Americká zpěvačka a skladatelka Banks přichází po třech letech s novým albem, které jakožto třetí řadovka dostalo příznačný název III. Jméno desky jednoduše odkazuje na části určité etapy zpěvaččina života: začátek, prostředek a konec. Při své tradičně temné kombinaci alternativního R&B a electropopu sestavila Banks kolekci třinácti skladeb, která má některé světlé, ale i stinné stránky.

Tvorba Jillian Rose Banks, jak zní celé jméno tmavovlasé interpretky, se vyznačuje prací s hlasem a různými vokálními efekty, čímž nová deska vyniká. Rodačka z Los Angeles navíc tentokrát zvolila opět o něco minimalističtější produkci, a její hlas je tak hlavním nástrojem. Často navíc vyniká v polohách, na které jsme dosud nebyli úplně zvyklí, a ukazuje, že její vokál dokáže být překvapivě drsný.

Banks – III

Banks se nadále drží pro ni typického tématu lásky a s ní spojené slabosti. To potvrzuje úvodní song Till Now. Za zlověstné gradace Banks dává najevo, že její pohár trpělivosti přetekl a hodlá skoncovat s manipulativním partnerem. Následuje sexy Gimme, která jako by byla stvořená pro pilotní singl. Absolutní prvenství by se hodilo přisoudit Stroke s velmi temným, mrazivým zvukem. Zde zpěvačka vpaluje svému protějšku jeho narcistní chování. Velmi povedenou skladbou je také Godless s melodickým refrénem a působivým vokálem.

V rámci materiálu, který Banks dosud vydala, působí poněkud nově a zvláštně Hawaiian Mazes. Název skladby odkazující na Havajské ostrovy dostává svému názvu a song skutečně zní jako lehký letní vánek. A stejně jako je Aljaška podnebným protipólem Havaje, obdobně odlišně zní i chytlavá, experimentální skladba odkazující na tento další americký stát – Alaska. Úderné bubny a brebentění Banks se slovy „Jimmy, Jimmy, Jimmy, Jimmy, don’t go…“ se okamžitě zaryje do paměti.

„BANKS tentokrát zvolila opět o něco minimalističtější produkci, a její hlas je tak hlavním nástrojem. Často navíc vyniká v polohách, na které jsme dosud nebyli úplně zvyklí, a ukazuje, že její vokál dokáže být překvapivě drsný.“

Propaganda lehce připomíná pecku Begging For Thread z alba Goddess, v The Fall zase Banks zkouší novou věc v podobě rapování. If We Were Made Of Water představuje asi nejlepší baladu na desce. Zpěvačka vyjadřuje lítost a bolest z rozchodu a zamýšlí se nad metaforou, že kdyby s partnerem byli pouze z vody, všechny problémy by obepluli a snadno překonali.

Ačkoliv album skrývá několik vydařených skladeb, jeho problémem je, že na příliš mnoha místech postrádá melodie. Banks ledabyle trousí fráze a některé písně nabízejí jen malý či žádný požitek z poslechu. Zcela nevýrazná je takto Sawzall, která se jen obtížně zapamatuje; stejný problém snižuje i kvalitu nostalgické balady What About Love? s citlivým textem. Asi nejméně podařeným kouskem alba je pak Look What You’re Doing To Me ve spolupráci s Francis and the Lights. Nudu skladby trochu rozčesává jen zpěvaččin nakřáplý hlas.

V diskografii Banks bychom celkově našli podmanivější nahrávky, zejména na zmíněném debutovém albu Goddess. III působí místy svěže a poutavě, místy nezáživně a nedokončeně. Zpěvačce ale velmi pomáhá určitý punc čarovné temnoty, který si nadále zachovává. Pro americkou umělkyni z toho tedy vychází příjemný průměr.

HUDEBNÍ ABUM: III

Interpret: Banks
Datum vydání: 12. července 2019
Produkce: Bj Burton, Aaron Forbes, Buddy Ross, Sohn, Hudson Mohawke, Kito, Tim Anderson, Jesse Ward, Francis And The Lights, Paul Epworth, Psymun
Tracklist: Till Now / Gimme / Contaminated / Stroke / Godless / Sawzall / Look What You’re Doing To Me (feat. Francis And The Lights) / Hawaiian Mazes / Alaska / Propaganda / The Fall / If We Were Made Of Water / What About Love?

7
5
6