Od vydání posledního, eponymního alba Avril Lavigne uplynulo již více než pět let. Kanadská zpěvačka si však nedala delší pauzu od hudby dobrovolně: v roce 2014 jí totiž lékaři diagnostikovali lymskou boreliózu. Nemoc ji paralyzovala natolik, že si nebyla jistá, zda se k tvorbě vůbec někdy vrátí, a v nejhorších chvílích se dokonce smiřovala s možností, že je její život u konce. Právě na pozadí závažného onemocnění začalo vznikat nové album Head Above Water. Pro svůj comeback si zpěvačka přichystala kolekci dvanácti skladeb, které za sebou ale zanechávají smíšený dojem.

Album příhodně otevírá titulní pilotní singl, úderná balada, ve které se Avril obrací k Bohu a prosí jej o pomoc se záchranou jejího života. Pop rocková Birdie popisuje odvahu opustit partnera, se kterým se cítí jako pták zamčený v kleci, a zaujme na první poslech díky skvělému refrénu. Své vokální schopnosti zpěvačka nejvíce předvádí ve vynikajících baladách I Fell In Love With The Devil, nejtemnější skladbě na albu o nezdravém vztahu, a It Was In Me, ve které Avril nachází vlastní vnitřní sílu. Jedním z velkých kladů desky je právě fakt, že její hlas zní velice silně a přirozeně (na rozdíl od předchozího alba, kde byl slyšet umělý autotune, který zpěvačka nemá zapotřebí). Soulem ovlivněná Tell Me It’s Over zachycuje Avril v začarovaném kruhu s někým, kdo jí znovu a znovu láme srdce. Skladba s doprovodným sborem působí v kontextu její dosavadní tvorby nevšedně, přesto velmi líbivě.

Trochu bizarní úkaz v rámci celého tracklistu představuje skladba Dumb Blonde, na které v digitální verzi alba navíc nehostuje nikdo jiný než rapperka Nicki Minaj. Energická hymna se sebevědomým textem by výborně zapadala na album The Best Damn Thing z roku 2007, ale mezi baladami a skladbami ve středním tempu, ze kterých sestává album Head Above Water, působí jako pěst na oko. Avril od drzého pop punku, který pro ni byl s prvními třemi deskami typický, postupem času upustila a připomíná se jím už jen příležitostně. Dumb Blonde tedy na jednu stranu zní příjemně nostalgicky, ale v rámci celého alba působí rušivě.

Zatímco první polovina desky se člověku lehce vryje do paměti po prvním poslechu, ve zbývající druhé šestici už nastává problém. V této části mezi sebou skladby totiž nešťastně splývají nebo nejsou dostatečně zajímavé. Romantická Souvenir a motivační Bigger Wow jsou obě veselé popové rádiovky s letním nádechem, které však působí příliš tuctově. Zamilovaná Crush, která se zvukově lehce podobá Tell Me It’s Over, se po opakovaném přehrání nakonec ukazuje jako příjemná, poměrně chytlavá skladba. Neurazí ani akustická Goddess, ve které Avril dává najevo, že se se svým partnerem cítí bezpečně a milovaně. Lásce a pobláznění se věnuje i ve zvukově prosté Love Me Insane, která zní poněkud nemastně, neslaně. K vnitřní síle a bojovnosti se zpěvačka vrací v závěrečné baladě Warrior, která však v porovnání s baladami v první polovině alba není tak intenzivní.

Avril nikdy nebyla pouze zpěvačkou, ale je také textařkou, což potvrzuje i na šestém albu. Ať už vychází z víry v sebe sama nebo ze vztahů, kterými si za poslední roky prošla, čerpá z vlastních zkušeností a dotýká se témat, se kterými se každý člověk lehce ztotožní. Co se týče zvuku, předchozí album bylo v kariéře Avril tím nejvíce roztříštěným, Head Above Water oproti němu působí trochu uceleněji. Většinu skladeb doprovází klavír, housle nebo kytara. Ke spolupráci si interpretka tentokrát přizvala například Travise Clarka z kapely We The Kings, Johana Carlssona, se kterým v minulosti nahrávala i Ariana Grande, nebo J. R. Rotema, který se výrazně podílel na posledním albu Gwen Stefani. Po dlouhých letech Avril spojila síly také s Lauren Christy z produkčního tria The Matrix, které stálo již v roce 2002 u zrodu debutového alba Let Go a hitů Complicated nebo Sk8er Boi.

O své nemoci Avril Lavigne již mnohokrát otevřeně promluvila, v některých rozhovorech se dokonce neubránila slzám. Pro samotnou zpěvačku představuje album vítěznou osobní kapitolu. Je proto škoda, že při silném osobním příběhu, jaký za vznikem alba z velké části stojí, sráží celkový dojem z desky zejména její nevýrazná druhá polovina. Head Above Water ale nese sympatické pozitivní poselství a obsahuje několik opravdu vydařených skladeb, díky kterým si pozornost zaslouží.

Album: Head Above Water

Interpret: Avril Lavigne
Vydavatel: BMG