé představení. Sledujeme jejich groteskní rozhořčení a poté kruté tresty, které postihly nejen Šostakoviče, ale mnoho dalších umělců pod Stalinovou vládou. Tímto dokumentárním rozměrem a zesměšňováním Stalina s juxtapozicí s jeho nelítostnými činy se snímek velice podobá sovětskému dokumentu Obyčejný fašismus, paradoxně shodně kritizující nacismus a Hitlera. Bylo proto smutné zahlédnout diváky odcházející ze sálu Grandhotelu.

Ačkoli se festival neobešel bez malých komplikací, ať už organizačních či technických, návštěvníci mohli být nadšeni z rozmanitých programů a sekcí, inspirujících workshopů a přednášek, zajímavých výstav a divadel pro děti, kvalitních filmů a v neposlední řadě také ochotného personálu.