thank u, next je působivou zpovědí Ariany Grande o těžkém osobním období

882

175. Přesně tolik dní uběhlo mezi vydáním čtvrtého alba Sweetener a čerstvým thank u, next. Ariana Grande se vlivem osobních tragédií neplánovaně znovu zavřela do studia, kde během pouhých tří měsíců nahrála nejzajímavější a nejvíce otevřenou desku své kariéry.
Sweetener mělo být optimistickým albem, kterým chtěla Ariana svým příznivcům i sobě samé doslova osladit život po teroristickém útoku v Manchesteru. Tři týdny po vydání Sweetener ale zasáhla zpěvačku další rána v podobě smrti jejího bývalého přítele, rappera Maca Millera, která navíc zapříčinila rozchod Ariany s jejím snoubencem Petem Davidsonem. A právě tyto události sehrály při zrodu dalšího alba klíčovou roli.

V kolekci dvanácti skladeb Ariana Grande vypráví svůj vlastní příběh z nelehkého období jejího života. Texty se výrazně týkají běžných lidských emocí a zkušeností, se kterými se řada obyčejných posluchačů snadno ztotožní. V Needy Ariana uznává své chyby a závislost na jiném člověku; v následné NASA si pomocí slovních hříček s vesmírnou tématikou naopak od svého partnera žádá prostor. Že si chce užívat a nehledá lásku na celý život, dává jasně najevo v Bloodline, která připomíná hit Side to Side s Nicki Minaj. Podobně zpěvačka mluví i v potemnělé Bad Idea, kde chce pomocí nezávazného vztahu zapomenout na jiného. Fake Smile je pak skutečným pohledem do života globální superhvězdy, která nehodlá zakrývat smutek falešným úsměvem. V In My Head Ariana zjišťuje, že její růžové představy o člověku, do kterého se zamilovala, se vlastně velmi liší od skutečnosti.

Zpěvačka ale nezapomíná ani na zábavu a drzost. Svým majetkem se ohání v chlubivé a velmi chytlavé 7 Rings, ve které zdatně rapuje a s nadsázkou razí motto, že peníze vyřeší všechny problémy. V Make Up, která je asi nejslabší položkou celého tracklistu, zpěvačka přiznává, že se se svým protějškem ráda intenzivně hádá jen proto, aby se pak oba usmířili v ložnici.

Vrcholem celé desky je bezpochyby nádherná emotivní balada Ghostin‘. Se slyšitelnou zranitelností v hlase Ariana zpívá o tom, jak oplakává a touží po někom jiném, čímž vědomě trýzní svého současného partnera. V pozadí skutečných událostí je zcela očividné, čeho se text týká. Úchvatná finální část, ve které Ariana svým hlasem teskně harmonizuje s tklivým tónem houslí, je nejsilnějším momentem na celém albu.
Opravdovost, která definuje thank u, next, je pro Arianu možná cestou nejen k vlastnímu očištění, ale také k nejvýraznějšímu komerčnímu úspěchu. Protože právě s titulním pilotním singlem thank u, next, ve kterém jmenovitě vyjadřuje vděk svým bývalým partnerům, se jí podařilo poprvé v kariéře vyhoupnout na první místo amerického žebříčku Billboard, a to již v prvním týdnu. Stejný úspěch navíc zopakovala i s dalším singlem 7 Rings.

Na rozdíl od Sweetener, které bylo zvukově neučesané a kterému uškodily experimenty z produkce Pharrella Williamse, thank u, next je podstatně ucelenější. Zvuk alba výrazně čerpá z R&B a trapu, často jsou slyšet hutné basy, a Ariana s každou skladbou dokazuje, že tento styl jí velmi sedí. Kromě svých blízkých přátel z branže, jako je Victoria Monét nebo Tayla Parx, Ariana ku prospěchu alba tradičně spolupracovala také s Ilyou Salmanzadehem a hitmakerem Maxem Martinem. Ti na předešlé desce stáli u zrodu nejvydařenějších skladeb, jako byly God Is a Woman nebo No Tears Left to Cry.

Snad jediným mínusem alba je fakt, že zde zpěvačka tentokrát příliš nepředvádí své výjimečné vokální schopnosti (které jsou nejpatrnější v úvodní Imagine). Není však třeba mít jí to za zlé. Ariana Grande totiž překvapila albem, které je navzdory krátkému tvůrčímu procesu líbivé od začátku do konce, plné zajímavých momentů, a hlavně sympaticky upřímné.

Album: thank you, next

Interpret: Ariana Grande
Vydavatel: Republic (Universal)
Produkce: Pop Wansel, Happy Perez, Tommy Brown, Charles Anderson, Max Martin, Ilya Salmanzadeh, Brian Baptiste, Michael Foster
Cena: cca 350 Kč
Skladby: Imagine / Needy / NASA / Bloodline / Fake Smile / Bad Idea / Make Up / Ghostin‘ / In My Head / 7 Rings / Break Up With Your Girlfriend, I’m Bored

8
9
9
recenze-album-ariana-grande-thank-u-nextPátá deska Ariany Grande je jejím nejosobnějším počinem, s uceleným zvukem, který jí opravdu sedí. Vyplatily se jí upřímné texty, díky kterým obsah alba působí opravdově. Každá skladba je zapamatovatelná na první poslech. Jako celek představuje thank u, next to nejlepší, co zpěvačka kdy natočila.