Jukeboxové muzikály: Milované klasiky i hra na nostalgii

239

Jukeboxové muzikály se v posledních letech staly stálicemi mnoha českých a zahraničních scén. Představení, kde jsou do děje zasazeny písně daného interpreta či interpretů, stále přibývá, ale ne všechna se setkávají s úspěchem.

Nejprve si musíme definovat, co to vůbec jukeboxový muzikál je. Jedná se o představení, ve kterém většina písní není napsaná přímo pro něj, skladby jsou převzaty z repertoáru zpěváků populární hudby a napasovány do děje tak, aby v něm co nejlépe seděly. Námětem může být fikce i skutečnost, důležité ale je, aby muzikál nějaký děj měl. Hudební revue se totiž do tohoto žánru nepočítají. Občas jsou také označovány jako hitmuzikály.

Ačkoliv se tento článek soustředí především na tento žánr provozovaný na prknech, která znamenají svět, bylo by velmi omezující říct, že jukeboxové muzikály jsou určeny výhradně pro divadla. Film byl tomuto žánru vždy taktéž otevřený. Vždyť i klasiky jako Američan v Paříži (1951) a Zpívání v dešti (1952) jsou jukeboxovými muzikály. Čas od času pak na stříbrném plátně vycházejí adaptace těch divadelních, například legendární Mamma Mia! (2008), jejíž divadelní verze v roce 1999 odstartovala novou éru tohoto žánru.

Jukeboxový žánr se nevyhnul ani televizním seriálům. Mezi nejznámější počin patří seriál Glee (2009-2015). Příběh středoškolského pěveckého sboru se dočkal hned šesti řad. Na jeho úspěch se snažil navázat seriál Smash (2012-2013), kterému se někdy přezdívá „Glee pro dospělé“, a jehož děj se točil kolem tvorby broadwayského muzikálu o Marilyn Monroe. Zmínit se dá taktéž Zoey’s Extraordinary Playlist (2020-2021), kde hlavní hrdinka po zdravotním problému začne slyšet písničky, skrze něž lidé kolem ní vyjadřují své skryté touhy a přání.

Zvěčněni na prknech

Biografická díla odjakživa přitahovala pozornost, a pokud zpracováváte život hudebníka, tak se přímo nabízí zpracovat jeho život formou muzikálu. Mezi osobnosti, o kterých vznikly jukeboxové muzikály, patří například Elvis Presley (Elvis), Janis Joplin (Love, Janis), John Lennon (Lennon), The Four Seasons (Jersey Boys), Susan Boyle (I Dreamed a Dream), Tina Turner (Soul Sister, Tina), Cher (The Cher Show) či Michael Jackson (MJ The Musical).

Jersey Boys

Muzikál s hity jako Beggin‘, Can’t Take My Eyes Off You či Sherry měl premiéru v roce 2005 na Broadwayi a vypráví příběh americké hudební skupiny The Four Seasons, která začala vystupovat v šedesátých letech. S nápadem převést její příběh na divadelní prkna přišel přímo jeden ze zakládajících členů skupiny – Bob Gaudio.

Historie skupiny byla do uvedení muzikálu zahalena určitou dávkou tajemství. Teprve s ním se do veřejného podvědomí dostalo, že členové skupiny mají záznamy v trestním rejstříku a měli i vztahy s mafií. Vše bylo tajeno i proto, že v době jejich největší slávy by tyto informace mohly pokazit jejich kariéru.

Muzikál momentálně drží dvanácté místo v žebříčku nejdéle hraných broadwayských představení, úspěch zaznamenal i na londýnském West Endu, kde mezi nejdéle hranými představeními drží dvacátou příčku.

V roce 2014 Clint Eastwood natočil filmovou verzi muzikálu, která se ale dočkala vlažných recenzí. Momentálně se chystá premiéra Jersey Boys Live, kde si roli hlavního zpěváka skupiny, Frankie Valliho, zahrál Nick Jonas.

MJ The Musical

Nový muzikál o Michaelu Jacksonovi se setkal s rozpačitým přijetím. Měl totiž mít premiéru ve stejném roce, jako vyšel dokument Leaving Neverland (2019), ve kterém Wade Robson a James Safechuck hovořili o tom, že je v dětství zpěvák sexuálně zneužíval.

Nakonec se premiéry dočkal až v roce 2021, kdy byl kritiky přijat převážně negativně. I přes vlahé recenze však muzikál získal hned deset nominací na prestižní cenu Tony, z nichž proměnil hned čtyři, včetně nejlepšího herce v hlavní roli pro představitele Jacksona Mylese Frosta. Kombinace známých hitů a působivých scén si získala popularitu u diváků a muzikál se doposud na Broadwayi hraje.

Princezny, tři otcové i Shakespeare

Jukeboxové muzikály jsou úspěšné i díky tomu, že použitím známých skladeb se mohou jevit jako snesitelnější pro ty, kteří normálně tento žánr příliš nemusí. Často také dochází ke kombinaci hitů se známými příběhy z literatury či filmu.

O tom, co by se stalo, kdyby se Julie na konci Romea a Julie nezabila, pojednává představení & Juliet. Muzikál obsahuje hudbu od skladatele Maxe Martina, autora popových hitů jako Roar, Teenage Dream či Love Me Like You Do.

Netradiční pohled na život princezen pak přináší muzikál Once Upon a One More Time, což, jak už naznačuje název, je muzikál s písněmi od Britney Spears. Princeznám se v něm dostane do rukou kniha o feminismu a ony si uvědomí, že před nimi může být lepší budoucnost než jen čekání na prince.

