Domů Hudba Hudební recenze Album K-12 jako hororový muzikál v pastelových barvách. Geniální Melanie Martinez je zpět

Album K-12 jako hororový muzikál v pastelových barvách. Geniální Melanie Martinez je zpět

Album Melanie Martinez

Celé čtyři roky nechala Melanie Martinez čekat fanoušky na nástupce svého úspěšného debutu Cry Baby. Nekonvenční zpěvačka a skladatelka s neotřelými náměty a vizuály ale přichází vedle nového alba také s hodinu a půl dlouhým filmem, který celý příběh zachycený na desce vykresluje. Přestože se K-12 od svého předchůdce výrazně liší, nadále ukazuje americkou interpretku jako neskutečně kreativní umělkyni.

Melanie Martinez vždy pracuje s určitým promyšleným konceptem, a proto se hned na úvod sluší říct, že celé album dává větší smysl právě ve spojení s doplňujícím filmem. Kdo slyšel vynikající debut zpěvačky vyprávějící o dívce jménem Crybaby, pak rychle pochopí, že K-12 je pokračováním příběhu. Crybaby jde do školy, od čehož se odvíjí děj v textech na albu. Pro vysvětlení: K-12 je v USA zkratkou pro školní docházku od školky po poslední ročník střední školy. Mezi písničkami pak v překladu najdeme songy jako Kola autobusu, Ředitel nebo Učitelův mazlíček.

Zpěvačka si ve filmu K-12 nejen zahrála hlavní roli Crybaby, ale také k němu napsala scénář a režírovala jej. Zajímavostí pak je, že se snímek natáčel v paláci Esterháziů v maďarském městě Fertöd. Film obsahuje snad všechno, co bychom po vizuální stránce mohli od tvorby Melanie Martinez očekávat: pastelové barvy, do detailu propracované scény a kostýmy, hororové, absurdní a surrealistické prvky, zvrácené momenty a zároveň vtip. A aniž bychom prozradili příliš, otevřený konec naznačuje, že zpěvačce už se dávno zrodila v hlavě myšlenka na další pokračování.

Samotné album se na jednu stranu drží zpěvaččina standardu, na stranu druhou se od svého předchůdce dost liší. Melanie zůstává tím, co ji dělá výjimečnou: nápadité texty, doplňující zvuky (kašel, ďábelský smích či pláč), roztomilé a zároveň temné náměty, které odrážejí dospívání hlavní hrdinky. Znovu nechybí ani sprostá slova, která Melanie vyslovuje pro ni typicky jemným a jako by ledabylým způsobem.

Zpěvačka se zaměřila také na společenská témata: Strawberry Shortcake se dotýká sexuálního obtěžování a skutečnosti, že ženy jsou někdy obviňovány kvůli údajně vyzývavému oblečení. V Orange Juice zase Melanie řeší bulimii a nespokojenost s vlastním tělem. Nelze opomenout nejvíce znepokojující song na albu, kterým je Teacher’s Pet, pojednávající o vztahu mezi učitelem a studentkou.

Cry Baby bylo natolik zajímavé a osobité album, že se K-12 při prvním poslechu může zdát trochu nezáživné, ale není tomu tak. Na albu se nachází plno chytlavých melodií a frází, ale především znovu skrývá promyšlený koncept. K-12 potvrzuje, že Melanie Martinez je jedinečná mladá umělkyně, která pro své umění žije a vkládá do něj obdivuhodnou dávku kreativity a úsilí. Nezbývá než se těšit na další pokračování.

ALBUM: K-12

Interpret: Melanie Martinez
Datum vydání: 6. září 2019
Produkce: Melanie Martinez, Michael Keenan, Kinetics & One Love
Skladby: Wheels On The Bus / Class Fight / The Principal / Show & Tell / Nurse’s Office / Drama Club / Strawberry Shortcake / Lunchbox Friends / Orange Juice / Detention / Teacher’s Pet / High School Sweethearts / Recess
Cena: cca 400 Kč
www.melaniemartinez.com

PŘEHLED RECENZE
Originalita
9
Zvuk
8
Atmosféra
10