Muzikálů, které si pohrávají fiktivními příběhy je mnoho. Specifickým žánrem jsou pak ty, které z původního filmového soundtracku udělají písně, které zpívají samy postavy. Na divadelní prkna takto byly převedeny například snímky Osobní strážce (1992), Horečka sobotní noci (1977), Praštěná holka (1995) či Svatba mého nejlepšího přítele (1997).

Mamma Mia!

Asi nelze napsat text o jukeboxových muzikálech a nedat prostor tomu, který započal největší boom tohoto žánru. Příběh Sophie, která chce zjistit, kdo je jejím otcem, se stal okamžitým hitem a během let se stal nejdéle běžícím jukeboxovým muzikálem jak na Broadwayi, tak i na West Endu.

České premiéry se dočkal muzikál v roce 2014 v Kongresovém centru v Praze, v rámci mezinárodního turné se ale k nám představení podívalo už o sedm let dříve. V současné době představení uvádí Městské divadlo Brno.

Ještě větší pozornost k muzikálu přitáhla jeho zdařilá filmová adaptace z roku 2008 s Meryl Streep v hlavní roli. O deset let později se snímek dočkal i pokračování s podtitulem Here We Go Again (2018). Oba filmy byly natolik úspěšné, že bylo v roce 2020 oznámeno, že se už pracuje na třetím díle.

Zajímavostí je, že Mamma Mia nebyla prvním muzikálem, který ve svém ději použil písničky od skupiny ABBA. Už v roce 1983 měl ve francouzské televizi premiéru pohádkový muzikál ABBAcadabra.

What’s New Pussycat

Muzikál What’s New Pussycat vznikl v roce 2021 jako hra se jménem Tom Jones. Jeho nositelem je totiž jak slavný zpěvák, tak i literární hrdina díla Historie Toma Jonese, nalezence od Henryho Fieldinga a tvůrci se tyto dvě věci rozhodli spojit. Děj románu se tak odehrává za doprovodu hitů jako Sex Bomb či It’s Not Unusual v Londýně šedesátých let.

Muzikál se setkal s velice pozitivními ohlasy a momentálně se hovoří o jeho přesunutí na Londýnský West End. Pro autora muzikálu Joe DiPietra to ale nebyla první návštěva do jukeboxového žánru. Už v roce 2005 uvedl muzikál All Shook Up s písničkami od Elvise Presleyho.

Praštěná holka

Příběh, inspirovaný Emmou od Jane Austenové, který se po premiéře v roce 1995 stal filmovou klasikou, se bohužel stejného úspěchu na jevišti nedočkal. Kritiky si na svou stranu nezískal. Často byl porovnáván s lepšími divadelními adaptacemi teenagerovských filmů, jako byly Protivný sprostý holky, Bravo, girls! a Smrtící atrakce.

Finančně ale muzikál netratil, k čemuž bezpochyby pomohlo i obsazení populární herečky Dove Cameron (Liv a Maddie, 2013-1017, Následníci, 2015) do hlavní role.

Jukeboxové muzikály po česku

Žánr jukeboxových muzikálů je populární i na českých jevištích. Každému se určitě vybaví legendární Rebelové (2001). Postupně ale své muzikály dostávají i jednotliví čeští interpreti, jako například Karel Gott (Čas růží), Waldemar Matuška (Láska nebeská), Václav Neckář (Mýdlový princ), Helena Vondráčková (Kvítek mandragory) a teď na podzim se dočká i Hana Zagorová (Biograf láska).

Rebelové

Muzikál, který měl premiéru v roce 2001, je dnes považován za českou filmovou klasiku. Romantický muzikál s hity šedesátých let byl oceněn hned dvěma Českými lvy.

Vzhledem k úspěchu snímku přišla divadelní verze poměrně rychle, už o dva roky později v Divadle Broadway. V obsazení si roli Bugyny zopakovala z filmu Betka Stanková, která zároveň alternovala i postavu Julči, Jaromír Nosek se pak vrátil do role Boba.

V současné době Rebely uvádí Hudební divadlo Karlín, kde se původní představitel Šimona, Jan Révai, chopil role Terezina otce.

Čas růží

Muzikál s písněmi Karla Gotta měl premiéru v roce 2017 a setkal se s velmi nízkými hodnoceními od kritiků i diváků. Kritizován byl především velmi slabý scénář Sagvana Tofiho, který jen chatrně pospojoval jednotlivé skladby do poměrně kýčovitého děje. Sám Karel Gott si ale muzikál pochvaloval. I přes negativní přijetí se doposud v Hudebním divadle Karlín hraje.

Nekončící trend

Tvorba jukeboxových muzikálů stále pokračuje, a to jak na zahraničních, tak i českých jevištích a nezdá se, že by tento trend měl v blízké době končit. Ačkoliv jsou tyto muzikály populární, stále více zaznívají hlasy, že je jich až příliš, a že místo kvalitního kulturního zážitku se spíše snaží hrát na nostalgii. Kritizováno je také to, že kvůli tomuto žánru není dáván dostatečný prostor novým hudebním talentům, kteří kvůli nim přicházejí o možnost stvořit něco originálního.

Zpomalení proudu jukeboxových muzikálů může způsobit jedině ústup jejich popularity, což se v současné době zatím nezdá být realitou, a tak můžeme v následujících letech očekávat nová a nová díla tohoto žánru.